Vinnere og tapere i kampen om en grønnere jernbane

På verdensbasis er cirka 25 prosent av jernbanen elektrifisert. India har som målsetning og nå 100 prosent i år, og Sveits har vært der en stund allerede. EU ligger på 57 prosent i gjennomsnitt, mens de store tog-landene Tyskland og Frankrike ligger på rundt 60 prosent. Norge kommer godt ut av det med nesten 80 prosent av jernbanen elektrifisert.

For å komme nærmere 100 prosentmålet jobber Bane NOR med å full-elektrifisere Trønder og Meråkerbanen. Arbeidet utføres etappevis slik at man kan ta ut effekt underveis mens arbeidet skrider frem. 120 kilometer med elektrifisert bane har en prislapp på 2,1 milliarder, og man forventer at alt skal være ferdig innen utgangen av 2024. Bøygen for å komme seg opp mot 100 prosent vil for alltid være Nordlandsbanen hvor det fortsatt går på diesel. Gjennom prosjektet KVU Green jobbes det med hybride løsninger for denne banestrekningen, men når og hvordan, det er man ikke ferdig med å diskutere.  

USA dårligst i klassen

Når vi ser på utviklingen av elektrifiseringen av jernbanen rundt om i verden, er kanskje et av de mest overraskende funnene at Nord-Amerika kommer veldig dårlig ut. Her er ikke mer enn cirka 1 prosent av skinnegående transport elektrifisert. Nå hører det med i dette bildet at ingen land har mer jernbaneinfrastruktur i verden enn USA. 260 000 kilometer til sammen, er en av årsakene bransjen selv oppgir som grunn for at de utsetter en eventuell elektrifisering. For nesten ingenting er forberedt for elektrisk drift, og mange planlagte investeringer i den retning ble faktisk satt på vent under oljekrisen på syttitallet.

India kan bli best i klassen

Tar vi et annet gigantland som India, har statsminister Narendra Modi nylig lovet at landet skulle nå sitt 100-prosent mål allerede om få måneder. Det vi si ett år før tiden, ifølge India Times sin egen økonomiseksjon. Landet eksploderer formelig i utvikling av grønn infrastruktur knyttet til utviklingen av jernbanen. Siden 2014 har India elektrifisert 40 000 kilometer jernbane, noe som er dobbelt så mye som alle år tidligere i landets jernbanehistorie. Når India oppnår målet sitt, blir de verdens største jernbanenettverk som går 100 prosent elektrisk.

Dette fortalte vi i tog24 i januar 2023:

Best i klassen

Sveits utmerker seg på alle måter som best i klassen når det gjelder å satse på utbygging av jernbaneinfrastruktur og tog. Dette gjelder både gods- og passasjertransport. Utrykket «Sveitser-ost» er vel kjent for de fleste nordmenn, og Sveits har som Norge mye fjell og store utfordringer med tøffe vinterforhold. I Sveits bruker folket toget, og ifølge statistikken tar sveitserne tog 2400 kilometer årlig. Landet satte i 2022 verdensrekord for det lengste elektriske tog noen gang med 100 vogner bak lokomotivet.  

Se video av verdensrekorden her:

Lastebilnæringen sliter

Sammenlignet med veitransport og utviklingen på lastebilsiden ligger jernbanen milevis foran i løypa. Ifølge Maersk, en av verdens største transportører både vann og land, så var i 2021mindre enn en prosent av lastebilnæringen på verdensbasis elektrifisert. Og de ligger minst 10 år etter utviklingen på personbilmarkedet ifølge direktøren for nye energiløsninger i Maersk, Julia Heil. Utfordringen er ikke bare utviklingen av selve lastebilene, men det enorme behovet for energi, ladeløsninger og rekkevidde. I følge samme Heil, vil dette kreve enorme investeringer om det skal gjøres mulig.

Trender og tendenser innen elektrifiseringen av jernbanen

  • Omtrent 25 % av verdens jernbaner er elektrifisert, med elektrifiserte linjer som står for omtrent 50 % av jernbanetrafikken.
  • Gjennomsnittlig godsmengde som fraktes med elektriske tog er tredoblet sammenlignet med det som tidligere ble fraktet av dieseltog.
  • Elektrifiseringen er størst i Vest-, Sentral- og Øst-Europa (45,7 %), etterfulgt av CIS (24,3 %), og SW og SE-Asia (20 %). Bare 1,7 % av jernbanesporet er elektrifisert på det amerikanske kontinentet.
  •  Den høye andelen persontransport med jernbane forklarer høye elektrifiseringsrater i Vest-Europa. Elektrifiserte linjer er raskere og har mindre påvirkning på miljøet.
  • Det anses at over et kritisk godstrafikkvolum er elektrifisering det mest teknisk og økonomisk effektive alternativet, spesielt ved bruk av vekselstrøm.

Kilde:

National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine.

Det jobbes med elektrifiseringen av Trønder- og Meråkerbanen. Det gjør at Norge kryper oppover på statistikken av land som nærmer seg en hundre prosent elektrifisert jernbane. Nordlandsbanen vil fortsatt stå igjen på diesel, men også der jobbes det nå med hybride løsninger. Foto: Einar Sagerud, Bane NOR

One thought on “Vinnere og tapere i kampen om en grønnere jernbane”

  1. Gigantiske faktafeil her,Trønderbanen blir bare elektrifisert til stjørdal i 2024,det mangler fortsatt finansiering til de 90 km fra stjørdal til steinkjer som er endestasjon for alle passasjertog på trønderbanen.Bare det er en fadese og skam i seg selv.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Jernbanetilsynet har gitt klarsignal for oppstart av turisttoget «Norient Express»

Statens jernbanetilsyn har gitt klarsignal for turisttoget «Norientexpressen» på tross av innsigelser fra både Vy og Jernbanedirektoratet. SJ Norge er involvert i pionerprosjektet som leverandør og operatør av togene som blir et nytt og unikt turistkonsept.  Det er gitt konsesjon ut fra et beregnet passasjergrunnlag på 3000 ifølge Jernbanetilsynet. Nordens første rendyrkede turisttog beregnet for […]

Les mer

Når tog dør puster det liv i andre gamlinger

Tro det eller ei, men også noe så metalldødt som et tog har sin levetid. Kravet til universell utforming gjør at gamle tog må si takk for seg og ender opp på en metallkirkegård i Øvre Eiker like utenfor Drammen. Så lenge vi ikke snakker museumsverdi så er levetiden til et tog cirka 40 år. […]

Les mer

Direktøren i Norske tog kaller 2024 for togtrafikkens «Annus Horribilis»

Det har vært et meget utfordrende år for togtrafikken ifølge Norske togs direktør Øystein Risan. Han vet hvor skoen trykker for det er hans ansvar å levere materiellet som daglig frakter tusenvis av forventningsfulle kunder rundt på skinner i Norge. Men han er ikke villig til å ta hele ansvaret for dette «fryktelige året» alene. […]

Les mer