Vet du hva en nedskalert togentusiast er?

Entusiaster eller nerder. Du finner begge innenfor kategorien «særdeles toginteresserte». Og for de mange hundre tusener som har en lokfører i magen, eller et barnebarn som bare må ha et togsett i bursdagsgave, ja da kan du lese videre. For dette skal handle om de nedskalerte togentusiastene.  

Norge er et land full av entusiaster, og folk driver med de merkeligste ting. Få ting har vel forent gammel og ung gjennom generasjoner som interessen for tog. Joda, det finnes titalls grupper på Facebook som jakter på et spesielt lokomotiv, eller stiller opp på stasjonen hver gang et godstog suser forbi. Men det var ikke dem jeg tenkte på akkurat nå. Nå skal det handle om de små togene. Modelljernbane-entusiastene som har holdt det gående i generasjoner fra slutten av 1800 tallet, og som sikkert vil holde det gående i hundre år til. De små togene som barnehender har skjøvet foran seg og ropt tut, tut eller tøff, tøff og hvor skinnene kom fra Brio, og togene var laget av tre. Toginteressen som unge og gamle menn har okkupert kjellerstuer og loft for å få gjenskape landskap, tettsteder, byer og stasjoner.

Og for dere som tror at tog og jernbane i dette landet kun handler om Follobanen og manglende kundetilfredshet, kan i beste fall kalles rimelig snevre og uten full oversikt hva dette betyr. De nedskalerte entusiastene som er vertskap for Nord-Europas største modelljernbane senter i Gamlebyen i Fredrikstad, og Nord-Europas største modelljernbane butikk på Ensjø i Oslo. Tog og jernbane i modellformat er rett og slett en del av den norske kulturarven mener de.

Miljøvennlig hobby – alt går på strøm

Knut Moe og faren Finn har drevet butikk for nerder og entiusiaster i 43 år. Nå skal de bli enda større. Foto: Frode Pedersen

I Norge finnes det cirka 10 000 som kalles den indre kjerne av modelljernbane-entusiaster. I tillegg er mange av disse organisert gjennom en av de 16 regionale modelljernbaneklubbene i Norge.

De nedskalerte tognerdene. Det er de som driver med organisert bygging, eller «hobbyistene» som Knut Moe også kaller dem. Han er andre generasjon driver, og sønn av Finn Moe som har mannen som har bygget opp Nord-Europas største butikk (Norsk Modell Jernbane – NMJ) for alt som har med modelltog- og jernbane på Ensjø i Oslo. Der kan du boltre deg på nesten 800 kvadrat, hvor modelltog og stæsj står stablet i meterhøye reoler, og du får alt fra tog i tro kopi, skinner, figurer og bygninger. Du kan til og med få kunstig vann til å lage egne innsjøer i modellprosjektet ditt.

Nå står butikken foran et sporskifte, og i løpet av forsommeren skal de være inne i nye lokaler på 1000 kvadrat. Hvor er fortsatt hemmelig ifølge Knut Moe. Det han kan si, er at modellentusiaster fra hele Europa skal få merke at det er trøkk i markedet for nedskalert moro. Og han vet hva han snakker om, for NMJ har oppnådd en unik posisjon i europeisk modelljernbanekretser, med forhandler-samarbeid og kunder over hele Europa og verden for den del. Siden oppstarten i 1979 har de tatt frem utallige modeller av togtyper. Tro kopier ned til minste detalj, noe som har blitt deres varemerke blant entusiastene. Og i de nye lokalene kommer det en egen kopi av Bergensbanen med Finse stasjon i tro kopi som fyller 50 av de 1000 kvadratene.

–Vi er like opptatt av de virkelige togene som vi er av modellene vi lager. Tenkt deg når du skal ta frem en modell av et utrangert gammelt lokomotiv. Da må du hente frem gamle tegninger, og så starte prosessen derfra. Det som motiverer er at Norge er et fantastisk togland med et enormt engasjement for tog og jernbane. Kanskje ikke så rart når vi har tre av verdens vakreste togreiser i følge Lonely Planet. Bergensbanen med Flåmsbanen, Nordlandsbanen og Raumabanen, sier Knut Moe.

Togbutikken.no

Selv om familien Moe driver størst, og har en 43 år lang historie, finnes Togbutikken i Tønsberg som har drevet med salg og bygging av modelljernbaner siden 2005. De har spesialisert seg på Märklin i Norge, men har utvidet sortimentet, og har et godt samarbeid med NMJ i Oslo.

