Utslippsmerking for transportsektoren kommer

De verste synderne skal synliggjøres. EU jobber nå med et nytt initiativ som skal komme frem til en felles metodisk beregning og rapportering av karbonutslipp fra transportsektoren kalt CountEmissions.

De daglige beslutningene av oss som brukere av egen og offentlig transport, eller som transportører av gods, har stadig større innvirkning på jorda vår.

Det er Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER) som har foreslått at transportsektoren nå må gi sine kunder et pålitelig system som raskt gir oss utslippsverdiene ved de forskjellige reisemåtene fra A til B. Det finnes allerede mer enn nok grunnlagsdata for å gjennomføre en slik ordning, og det tyske selskapet HACON får daglig henvendelser fra over 100 millioner nett- og appbrukere som planlegger reiser eller transportløsninger. HACON regnes, i følge CER, som de med den høyeste industrielle standard for denne typen målinger. De samarbeider blant annet med Siemens Mobility som leverer både tog, og er tungt inne i integreringen av ERTMS. Europas nye digitale sikkerhetsstyring av infrastruktur og skinnegående materiell, hvor Norge er en viktig kunde.

Andre eksempler som illustrerer meningen

Vi kjenner til lignende målinger fra matindustrien med sine Nutri-Score for å påpeke helsemessige effekter av det vi spiser. Eiendomsbransjen energimerker boliger som er til salgs. Der brukes det både farger og bokstaver for å gi boligkundene en viss peiling på hvor energieffektiv boligen er.

Det østeriske selskapet VAO har også utviklet et nasjonalt system for utregning av fotavtrykket ved forskjellige transportformer. Reisende som bruker deres regionale reiseplanleggingsapper basert på VAOs multi- og intermodale ruting, kan undersøke og sammenligne CO2-utslippene fra forskjellige reisealternativer. Et bilde de har presentert er følgende. Wien til Innsbruck med bil = 108,16kg CO2, tar du toget mellom de to byene er utslippene estimert til 6,54kg CO2. Tydelige visuelle vurderinger som dette gjør det mulig for forbrukerne å ta raske og faktabaserte beslutninger. Selvfølgelig pris, varighet og andre faktorer må vurderes, men det er absolutt et positivt skritt i å fremme miljømessige fordeler av jernbanereiser, forteller CER på sine nettsider.

Her kan du se hva som ligger i forslaget fra EU og CER.

Illustrasjonene er hentet fra CER`s egne hjemmesider.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer