Vy dobler antall togavgangene mellom Oslo og Gøteborg

Vy satser på økt utenlandstrafikk, og dobler antall avganger mellom de to travle byene Oslo og Gøteborg fra 10. desember. Nå blir det sju og åtte avganger hver vei på hverdagene, og seks og sju avganger hver vei i helgene.

Mange ønsker å reise mer miljøvennlig og velge tog der det er mulig. Derfor dobler nå Vy sitt togtilbud mellom Oslo og Gøteborg. Tidligere i høst hadde VY et lavpristilbud i helgene for å få folk til å besøke Gøteborg. Ved å øke frekvensen, vil det helt klart bli mer attraktivt å koble seg på utenlandsforbindelsene til Danmark og Tyskland.

–Vi har stor tro på denne strekningen, som er en viktig transportforbindelse mellom Norge og Sverige. Ikke minst er den et utgangspunkt for mange togreiser videre i Europa, sier Erik Røhne, konserndirektør for Vy tog.

Flere avganger mellom Oslo og Gøteborg skal gjøre at flere reiser miljøvennlig. Foto: VY

I tillegg til hyppighet har Vy også jobbet for at avgang- og ankomsttider korresponderer så godt som mulig med reiser videre i Europa, som for eksempel til København eller Hamburg. Økningen vil også gi forbindelser mellom Vy sine tog til/fra Bergen og Lillehammer, slik at det blir enklere for kundene å strekke reisen til Gøteborg – eller lenger.

Fungerer som lokaltog på svensk side av grensen

Mellom Halden og Gøteborg har Vy et billettsamarbeid med Västtrafik, noe som innebærer at også deres kunder med periodebillett får gleden av et økt rutetilbud.

–Vi ser fram til å få flere forbindelser mellom Oslo och Gøteborg. Dessuten får våre togkunder i Ed och Trollhättan et større utvalg av turer å velge mellom, sier Pontus Gunnäs, sjef for tog hos Västrafik.

Tog annenhver time

Reisende mellom Oslo og Gøteborg er en mangfoldig blanding av pendlere, forretningsreisende og fritidsreisende. Frekvens og punktlighet er to viktige drivere for at reisende velger tog fremfor andre transportmiddel.

– Vi vet at hyppige avganger er viktig for kundene våre, og med denne økningen blir tilbudet mellom Oslo og Gøteborg vesentlig forbedret. Vi mener at dette gir en stor grad av fleksibilitet for kundene våre, og tror at dette får flere til å velge toget, sier Erik Røhne.

Jo flere avganger hver vei, jo enklere er det å reise miljøvennlig mellom storbyene. Ta med hele familien og reis tidlig fra Oslo, opplev Gøteborg på din måte og ta kveldstoget hjem. Eller start arbeidsdagen på toget, delta i et møte i Gøteborg og spis middagen hjemme.

Slik blir ruteoppsettet:

OSLO – GØTEBORG: Vy øker antall avganger fra 4 til 7 på hverdager. Disse går fra Oslo S kl. 0611, 0814, 1014, 1214, 1414, 1547 og 1810.

På lørdager og søndager går det 6 avganger 0814, 1014, 1214, 1414, 1616 og 1810. Toget bruker ca. 3 timer og 30 minutter.

GØTEBORG – OSLO: Vy øker antall avganger fra 4 til 8 på hverdager. Disse går fra Gøteborg Centralstation kl. 0608, 0810,1015, 1215, 1415, 1608, 1808 og 2010

På lørdager går det 7 avganger 0810,1015, 1215, 1415, 1608, 1808 og 2010 og på søndag 6 avganger 1015, 1215, 1415, 1608, 1808 og 2010. Toget bruker ca. 3 timer og 30 minutter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Jernbanetilsynet har gitt klarsignal for oppstart av turisttoget «Norient Express»

Statens jernbanetilsyn har gitt klarsignal for turisttoget «Norientexpressen» på tross av innsigelser fra både Vy og Jernbanedirektoratet. SJ Norge er involvert i pionerprosjektet som leverandør og operatør av togene som blir et nytt og unikt turistkonsept.  Det er gitt konsesjon ut fra et beregnet passasjergrunnlag på 3000 ifølge Jernbanetilsynet. Nordens første rendyrkede turisttog beregnet for […]

Les mer

Når tog dør puster det liv i andre gamlinger

Tro det eller ei, men også noe så metalldødt som et tog har sin levetid. Kravet til universell utforming gjør at gamle tog må si takk for seg og ender opp på en metallkirkegård i Øvre Eiker like utenfor Drammen. Så lenge vi ikke snakker museumsverdi så er levetiden til et tog cirka 40 år. […]

Les mer

Direktøren i Norske tog kaller 2024 for togtrafikkens «Annus Horribilis»

Det har vært et meget utfordrende år for togtrafikken ifølge Norske togs direktør Øystein Risan. Han vet hvor skoen trykker for det er hans ansvar å levere materiellet som daglig frakter tusenvis av forventningsfulle kunder rundt på skinner i Norge. Men han er ikke villig til å ta hele ansvaret for dette «fryktelige året» alene. […]

Les mer