Vy dobler antall togavgangene mellom Oslo og Gøteborg

Vy satser på økt utenlandstrafikk, og dobler antall avganger mellom de to travle byene Oslo og Gøteborg fra 10. desember. Nå blir det sju og åtte avganger hver vei på hverdagene, og seks og sju avganger hver vei i helgene.

Mange ønsker å reise mer miljøvennlig og velge tog der det er mulig. Derfor dobler nå Vy sitt togtilbud mellom Oslo og Gøteborg. Tidligere i høst hadde VY et lavpristilbud i helgene for å få folk til å besøke Gøteborg. Ved å øke frekvensen, vil det helt klart bli mer attraktivt å koble seg på utenlandsforbindelsene til Danmark og Tyskland.

–Vi har stor tro på denne strekningen, som er en viktig transportforbindelse mellom Norge og Sverige. Ikke minst er den et utgangspunkt for mange togreiser videre i Europa, sier Erik Røhne, konserndirektør for Vy tog.

Flere avganger mellom Oslo og Gøteborg skal gjøre at flere reiser miljøvennlig. Foto: VY

I tillegg til hyppighet har Vy også jobbet for at avgang- og ankomsttider korresponderer så godt som mulig med reiser videre i Europa, som for eksempel til København eller Hamburg. Økningen vil også gi forbindelser mellom Vy sine tog til/fra Bergen og Lillehammer, slik at det blir enklere for kundene å strekke reisen til Gøteborg – eller lenger.

Fungerer som lokaltog på svensk side av grensen

Mellom Halden og Gøteborg har Vy et billettsamarbeid med Västtrafik, noe som innebærer at også deres kunder med periodebillett får gleden av et økt rutetilbud.

–Vi ser fram til å få flere forbindelser mellom Oslo och Gøteborg. Dessuten får våre togkunder i Ed och Trollhättan et større utvalg av turer å velge mellom, sier Pontus Gunnäs, sjef for tog hos Västrafik.

Tog annenhver time

Reisende mellom Oslo og Gøteborg er en mangfoldig blanding av pendlere, forretningsreisende og fritidsreisende. Frekvens og punktlighet er to viktige drivere for at reisende velger tog fremfor andre transportmiddel.

– Vi vet at hyppige avganger er viktig for kundene våre, og med denne økningen blir tilbudet mellom Oslo og Gøteborg vesentlig forbedret. Vi mener at dette gir en stor grad av fleksibilitet for kundene våre, og tror at dette får flere til å velge toget, sier Erik Røhne.

Jo flere avganger hver vei, jo enklere er det å reise miljøvennlig mellom storbyene. Ta med hele familien og reis tidlig fra Oslo, opplev Gøteborg på din måte og ta kveldstoget hjem. Eller start arbeidsdagen på toget, delta i et møte i Gøteborg og spis middagen hjemme.

Slik blir ruteoppsettet:

OSLO – GØTEBORG: Vy øker antall avganger fra 4 til 7 på hverdager. Disse går fra Oslo S kl. 0611, 0814, 1014, 1214, 1414, 1547 og 1810.

På lørdager og søndager går det 6 avganger 0814, 1014, 1214, 1414, 1616 og 1810. Toget bruker ca. 3 timer og 30 minutter.

GØTEBORG – OSLO: Vy øker antall avganger fra 4 til 8 på hverdager. Disse går fra Gøteborg Centralstation kl. 0608, 0810,1015, 1215, 1415, 1608, 1808 og 2010

På lørdager går det 7 avganger 0810,1015, 1215, 1415, 1608, 1808 og 2010 og på søndag 6 avganger 1015, 1215, 1415, 1608, 1808 og 2010. Toget bruker ca. 3 timer og 30 minutter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer