Varaordføreren på Røros etterlyser handling fra samferdselspolitikerne

Bane NOR kom i går med en oppdatering på arbeidene som nå foregår rundt Otta jernbanebru. Der ble det bekreftet at dette kan ta lengre tid en forventet å få direkte togforbindelse gjennom Gudbrandsdalen. Rørosbanen kan derfor nok en gang bli redningen for togforbindelsen mellom sør og nord i landet. Det har fått varaordføreren på Røros til å reagere kraftig.

Tog24 har snakket med varaordfører Christian Elgaaen på Røros. Under stengingen av Gudbrandsdalen for gjennomgående trafikk i 2023 og 2024 var det Rørosbanen som reddet landet fra godskollaps. Noe som selvsagt gikk utover persontogene siden gods hadde prioritet. Nå ønsker han et sterkt og tydelig budskap fra stortinget om hva som skal skje med satsingen på Rørosbanen, og om det kommer en snarlig opprusting av både tog-parken og om det kan bli elektrifisert hele veien fra Trondheim til Hamar. Et samlet storting stemte for Fremskrittspartiets representantforslag i mai i fjor om at det skulle kjøpes nye tog til Rørosbanen. Så i den grad det går an å snakke om tverrpolitisk enighet, så er det i spørsmålet om en opprusting av ærverdige Rørosbanen.

Politisk forbrødring om tog. Tor André Johnsen representerer FrP Innlandet på stortinget og varaordfører på Røros Christian Elgaaen fra SV. Begge her etterlyst et verdibasert initiativ fra samferdselsministeren om fremtiden til Rørosbanen. Foto: Frode Pedersen Tog24.no

 –Også denne gangen er det Rørosbanen som redder den gjennomgående togforbindelsen mellom Østlandet, Trøndelag og Nord-Norge. Vi vet fra tidligere at kapasiteten her er begrenset både når det gjelder persontog og godstog. Husk på at det fra august 2023 til mai 2024 var på Rørosbanen at godset ble transportert, fordi myndighetene ønsket å prioritere godstogene fremfor passasjertog.  Det er derfor nok en gang behov for å komme med et sterkt og tydelig budskap til nasjonale politikere – sats på Rørosbanen. Først og fremst en av landets viktigste jernbanestrekninger som bærer navnet til verdensarven og som har fraktet både folk, varer, tømmer og besøkende i generasjoner. At den også fungerer som en viktige beredskaps og avlastningsbanen gjør den bare enda viktigere slik verden ser ut nå, sier Christian Elgaaen varaordfører (SV) for Røros kommune.

Varaordføreren mener at en opprusting er på høy tid. Med Dovrebanen og all godstrafikken fraværende i Gudbrandsdalen i ti måneder var det Rørosbanen som fikk jobben med å holde Norge sammen som jernbanenasjon. Når det nå skjer igjen, mener altså SV-politikeren fra Røros at nok er nok, og at med to slike alvorlige uhell så er signalet sendt om et klart og tydelig behov for at sentrale samferdselspolitikere ser behovet for en større oppdatering av forbindelsen. 

–Kun på den måten vil vi få en stabil, moderne og framtidsretta jernbaneinfrastruktur i dette landet. Rørosbanen må få flere kryssingsspor, elektrifiseres og settes skikkelig i stand. Da vil kapasiteten for å transportere mer personer og gods med tog i dette landet øke betydelig. Rørosbanen og Dovrebanen vil da kunne utfylle hverandre på en god måte, og ikke minst avlaste hverandre ved hendelser, sier Christian Elgaaen til Tog24.no

Varaordfører Christian Elgaaen åpner den nye direkteruten Mellom Trondheim og Oslo over Hamar. Foto: Frode Pedersen Tog24.no

One thought on “Varaordføreren på Røros etterlyser handling fra samferdselspolitikerne”

  1. Hvorfor ikke gjennomgående dobbeltspor i stedet for flere krysningsspor? Krysningsspor betyr start-stopp-start…. som øker energibruk og slitasje.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Natur og Ungdom får politisk støtte for sitt krav om at Østfoldbanens Østre Linje gjenåpnes 

Natur og Ungdom har på sitt landsstyremøte i helga blitt enige om å kreve gjenåpning av Østfoldbanens østre linje for persontrafikk og godstransport mellom Mysen, Rakkestad og til Sarpsborg. De får full støtte fra Indre Østfold regionråd. Tilbudet ble lagt ned ved utgangen av 2002. I begrunnelsen for vedtaket heter det at uttalelsen heter det […]

Les mer

Du kan trygt toge til ski-VM tross utfordringer med «oppvarmingen»

Om ikke forberedelsene har vært gunstige, sier SJ Norge de nå står klare på mange plattformer rundt om i landet for å «toge» folk frem til arrangørbyen og ski-VM i Trondheim. Fra og med onsdag 26. februar og frem til og med søndag 9. mars vil Trondheim være både navle og midtpunkt for verdens vintersportere. […]

Les mer

Nå har sørlendingene fått eget «Skitog»

Go-Ahead har denne vinteren tilbud om eget ski-tog som går fra Kristiansand til alpinparken Skimore i Kongsberg. Tilbudet gjelder hver lørdag i februar og mars, og det gir deg rabatter på heiskort i et av østlandsområdets fineste alpinanlegg. Togselskapene jobber aktivt for å skape egne konsepter som skal styrke kundegrunnlaget. For to år siden lanserte […]

Les mer