Yngre ansatte i jernbanefamilien tar initiativ på vegne av fremtiden

Jernbanesektoren har noen som heier på den, mange som ler av den, og mange som ikke bryr seg. Et omdømmeproblem ifølge andre. Dette ryktet ønsker en gruppe yngre ansatte, på tvers av sektor i norsk jernbane å gjøre noe med. Nå skal det snakkes og handles fremfor å si at alt er prøvd før.

–Norsk jernbane er ikke som før, nå har vi et stort mulighetsrom til å gjøre noe, vi bruker ikke ordet NEI-hørt det før, sier en av initiativtagerne til gruppen.

Hvis noen mener norsk Jernbane sliter med omdømmet, ja så skyldes ikke det ungdommelig pågangsmot og nytenkende unge lovende i bransjen. Simen Lockert Rohde er kundeansvarlig i Go-Ahead Norge, og sammen med flere har han tatt initiativet til et tverrfaglig forum, som uavhengig av sektor og selskap i jernbanebransjen, skal jobbe for å se på mulighetene Norges mest bærekraftige transportnæring kan komme opp med. Onsdag i denne uken hadde de sin første samling, og Ida Fotland Flytoget, Øystein Bergseng i Bane NOR, Elise Sivertsen i Bane NOR, Monica Bjelland i Mantena, sammen med Lockert Rohde danner et slags kom i gang styre.  

–Formålet med gruppen er å utfordre, påvirke og endre sektoren gjennom å samle gode krefter på tvers, og vi skal utfordre status quo og faktisk dra sektoren i en retning som ikke bare tjener klimaet, samfunnet og kundene, men også selskapene som arbeidsgivere og attraktive miljøer for å beholde talentene og skape superstjerner, sier Lockert Rohde.

Simen Lockert Rohde, kundeansvarlig i Go-Ahead var initiativtager til et arbeidsforum kalt Yngre Profesjonelle i Jernbanen YPJ, på kort tid har de blitt 245 medlemmer og flere er på vei inn. Fot0: Simen Lockert Rohde

YPJ (Yngre profesjonelle i Jernbanen) skal være en møteplass og et kompetansenettverk for unge ansatte innenfor jernbanesektoren, uavhengig av selskap, stillingstittel eller foreningstilhørighet. Om du jobber som tjenesteplanlegger, lokfører, markedsansvarlig, ingeniør, konduktør, direktør, leder eller driftsleder – alle som jobber innen jernbanesektoren skal ha verdi av å være med her.

–Idéen kom da jeg deltok i en panelsamtale på Jernbaneforum 2023 og kikket ut over publikum – særdeles kompetente, dyktige og ikke minst hyggelige folk, men du verden det var mye grått hår. Det sitter noen millennier med jernbanekompetanse på kontorene, togene, terminalene og stasjonene rundt om kring, og mange av dem ønsker jeg at skal være med å tenke nytt, inspirere og fornye jernbanesektoren, sier Lockert Rohde.

Hensikten med YPJ er å dele innsikt i sektorens utfordringer og muligheter, bygge kompetanse, bygge nettverk og styrke yngre arbeidstakeres posisjon i jernbanen. Gruppen har allerede samlet 245 medlemmer fra hele landet. Det handler om å kommunisere, men det handler også om å fortelle andre unge hvor attraktiv jernbanen er som godt betalt arbeidsplass for unge mennesker, ifølge Lockert Rohde.

–Jernbanen har også mange selskaper med medarbeidere som virkelig vil noe, som er avhengig av å få til noe for å lykkes. Medarbeidere med mange gode initiativer og ideer som isolert sett kunne ha endret måten sektoren blir oppfattet på, men som også blir for lett avfeid av gammelt tankegods og for sterke premissgivere. Nytenking som blir avfeid med «det har vi prøvd før», «det funker ikke på jernbanen» eller gode gamle «slik er det bare». Denne type tankegods holder ikke i 2023, sier Lockert Rohde.

–Har sett på tilbakemeldingene på det dere har postet i løpet av siste døgnet at noen eldre føler seg satt litt i bås. Blir det muligheter for andre aldersgrupper med relevante ideer å få komme til orde?

–Ja vi har lagt merke til dette. Selvfølgelig har de helt rett, og vi har både diskutert dette og tenkt over saken. Alder spiller egentlig noen rolle så lenge man vil bidra til å utfordre, påvirke og endre sektoren, sier Lockert Rohde.

Ønsker du kontakt med gruppen kan du finne mer info her: https://lnkd.in/dd-hhaTB

Her er stemningen på topp under forumets første møte onsdag i denne uken. Foto/selfie: Simen Lockert Rohde

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Har du hørt om biltogene?

Hvert år håndterer Drammen havn mellom 100 000 og 120 000 biler. Mange av disse står og venter på transport videre ut til forhandlere. Da er det viktig at jernbanevognene som skal frakte den dyrebare lasten er i like god stand som bilene de laster om bord. Når vi snakker om togtransport, tenker de fleste […]

Les mer

Hun tar et oppgjør med rykter og myter om togforbindelsen Oslo-Stockholm

Iselin Klev bor i Oslo, men jobber for Scandic hotellene med internkommunikasjon. Annenhver måned pendler hun med tog til Stockholm. I forrige uke la hun ut et innlegg på LinkedIn som vakte mange reaksjoner. Der tok hun et oppgjør med rykter og myter om togpendling ut fra et brukerperspektiv. Hun kaller seg selv en fornøyd […]

Les mer

Planlegger ny svensk-norsk togtrasé fra Malung via Trysil til Elverum

Svenske næringsinteresser ønsker nok en togforbindelse over grensen til Norge. Malung-Sälens kommunestyre har kjøpt seg inn i nyopprettede Scandinavian Mountains Railway AB, og ideen er å få norske interesser til å jobbe for en videreføring over grensen til Trysil og Elverum. Sør-Østerdal Interkommunal Politisk Råd,har allerede satt av en halv million til et forprosjekt. –Scandinavian […]

Les mer