
Norske forbrukere har nettopp kåret Vy som den mest bærekraftige merkevaren i transportbransjen, ifølge den årlige merkevareundersøkelsen Sustainable Brand Index. Samtidig opplevde selskapet en formidabel vekst i passasjerantallet gjennom fjoråret.
I en dagfersk pressemelding skriver Vy at de skal gjøre det enkelt for kundene å velge kollektivt, og i fjor ble det gjennomført 62 millioner togreiser med Vy i Norge. En økning på 18 prosent sammenlignet med 2022 og på nivå med 2019. Legger man til bussreiser så var det totale antallet reisende 203 millioner på hele fjoråret. Vy kjører i all hovedsak tog som går på elektrisitet, samtidig som de får flere og flere el-busser. Det gjør at Vy har lave utslipp. De skriver selv at de likevel ikke er i mål, men jobber systematisk for å redusere dem mer.
–Vi er veldig stolte over at det norske folk oppfatter oss som den mest bærekraftige merkevaren i transportbransjen. Kåringen inspirerer oss i det videre arbeidet. Våre dyktige ansatte som møter de reisende hver dag, skaper gode kundeopplevelser som motiverer dem til å fortsette å reise kollektivt med oss. I tillegg jobber vi blant annet med elektrifisering av ekspressbussene, aktsomhetsvurderinger av våre leverandørkjeder, svanemerking av vaskehaller og redusert energiforbruk i togvirksomheten. Hver tur teller, enten det er i ferier eller til jobb. Som kollektivaktør er det også godt å se et økende engasjement og forståelse for at det ikke er nok å kjøre elbil for å løse klima- og naturkrisen. Vi må også reise mer sammen, sier Marius Holm, konserndirektør for Marked og kommunikasjon i Vy.
FAKTA:
Persontransport er også den industrikategorien som får aller høyest score i årets undersøkelse, og Vy ble nummer 5 på tvers av alle kategorier, foran både Ruter og Flytoget, og rett bak Finn, Ânglamark, Posten Norge og Q (meieriet).
Hva er «Sustainable Brand Index»
Sustainable Brand Index (SBI) er Europas største uavhengige varemerkestudie om bærekraft, som har vært gjennomført årlig siden 2011. For Sustainable Brand Index 2024 har til sammen 80 500 respondenter blitt intervjuet i åtte land. Respondentene er et landrepresentativt utvalg av befolkningen i hvert land. 1617 varemerker er vurdert ut fra FNs globale mål for bærekraftig utvikling, og 282 av disse i Norge. For å lese mer om SBI sin metodikk les her.