Togbutikken startet egentlig som en bildelebutikk for de som ville restaurere eller vedlikeholde gode gamle Minier. Den delen drives nå parallelt med Togbutikken og heter Auto Classic. Begge butikkene drives og eies av Tore Hjellset. Tore har vært aktiv modelljernbanebygger siden midten på 80-tallet, og er nå i gang med sitt andre store anlegg; den fiktive Silvertown & Red Mountain Ry. i årene 1940-45 i skala H0n3. Tores spesialitet og hovedinteresse er landskapsbygging.  Tidligere har han bygget En skalert utgave av Grimstadbanen som hadde jernbanedrift frem til 1961.

Ikke slipp ungene løs med bankkortet

Et lite innblikk ien verden av voksne og barn som liker nedskalerte tog. Det finnes 16 foreninger i Norge som driver med organisert modelljernbanebygging.

Du slipper ikke ungene løs med kredittkortet når de ber om en tur i butikkene som selger togmodeller. Her kan du fort bruke mange titalls tusenlapper på noen togsett om du plukker fra de øverste hyllene. Spesialbutikker for modelljernbane er definitivt ikke Lekia, og da vi spurte om vi kunne få kjøpt noe til toåringen, fikk vi klar beskjed om at da måtte vi kjøpe til oss selv, leketog kunne vi kjøpe i leketøysbutikken var beskjeden! Det sier vel egentlig også noe om kundegruppen som i dag bygger og «leker» med togbaner. Tidligere kunne de nok være 30 år, men prisene og tiden det tar å holde på med denne hobbyen tilsier nok en bedrestilt økonomi og ikke minst tid til å dyrke denne spesielle hobbyen.

-Velcome to Hell!

Velcome to Gods expedition.

Enhver som kan ta med sine gjester til Hell stasjon i Trøndelag elsker denne replikken. Hvis du i tillegg legger til kommentaren «Velcome to Hell, and to Gods Expedition», ja da har du en sikker vinner. For oss som har gjort øvelsen, så gjør den seg ekstra bra om du har gjester fra et engelskspråklig land. Årets nyhet i modelljernbane verden er en tro kopi av disse to verdensberømte stasjonsbygningene. Original står utenfor Stjørdal i Trøndelag. Så neste byggeprosjekt kan jo være å sette opp en modelljernbane hvor du ikke behøver å reise helt til Trøndelag for å slå blødmen for dine gjester. Du kan kjøre samme vitsen hjemme i din egen kjellerstue. Hint, hint. (Æ e trønder Æ)

Alle må begynne et sted, og hva koster det?

To typer startsett, to klaner, det viktige er tross alt interessen. Foto: Frode Pedersen

Dette er nødvendigvis ikke den billigste hobbyen du kan drive med. Et startsett fra Rocco, som er en av to hovedleverandører ved siden av Märklin i Norge, kan leveres ganske komplette startsett fra 1850 kroner og stiger raskt til nesten 5000 kroner. Det er da kun tog, skinner og det du behøver av elektronikk og driftstransformator for å blåse i fløyta for avgang.

I og med at det finnes to fløyer i modellmiljøet, de som bygger på de mer moderne konseptene til Rocco hvor skinner og tog fra forskjellige produsenter kan brukes om en annen. Og så har man Märklin-fløyen, som i seg selv er ensbetydende med modelltog, og gjerne det første navnet alle kommer på når det gjelder denne hobbyen.  

Europas største modelljernbane

I Fredrikstad har dem alt det dem ikke har i Sarpsborg, ble jeg fortalt den gang jeg studerte i byen. Som Nord-Europas største modelljernbane for eksempel. 400 kvadratmeter,  to kilometer jernbane med 35 ulike lokmotiv, i et imponerende landskap, og alt dette midt i hjerte av Gamlebyen. Når det nye byggetrinnet fra «havn til høyfjell» ble innviet tidligere i vinter, var det vel selvsagt at byens egen samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) klipte snora. 2. desember hvert år feires verdens modelljernbanedag over hele verden ved at klubber, foreninger og museer holder åpent for publikum. Så nå vet du hva du skal ta med familien på neste adventstid.

Mer om Nord Europas største modelljernbane:

https://gbmj.no/

Sjekk film fra senteret her:

Norges eldste modelljernbaneklubb holder til i Trondheim. Les mer her:

https://modelljernbaneforeningen.no/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer