Vil gjenåpne Fåvang stasjon for å få i gang trafikken på Dovrebanen

SJ Norge erkjenner at det kan ta lang tid å få ny bru på plass ved Ringebu. Bane NOR har nedsatt to arbeidsgrupper som skal vurdere løsninger på kort sikt, og på lang sikt. –Vi ønsker en så rask løsning som mulig som betyr minst mulig ulempe for våre kunder, sier sjef for operasjon og sikkerhet i SJ Norge Steinar Olsen.  

Steinar Olsen er i løpende dialog med Bane NOR, og avventer nå hva disse to arbeidsgruppene kommer frem til. Han er glad for at Rørosbanen nå er i drift igjen, men ønsker også fortgang for togdriften på Dovrebanen. Første steg er å kjøre helt til Dombås, som inntil nå har vært trafikkert med buss.

–Fra mandag 4. september, begynner vi å kjøre tog mellom Trondheim og Dombås igjen. Det betyr at det bare blir buss for tog mellom Lillehammer og Dombås. For oss er det viktig å gjøre forbindelsen så sømløs som overhodet mulig for våre kunder. Derfor har vi spilt inn for Bane NOR at vi ønsker at de åpner gamle Fåvang stasjon igjen. Det gjør at vi kan kjøre tog mellom Oslo og Fåvang, og Ringebu til Trondheim. Det betyr cirka 20 minutter ekstra tidsbruk for våre kunder med buss for tog mellom Fåvang og Ringebu, forteller Olsen.

Steinar Olsen, sjef for operasjon og sikkerhet i SJ Norge vi så raskt som mulig åpne Fåvang stasjon. Foto: SJ Norge
Ringebu stasjon kan bli sentral i midlertidig løsning for Dovreabanen. Foto Frode Pedersen tog24

Randklev Bru som kollapset, ligger mellom Ringebu og Fåvang. Det gjør det mulig å få til en ganske rask og effektiv togdrift mellom sør- og midt Norge. Bane NOR har ifølge Olsen stilt seg positiv til en slik midlertidig løsning, men det er foreløpig usikkert når man kan bemanne og få stasjonen i fullverdig drift. Her må det jobbes døgnet rundt ifølge Olsen. Han forteller også at det går en kule varmt om dagen fordi man hele tiden må forandre ruteplaner etter humøret til «Hans».

–Krevende, men det går bra. Får vi til en rask løsning med Fåvang og Ringebu, får det betydning for alle våre tilstøtende tog, blant annet Raumabanen og Nordlandsbanen, som begge har overgangsgjester, sier Olsen.

–Hvorfor ikke bruke den nyåpnede Kvitfjell stasjon, den ligger jo ganske nære Fåvang?

–Det er også en mulighet, men det må uansett være en bemannet stasjon, og da egner Fåvang seg bedre. Der er det ikke bare et spor med på- og avstigning, men et stasjonsområde hvor folk kan få den informasjon og service de har krav på. Dette blir jo også en stasjon hvor de som kommer med toget sørfra skal over på en buss som bruker 11 minutter til Ringebu for videre togtur nordover. Eller i motsatt retning da selvfølgelig, sier Olsen.

­–Hvordan snur dere retningen på toget på stasjoner med mindre aksjonsradius?

–I tog hvor vi benytter lok og vogner må vi skifte lokomotivet over til motsatt ende før vi returnerer, og i tog hvor vi kjører T73 benyttes førerrom i motsatt ende.

–Er det langt frem til en permanent løsning?

–Ja, vi må finne oss i å leve med denne situasjonen i lang tid fremover. Men det er uhyre viktig at man finner gode og raske løsninger for å erstatte Rankleiv bru, slik at både vi og godssektoren kan komme i gang med ordinær kjøring på Dovrebanen igjen, sier Olsen.

Fakta:

SJ vil gjennåpne Fåvang stasjon. Foto Fylkesarkivet

Fåvang stasjon er en jernbanestasjon på Dovrebanen. Den ble åpnet som Myre stoppested i 1896 da jernbanen ble forlenget fraTretten til Otta. I 1898 ble Fåvang oppgradert til stasjon, og fikk i 1921 det nåværende navnet. Stasjonen ble fjernstyrt fra 1966, og persontrafikken ble nedlagt i 2001. Den har i dag status som fjernstyrt krysningsspor.

Kilde Wikipedia

3 thoughts on “Vil gjenåpne Fåvang stasjon for å få i gang trafikken på Dovrebanen

  1. Endelig noe fornuftig. Burde ha vært en fast holdeplass uansett. Men nå som brua i Ringebu har rast, trengs det alternativet løsninger for de som bor i dalen. Buss mellom Ringebu og Fåvang, deretter tog sørover eller Nordover. Både Ringebu og Fåvang kan benyttes slik situasjonen er nå, og vil være noen år til

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer