Utslippsmerking for transportsektoren kommer

De verste synderne skal synliggjøres. EU jobber nå med et nytt initiativ som skal komme frem til en felles metodisk beregning og rapportering av karbonutslipp fra transportsektoren kalt CountEmissions.

De daglige beslutningene av oss som brukere av egen og offentlig transport, eller som transportører av gods, har stadig større innvirkning på jorda vår.

Det er Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER) som har foreslått at transportsektoren nå må gi sine kunder et pålitelig system som raskt gir oss utslippsverdiene ved de forskjellige reisemåtene fra A til B. Det finnes allerede mer enn nok grunnlagsdata for å gjennomføre en slik ordning, og det tyske selskapet HACON får daglig henvendelser fra over 100 millioner nett- og appbrukere som planlegger reiser eller transportløsninger. HACON regnes, i følge CER, som de med den høyeste industrielle standard for denne typen målinger. De samarbeider blant annet med Siemens Mobility som leverer både tog, og er tungt inne i integreringen av ERTMS. Europas nye digitale sikkerhetsstyring av infrastruktur og skinnegående materiell, hvor Norge er en viktig kunde.

Andre eksempler som illustrerer meningen

Vi kjenner til lignende målinger fra matindustrien med sine Nutri-Score for å påpeke helsemessige effekter av det vi spiser. Eiendomsbransjen energimerker boliger som er til salgs. Der brukes det både farger og bokstaver for å gi boligkundene en viss peiling på hvor energieffektiv boligen er.

Det østeriske selskapet VAO har også utviklet et nasjonalt system for utregning av fotavtrykket ved forskjellige transportformer. Reisende som bruker deres regionale reiseplanleggingsapper basert på VAOs multi- og intermodale ruting, kan undersøke og sammenligne CO2-utslippene fra forskjellige reisealternativer. Et bilde de har presentert er følgende. Wien til Innsbruck med bil = 108,16kg CO2, tar du toget mellom de to byene er utslippene estimert til 6,54kg CO2. Tydelige visuelle vurderinger som dette gjør det mulig for forbrukerne å ta raske og faktabaserte beslutninger. Selvfølgelig pris, varighet og andre faktorer må vurderes, men det er absolutt et positivt skritt i å fremme miljømessige fordeler av jernbanereiser, forteller CER på sine nettsider.

Her kan du se hva som ligger i forslaget fra EU og CER.

Illustrasjonene er hentet fra CER`s egne hjemmesider.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Natur og Ungdom får politisk støtte for sitt krav om at Østfoldbanens Østre Linje gjenåpnes 

Natur og Ungdom har på sitt landsstyremøte i helga blitt enige om å kreve gjenåpning av Østfoldbanens østre linje for persontrafikk og godstransport mellom Mysen, Rakkestad og til Sarpsborg. De får full støtte fra Indre Østfold regionråd. Tilbudet ble lagt ned ved utgangen av 2002. I begrunnelsen for vedtaket heter det at uttalelsen heter det […]

Les mer

Du kan trygt toge til ski-VM tross utfordringer med «oppvarmingen»

Om ikke forberedelsene har vært gunstige, sier SJ Norge de nå står klare på mange plattformer rundt om i landet for å «toge» folk frem til arrangørbyen og ski-VM i Trondheim. Fra og med onsdag 26. februar og frem til og med søndag 9. mars vil Trondheim være både navle og midtpunkt for verdens vintersportere. […]

Les mer

Nå har sørlendingene fått eget «Skitog»

Go-Ahead har denne vinteren tilbud om eget ski-tog som går fra Kristiansand til alpinparken Skimore i Kongsberg. Tilbudet gjelder hver lørdag i februar og mars, og det gir deg rabatter på heiskort i et av østlandsområdets fineste alpinanlegg. Togselskapene jobber aktivt for å skape egne konsepter som skal styrke kundegrunnlaget. For to år siden lanserte […]

Les mer