Med øremerkede midler fra Klima- og miljødepartementet har Bane NOR skiftet 11200 sviller på den verdensarvlistede Tinnosbanen. Forrige helg kunne man igjen sette tog på de første åtte kilometerne av denne historiske togstrekningen som markerte Norges definitive industrigjennombrudd med utviklingen av Norsk Hydro.
Banestrekningen åpnet i 1909 og gikk fra Notodden og nordover til Tinnoset. Den knyttes sammen med Rjukanbanen og den berømte fergetrafikken på Tinnsjøen. Ikke minst kjent fra filmen om tungtvannsabotørene. Strekningen er delt opp i tre deler, og det er den første delstrekningen fra Notodden til et par kilometer nord for Lisleherad stasjon hvor det nå er mulig å kjøre tog igjen. Hele transportlinjen med jernbane, ferjer og kaianlegg er fredet og kom på Unescos liste over verdensarv 2015.

Det var Klima og miljøminister Andreas Bjelland som stod for den offisielle åpningen på Lisleherad stasjon i forrige uke. Arrangør av feiringen av Tinnosbanen var Notodden kommune. Toget som fraktet gjester og besøkende besto av Di 3-lokomotiv med stålvogner, og ble kjørt av Norsk Jernbanemuseum, ifølge Jernbanedirektoratets sider.

–Det store engasjementet fra lokale krefter er svært viktig for at vi igjen kan kjøre tog på Tinnosbanen. Ved å dele opp strekningen i tre deler, har det vært mulig å komme i gang med å sette banen i kjørbar stand igjen. Tinnosbanen er en viktig del av verdensarven og vi har klare forpliktelser til å ta vare på helheten. Målet er å videreføre arbeidet med neste delstrekning og etter hvert få satt i stand hele banen, uttalte Klima- og miljøminister Andreas Bjelland ifølge Jernbanemagasinet.

