Vy åpner for Europa-tog i 2028

Fra sommeren 2028 kan du reise med direktetog mellom Oslo og Tyskland. Et nytt samarbeid mellom Vy, den danske statsbanen og Deutsche Bahn har resultert i at for første gang på 20 år blir dette igjen en realitet. Togferiefolker kaller dette en «gamechanger».

Det er over 20 år siden nordmenn kunne sitte på samme tog hele veien til København. Den gangen var det de lave flyprisene som utkonkurrerte togtilbudet. Mye har endret seg siden da, og de siste årene har etterspørselen etter togreiser økt. Vy har svart på denne etterspørselen ved å gradvis bygge ut tilbudet til utlandet. I 2024 doblet vi antall avganger til Göteborg. Sommeren 2025 testet vi å forlenge togene videre til Malmö, og fra i år kjører vi faste tog i helger og ferieperioder. Det blir Vy-ansatte som skal bemanne toget mellom Oslo og København, og det er Deutsche Bahn sine nye ICE L-vogner som brukes på hele ruten. Det planlegges to daglige avganger hele året. Togene har restaurantvogn, familieavdeling og førsteklasseavdeling, skriver Vy i en pressemelding nå på morgenkvisten.

–Det er fantastisk at vi nå får på plass en ny, fast togrute mellom Oslo, København, Hamburg og Berlin. Samarbeidet med DSB og Deutsche Bahn betyr at vi får knyttet Norge tettere på Europa, og på sikt kan dette åpne for direktetog til flere europeiske storbyer. For kundene betyr det at de kan sette seg på toget i Oslo og gå av i Gøteborg, København, Hamburg eller Berlin, uten å planlegge togbytter eller ventetid. Vi gleder oss til å dele flere detaljer om ruten fremover, sier Gro Bakstad, konsernsjef i Vy.

Vi er stolte over at vi sammen med Vy og DB snart kan tilby en av Europas lengste togruter. Dette får vi ikke til alene – veien til sterke togforbindelser i Europa går gjennom å styrke de gode partnerskapene vi har med andre togselskaper, sier Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB. Her sammen med Gro Bakstad fra Vy.

–En gladmelding for alle som bruker toget på ferie. Jeg hadde selvsagt håpet at dette kunne blitt realisert tidligere, men skjønner at det tar tid å etablere en såpass omfattende rute. Det står nok mer på infrastruktur, enn på viljen til de enkelte togselskapene. Detaljene rundt hvilke regler det blir for å slippe på passasjerer underveis er ikke klare, og det blir spennende å se hvordan SJ og Snälltåget reagerer på dette tilbudet, mener Kristian Skjellum Aas i Togefriegruppa på FB.

Dette handler også om å posisjonere seg i forhold til den nye Fehmarn forbindelsen. Hvor det skal åpne en undersjøisk tog- og veitunnel mellom Danmark og Tyskland. Når den åpner vil man kunne redusere togforbindelsen mellom Oslo og Tyskland med over to timer, ifølge Kristian Skjellum Aas.

–Dette viser at Europa er et kjempemarked. Tyskerne er glad i Norge, så her snakker vi om en vinn-vinn både for oss som vil sørover, men også for tyskernes mulighet til å komme hit. Jeg vil kalle det en «gamechanger» og en gavepakke også til norsk reiseliv. Men oppe i all denne gleden så må vi samtidig løse problemene med at vi mangler gode krysningsspor, og dette må prioriteres for å møte etterspørselen. Trafikken foregår på en banestrekning som mer og mindre er uendret siden 1879, mener Kristian Skjellum Aas.

Fakta:

•Deutsche Bahn sine tog (ICE L) har nylig blitt satt i trafikk i Tyskland, og har både restaurantvogn og en familieavdeling. Togene har også en førsteklasseavdeling.

•Togruten Oslo-Berlin vil bli en av Europas lengste togruter, med en reisetid på ca. 14–15 timer.

•Reisetiden Oslo–København vil ta rundt syv timer.

•Den foreløpige planen er at togene stopper i: Moss, Fredrikstad, Sarpsborg, Halden, Trollhättan, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Lund, Malmö og Københavns lufthavn før København H. Deretter kjører det videre til Odense, Kolding, Padborg og Hamburg før Berlin.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

GDPR-informasjonskapselsamtykke med Real Cookie Banner