Utslippsmerking for transportsektoren kommer

De verste synderne skal synliggjøres. EU jobber nå med et nytt initiativ som skal komme frem til en felles metodisk beregning og rapportering av karbonutslipp fra transportsektoren kalt CountEmissions.

De daglige beslutningene av oss som brukere av egen og offentlig transport, eller som transportører av gods, har stadig større innvirkning på jorda vår.

Det er Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER) som har foreslått at transportsektoren nå må gi sine kunder et pålitelig system som raskt gir oss utslippsverdiene ved de forskjellige reisemåtene fra A til B. Det finnes allerede mer enn nok grunnlagsdata for å gjennomføre en slik ordning, og det tyske selskapet HACON får daglig henvendelser fra over 100 millioner nett- og appbrukere som planlegger reiser eller transportløsninger. HACON regnes, i følge CER, som de med den høyeste industrielle standard for denne typen målinger. De samarbeider blant annet med Siemens Mobility som leverer både tog, og er tungt inne i integreringen av ERTMS. Europas nye digitale sikkerhetsstyring av infrastruktur og skinnegående materiell, hvor Norge er en viktig kunde.

Andre eksempler som illustrerer meningen

Vi kjenner til lignende målinger fra matindustrien med sine Nutri-Score for å påpeke helsemessige effekter av det vi spiser. Eiendomsbransjen energimerker boliger som er til salgs. Der brukes det både farger og bokstaver for å gi boligkundene en viss peiling på hvor energieffektiv boligen er.

Det østeriske selskapet VAO har også utviklet et nasjonalt system for utregning av fotavtrykket ved forskjellige transportformer. Reisende som bruker deres regionale reiseplanleggingsapper basert på VAOs multi- og intermodale ruting, kan undersøke og sammenligne CO2-utslippene fra forskjellige reisealternativer. Et bilde de har presentert er følgende. Wien til Innsbruck med bil = 108,16kg CO2, tar du toget mellom de to byene er utslippene estimert til 6,54kg CO2. Tydelige visuelle vurderinger som dette gjør det mulig for forbrukerne å ta raske og faktabaserte beslutninger. Selvfølgelig pris, varighet og andre faktorer må vurderes, men det er absolutt et positivt skritt i å fremme miljømessige fordeler av jernbanereiser, forteller CER på sine nettsider.

Her kan du se hva som ligger i forslaget fra EU og CER.

Illustrasjonene er hentet fra CER`s egne hjemmesider.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Lover «Togprat 2024» med høy aktualitet

«Togprat» har etablert seg som et av årets viktige treffsteder for togfolket. I år har seminaret fokus på punktlighet og frekvens. Temaene diskuteres med ledere fra de forskjellige aktørene som kjenner presset om å levere regularitet. Hva skal til for å unngå forsinkelser og kanselleringer. Hørt den før kanskje? Nå har du muligheten til å […]

Les mer

Ny EU-studie viser store fordeler med konkurranseutsetning på jernbanen

En studie fra EU-kommisjonen konkluderer med at det ligger store gevinster i å konkurranseutsette sektoren. Konkurranse gir totalt sett lavere priser, bedre service og kvalitet med stort kundefokus, lavere kostnader, større fleksibilitet og bedre frekvens. For få år siden valgte Norge og konkurranseutsette flere av sine jernbanestrekninger. Dette førte til at vi fikk både private […]

Les mer

Nytenking bak stor verkstedhall for oppgradering av tog 

Den norske tog-utstyrsleverandøren Dahlrail satser nå stort på ny verkstedhall for «raskere» togreparasjoner på Alna i Oslo. Når hallen står ferdig i 2026 blir det snakk om 70 nye arbeidsplasser. –Det er viktig at vi er med opprettholder et sterkt fagmiljø og kunnskap om tog. Og når hallen står ferdig om to år skaper vi […]

Les mer