Verdens største modelljernbane – en verden verdt å se!

«Miniatur Wonderland» i Hamburg ble i 2015 kåret til verdens største modelljernbane, og har siden den gang beholdt rekorden. På 1 500 kvadrat er tablåer fra hele Europa gjenskapt ned til minste detalj. Også Norge er representert i mange av tablåene og har fått sin egen lille «lakse-paviljong».

Skal du gjøre noe helt annet i sommer, anbefaler tog24 en tur til en av Tysklands, og kanskje Europas mest spektakulære opplevelser.  «Miniatur Wonderland» i Hamburg. Her blir voksne raskt som barn, og barna? Ja de forblir selvsagt barn, men kan reise videre med mer kunnskap om både geografi, digital teknikk, og ikke minst forståelse for autonomi, teknikk, og kanskje til og med få interesse for bygging av modelljernbane. Et stadig voksende miljø i Norge. Nå bygges faktisk Nord-Europas største butikksenter for modeller på Furuset i Oslo i regi av Norsk Modelljernbane A/S. Der kommer en modell av Finse på Bergensbanen som vil fylle femti kvadrat av det store lokalet.

Les mer om det:

500 000 arbeidstimer

Etter at 500 000 arbeidstimer var nedlagt i prosjektet, stod verdens største modelljernbane klar i 2001. 15,5 kilometer med modelljernbane. Like langt som det ville ta og legge skinner fra den ene siden av Mount Everest og ned i dalen på den andre, skriver Miniatur Wonderland på sin nettside. Hele anlegget er selvsagt bygget i mange plan og har en total høyde på seks meter for å få plass i det 1500 kvadrat store lokalet som huser verdensrekorden målt av Guinness rekordbok i 2015. Den har stått trygt siden den gang. Og kanskje ikke så rart når vi vet at siden den gang har både England, Venezia, Monaco, Afrika og større deler av Frankrike fått sin fortjente plass i anlegget.

Miniatur Wunderland består av 2 633 figurer, 4 340 bygninger, 130 000 trær, elver, fjell, bylandskap og mer, og speiler enormt mange landskap fra hele verden. Attraksjonen har veier med 11 000 biler i bevegelse, egen flyplass med 60 fly som tar av og lander, og selvfølgelig 1300 forskjellige tog som har over 15 kilometer å boltre seg på. Hver dag kjører til sammen 900 tog med 12 000 vogner flere hundre kilometer, og det lengste toget er i følge «Miniatur World» 14,5 meter langt. Alt er bygget i skala HO 1:87.

Det tok fem år å finjustere programmeringen for bilene og flyene, for å sikre at de kjørte jevnt og stort sett autonomt. Miniatur Wunderland har et eget dedikert kontrollsenter. Tre av de 50 datamaskinene som styrer hele anlegget brukes til flyplassen alene på grunn av den komplekse programmeringen for å få alt til å se helt virkelig ut. Og det gjør det!

Attraksjonen hadde en byggekostnad på i overkant av 200 millioner da det stod ferdig. Det er uten alle byggeprosjektene som har kommet til etter 2015. «Miniatur World» har ifølge dem selv blitt Hamburgs største turistattraksjon, og tar imot over en million besøkere hvert år. Og for de som elsker å trykke? Jo da. Det finnes over 200 knapper du selv kan trykke på for å aktivere tablåer, eller små hendelser i denne unike nedskalerte verden.

Her kan du finne mer inspirasjon til reisen:

Og billige alternativer i dyr Euro-tid:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer