Verdensarven har fått nyoppusset stasjon til påske

Røros, en del av verdensarven. Hvert år kommer cirka en million turister til «Bergstaden». Nå har Bane NOR pusset opp stasjonsbygningen innvendig. Utvendig ble det tatt et stort løft i 2015.


–Det gjør at alle som bruker stasjonen nå kan lene seg tilbake og slappe av, eller jobbe mens man venter på toget. I arbeidet med oppussingen ble det tidlig satt et mål om å gjøre venterommet trivelig. Lunt og hyggelig var vel målet. Grønne planter og bilder og malerier av Røros skal til sammen skape en god atmosfære. I tillegg er en ny og større reiseinformasjonstavle på vei til å bli innstallert. Vi håper at alle som bruker stasjonen trives i de nye lokalene, skriver Bane NOR.

–SJ Norge er svært glade for at Bane NOR har pusset opp venterommet på Røros stasjon. For de reisende er opphold på stasjonene en viktig del av togreisen, og i det nyoppussede venterommet på Røros stasjon har de reisende nå alt de trenger mens de venter på toget, eller kanskje skal møte noen som kommer med toget. Her er det god ruteinformasjon, lademuligheter for digitale  enheter, tilgang til toaletter, mulighet til å kjøpe billetter, flotte og gode møbler og muligheter for mat og drikke, og alt i et venterom i delikate farger og fin utsmykning. SJ Norge jobber hele tiden for å gi et bedre tilbud til kundene våre, og tar stadig nye grep for å få flere til å velge toget. At Bane NOR gjør det samme på stasjonene er noe vi er svært glade for, sier informasjonssjef Hilde Lyng i SJ Norge til tog24.

En del av en verdenskjent verdensarv

Den verdenskjente og mye fotograferte stasjonen ble oppgradert utvendig med nytt tak og maling i 2015. Siden den ble åpnet i 1877, har denne strekningen som ofte refereres til som Rørosbanen, spilt en viktig rolle i forbindelsen mellom Oslo og Trondheim. Både for de som bor på strekningen, men også for tømmer og godstransporten i disse skogrike områdene.

Røros stasjon ligger i Røros i Sør-Trøndelag. Stasjonen ligger 399,05 kilometer fra Oslo S og er endestasjon for regiontogene som går til stasjonene i henholdsvis Trondheim og Hamar. Etter Åsta-ulykken lenger sør i Østerdalen, ble det i 2002 brukt 12 millioner kroner på å oppdatere Røros stasjonen. Dette skjedde samtidig med markeringen av banestrekningens 125 årsjubileum.  

Den 4. januar i 2000 kom stasjonen i søkelyset ved et togførerbytte da en togulykke ved Åsta lenger sør førte til at et tog fra Trondheim kolliderte med et lokaltog fra Hamar. Denne ulykken er blitt senere referert til som Åsta-ulykken, hvor 19 mennesker omkom og mange ble alvorlig skadet.

Det er skrevet mye om Røros

Forfatter Johan Falkberget gjorde byen udødelig gjennom sitt store forfatterskap med bokserien «Nattens brød», og historien om An-Magritt og oksen «Hovi-stuten» vil for alltid være symbolet på utfordringene, slitet og ikke minst trasset som lå i bergverksdriften oppe på den kalde Røros-vidda.

Det er skrevet mange bøker om Rørosbanen opp igjennom historien, og i fjor kom en ny bok som har fått mye oppmerksomhet og er blitt kritikerrost. «Det tomme toget» av Øivind Hånes. En underfundig roman om en reise i sinn og på skinner til en seks år gammel gutt tilbake i 1966. Fasinerende fortalt gjennom en families tilknytning til Røros, med anekdoter og fakta fra hvert stopp mellom Oslo og Røros. Jeg (undertegnede) har nylig lest boken og den kan absolutt anbefales. Som lektyre på vei til påskefjellet med Rørosbanen kanskje?

Fakta:

Rørosbanen ble inviet i 1877. Det var midtveis i den store togsatsingen i Norge, hvor det ble jobbet på mange strekninger samtidig, og ut fra tall vi har funnet var såmange som 11 000 mann i gang med å ferdigstille alle strekn8ingene som ble påbegynt mellom 1860 og 1890.

Røros-samfunnet er bygget rundt kobberutvinning og bergverksbedrift, og byen på den etter hvert så nakne Røros-vidda ble etablert allerede i 1644 etter at det ble funnet drivverdig kobbermalm i området.

Røros, eller «Bergstaden» står på UNESCOs liste over verdens kulturarv. I Røros kommune finner du to nasjonalparker, Femundsmarka nasjonalpark og Forollhogna nasjonalpark.

Røros grenser i nord til Tydal og Holtålen, i sørvest til Os i Østerdalen, i sør til Engerdal og i øst til Härjedalen i Sverige.

13. januar 1914 ble det satt kulderekord på Røros med en temperatur på –50,4 grader, den laveste temperaturen som skal være målt i Sør-Norge.

Her kan du lese mer om banestrekningen:

https://www.banenoreiendom.no/sokeside?query=R%c3%b8rosbanen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer