Vy kåret til Norges mest bærekraftige transportselskap

Norske forbrukere har nettopp kåret Vy som den mest bærekraftige merkevaren i transportbransjen, ifølge den årlige merkevareundersøkelsen Sustainable Brand Index. Samtidig opplevde selskapet en formidabel vekst i passasjerantallet gjennom fjoråret.  

I en dagfersk pressemelding skriver Vy at de skal gjøre det enkelt for kundene å velge kollektivt, og i fjor ble det gjennomført 62 millioner togreiser med Vy i Norge. En økning på 18 prosent sammenlignet med 2022 og på nivå med 2019. Legger man til bussreiser så var det totale antallet reisende 203 millioner på hele fjoråret. Vy kjører i all hovedsak tog som går på elektrisitet, samtidig som de får flere og flere el-busser. Det gjør at Vy har lave utslipp. De skriver selv at de likevel ikke er i mål, men jobber systematisk for å redusere dem mer.

–Vi er veldig stolte over at det norske folk oppfatter oss som den mest bærekraftige merkevaren i transportbransjen. Kåringen inspirerer oss i det videre arbeidet. Våre dyktige ansatte som møter de reisende hver dag, skaper gode kundeopplevelser som motiverer dem til å fortsette å reise kollektivt med oss. I tillegg jobber vi blant annet med elektrifisering av ekspressbussene, aktsomhetsvurderinger av våre leverandørkjeder, svanemerking av vaskehaller og redusert energiforbruk i togvirksomheten. Hver tur teller, enten det er i ferier eller til jobb. Som kollektivaktør er det også godt å se et økende engasjement og forståelse for at det ikke er nok å kjøre elbil for å løse klima- og naturkrisen. Vi må også reise mer sammen, sier Marius Holm, konserndirektør for Marked og kommunikasjon i Vy.

FAKTA:

Persontransport er også den industrikategorien som får aller høyest score i årets undersøkelse, og Vy ble nummer 5 på tvers av alle kategorier, foran både Ruter og Flytoget, og rett bak Finn, Ânglamark, Posten Norge og Q (meieriet).

Hva er «Sustainable Brand Index»

Sustainable Brand Index (SBI) er Europas største uavhengige varemerkestudie om bærekraft, som har vært gjennomført årlig siden 2011. For Sustainable Brand Index 2024 har til sammen 80 500 respondenter blitt intervjuet i åtte land. Respondentene er et landrepresentativt utvalg av befolkningen i hvert land. 1617 varemerker er vurdert ut fra FNs globale mål for bærekraftig utvikling, og 282 av disse i Norge. For å lese mer om SBI sin metodikk les her.

Vy er av forbrukerne kåret til årets sterkeste merkevare når det kommer til bærekraft. Foto: Frode Pedersen tog24

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Norske Vy dropper mer nattogkjøring i Sverige – må få bedre betalt

Ifølge det svenske nettstedet Järnvägar.nu har norske Vy gitt opp å kjøre nattog nordover i Sverige. For lite økonomisk kompensasjon skal være en av grunnene. Nå må SJ inn å overta. Norske Vy har gitt fra seg nattogtilbudet mellom Stockholm og Umeå med begrunnelsen at pandemien slukket lyset for kundevekst, materiellet var for dårlig, og […]

Les mer

EM, allerede en suksess for den tyske jernbanen

Åttendelsfinalene er i gang, men allerede nå kan EM kalles en suksess for den tyske jernbanen. Over tre millioner passasjerer har reist med Deutsche Bahns Intercitytog den først uken av EM i fotball. Og i følge UEFAS offisielle samarbeidspartner Deutsche Bahn, så har aldri så mange tog vært satt inn for en stor internasjonal fotballturnering […]

Les mer

Rod Stewart -rockeikonet som både «seiler» og «railer»

Han er mest kjent for sangen «I am sailing», nå bruker magasiner og aviser tittelen «I am railing» når de skal omtale Rod Stewart. Nylig la han ut et bilde på Facebook hvor han hadde tatt med seg barnebarnet for å vise frem farfars store lidenskap ved siden av musikken. Bygging av modelljernbaner.  Ifølge Mail […]

Les mer