
Bane NOR kom i går med en oppdatering på arbeidene som nå foregår rundt Otta jernbanebru. Der ble det bekreftet at dette kan ta lengre tid en forventet å få direkte togforbindelse gjennom Gudbrandsdalen. Rørosbanen kan derfor nok en gang bli redningen for togforbindelsen mellom sør og nord i landet. Det har fått varaordføreren på Røros til å reagere kraftig.
Tog24 har snakket med varaordfører Christian Elgaaen på Røros. Under stengingen av Gudbrandsdalen for gjennomgående trafikk i 2023 og 2024 var det Rørosbanen som reddet landet fra godskollaps. Noe som selvsagt gikk utover persontogene siden gods hadde prioritet. Nå ønsker han et sterkt og tydelig budskap fra stortinget om hva som skal skje med satsingen på Rørosbanen, og om det kommer en snarlig opprusting av både tog-parken og om det kan bli elektrifisert hele veien fra Trondheim til Hamar. Et samlet storting stemte for Fremskrittspartiets representantforslag i mai i fjor om at det skulle kjøpes nye tog til Rørosbanen. Så i den grad det går an å snakke om tverrpolitisk enighet, så er det i spørsmålet om en opprusting av ærverdige Rørosbanen.

–Også denne gangen er det Rørosbanen som redder den gjennomgående togforbindelsen mellom Østlandet, Trøndelag og Nord-Norge. Vi vet fra tidligere at kapasiteten her er begrenset både når det gjelder persontog og godstog. Husk på at det fra august 2023 til mai 2024 var på Rørosbanen at godset ble transportert, fordi myndighetene ønsket å prioritere godstogene fremfor passasjertog. Det er derfor nok en gang behov for å komme med et sterkt og tydelig budskap til nasjonale politikere – sats på Rørosbanen. Først og fremst en av landets viktigste jernbanestrekninger som bærer navnet til verdensarven og som har fraktet både folk, varer, tømmer og besøkende i generasjoner. At den også fungerer som en viktige beredskaps og avlastningsbanen gjør den bare enda viktigere slik verden ser ut nå, sier Christian Elgaaen varaordfører (SV) for Røros kommune.
Varaordføreren mener at en opprusting er på høy tid. Med Dovrebanen og all godstrafikken fraværende i Gudbrandsdalen i ti måneder var det Rørosbanen som fikk jobben med å holde Norge sammen som jernbanenasjon. Når det nå skjer igjen, mener altså SV-politikeren fra Røros at nok er nok, og at med to slike alvorlige uhell så er signalet sendt om et klart og tydelig behov for at sentrale samferdselspolitikere ser behovet for en større oppdatering av forbindelsen.
–Kun på den måten vil vi få en stabil, moderne og framtidsretta jernbaneinfrastruktur i dette landet. Rørosbanen må få flere kryssingsspor, elektrifiseres og settes skikkelig i stand. Da vil kapasiteten for å transportere mer personer og gods med tog i dette landet øke betydelig. Rørosbanen og Dovrebanen vil da kunne utfylle hverandre på en god måte, og ikke minst avlaste hverandre ved hendelser, sier Christian Elgaaen til Tog24.no

Hvorfor ikke gjennomgående dobbeltspor i stedet for flere krysningsspor? Krysningsspor betyr start-stopp-start…. som øker energibruk og slitasje.