Velkjente slitere får nytt liv

Type 72-togene er midt i livet og får nå en oppgradering som vil gjøre at de fremstår som nye. Dette gir de 36 togsettene en økt levetid på ti år. Dette er i tråd med Norske Togs nye bærekraftstrategi, gjenbruk av tog og materiell. Første togsett nærmer seg testing.

De italienske type 72-togene er midt i livet, og får nå en oppgradering som vil gjøre dem klare for mange flere år i trafikk. Når de kommer tilbake fra et «bli-ny-opphold» i Sverige er de både mer moderne og pålitelige. 12 av togsettene går på Jærbanen for GoAhead, og 24 går på L1 Lillestrøm-Spikkestad for Vy.

– Det er med tog som med egen bolig; Det blir slitt og umoderne over tid, og trenger renovering og oppussing. Det både øker levetiden til toget, påliteligheten og standarden for passasjerene, sier prosjektleder Kine Stousland i Norske tog.

Ribbet og klar til foryngelse. Foto: Norske Tog

Fremstår som nye

To og to togsett fraktes til Alstom Transports verksted i Motala i Sverige hvor arbeidet utføres. Nå i mai sendes togsett nummer to til rehabilitering, og Stousland ser for seg at testingen av det ferdige togsettet kan begynne snart, og at det er tilbake i full drift i løpet av årets tre siste måneder.

–Noen overraskelser underveis i den første midtlivsoppdateringen?

–Ja, togene var i bedre stand enn forventet. Og nå får dette toget en forlenget levetid på ti år, sier Stousland til tog24.

Det er likevel mye kontrollarbeide og ettermonteringer når et tog skal oppgraderes og moderniseres. Vognkassene sjekkes for skader, batterier byttes, alle kabler sjekkes, overhaling av konvertere og hjelpestrømrettere som sørger for riktig type og mengde strøm til toget etter belastningen det utsettes for. På mange måter hjernen i driften av et elektrisk tog. Dørene blir elektriske, vanntanker og -filtere renses, passasjerteller og trygghetskameraer installeres.

– Resultatet er et stort løft for både passasjerene og operatørene. For passasjerene vil det oppleves som helt nye tog i skandinavisk design med lys eik og grå tekstiler, i samme stil som de nye lokaltogene. Innvendig blir det blant annet nye gulv, veggpaneler, nye setetrekk, nye dører, USB-lading ved setene og nye passasjerinformasjonsskjermer, sier Kine Stousland.

Slik blir det seende ut etter oppgraderingen, lyst og smakfult Foto: Alstom

Bra bærekraft

Er dette et ledd i en bærekraftprosess, gjenbruk av gode tog?

–Vi i Norske Tog har satt oss konkrete mål knyttet til ombruk og materialgjenvinningsandel ved avhending av tog, i tillegg er det viktig for Norske Tog å ta vare på verdiene som allerede finnes. Sirkulær økonomi er et sentralt element i Norske togs driftsmodell; Norske tog anskaffer, forvalter og avhender tog i Norge, og har eierskap til togene gjennom hele deres livsløp. Selskapet har dermed gode forutsetninger for å forlenge levetiden til togene, gjenbruke komponenter som for eksempel togradioer og seter, og til å stille høye krav til avfallshåndtering. For å minimerere avfall fra Type 72 gjenbruker vi materialer der det er mulig, som for eksempel ved at holdestenger og hattehyller blir polert i stedet for byttet. Veggene folieres i stedet for og skiftes, og setene trekkes om. Enkle men viktige tiltak, understreker prosjektleder Kine Stousland overfor tog24. 

Du kan lese mer om den ferske bærekraftstrategien til Norske Tog her:

https://www.norsketog.no/assets/files/Annual-and-Quarterly-Reports/2022/NT_Arsrapport_2022_230426.pdf

Fakta om Type 72

36 togsett av type 72 skal gjennomgå «midtlivsoppgradering».

Arbeidet gjennomføres av Alstom Transport AB i Motala, Sverige.

Typen tog trafikkerer til daglig som lokaltog i Oslo-området og på Jærbanen.

Ble levert i perioden 2002-2006 av italienske AnsaldoBreda.

Kontrakten har en verdi på rundt 70 millioner euro.

De første togene er ferdig i 2023, og det siste i 2025 

36 togsett av Type72 gjennomgår nå full rehabilitering Foto: Norske Tog

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer