Ut i Europa med tog – her finner du en samlet oversikt over billetter og reiseruter

Tross kritikk fra riksrevisjonen om mangler ved deres lokale reiseapp, får likevel reiseoperatøren «Entur» skryt for måten de bruker og sanker informasjon, og hvordan de gjør dataene tilgjengelig for brukerne. Her mener riksrevisoren at Norge ligger langt fremme i Europa. Noe «Entur» synligjør i denen saken.

«Entur» får både ris og ros for sitt arbeid med å utvikle et felles nasjonalt billettssytem. Vi har sett på mulighetene ut i Europa.
Illustrasjon laget av eksempeler fra «Entur» sin nettside

I forrige uke kom meldingen om at Riksrevisjonen ikke er fornøyd med mulighetene som ligger i Entur sin App.

–Det er for komplisert å reise kollektivt. Ti år etter at Stortinget ba om det, har ikke Samferdselsdepartementet og Jernbanedirektoratet klart å gi oss sømløse kollektivreiser. Det er ikke tilfredsstillende, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.

Når det gjelder innhenting av reiseinformasjon, ser Riksrevisjonen at Entur gjør en viktig jobb. De samler inn store mengder informasjon og gjør reisedata tilgjengelig, både for kollektivselskapene og offentligheten. Viktige aktører som Google Maps, kollektivselskaper som Ruter og togoperatører som Vy, bruker data fra Entur sine systemer. Dette er et viktig bidrag til sømløse kollektivreiser, heter det i meldingen fra riksrevisoren.

─ Her ligger Norge langt framme sammenlignet med andre land, avslutter Schjøtt-Pedersen.

Samordnet billettsystem for hele Europa

Mens vi venter på et samordnet billettsystem for Europeiske togreiser, har reiseoperatøren «Entur» laget en samleside hvor du som reisende kan gå inn å sjekke tilbudet i hvert enkelt land, og hva «Entur» kan bistå deg med av hjelp til bestillinger. Her ligger fine oversikter for til sammen 34 europeiske land. Ved å gå inn på lenken under kan du gå fra land til land å se på hva som tilbys av billetter og alternative strekninger.

https://om.entur.no/tog-i-europa/land-for-land/?fbclid=IwAR3DOr8Yl3QtNyXV0kAFCsRrFhjLWVjWOzjSBHzz9Jc_goFXldGoXevLl-M

Drømmen er selvsagt at det skal komme et felles bestillingssystem for hele Europa, men i mellomtiden kan jo Entur`s oversikt og service skaffe deg en bedre og mer samlet oversikt i jungelen av billetter og togselskaper. Det ligger også lenker til videre undersøkelser om du ønsker å se på hva de enkelte lands togselskaper tilbyr og hvordan de opererer, hva som skjer på sosiale medier rundt selskapene. Kort sagt et grundig tilbud fra det norske billettbyrået.

Den europeiske togunionen CER jobber nå med å heldigitalisere en plattform for sømløse billetkjøp på de fleste toglinjer i Europa. Foreløpig målsetning er å få dette til i løpet av 2025. Målet er et fullstendig integrert system innen 2030. Norske VY er medlem av CER. Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER) ble grunnlagt i Brussel i 1988. CER samler jernbaneforetak, deres nasjonale foreninger, samt infrastrukturforvaltere og kjøretøyleasingselskaper.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Seline – stolt lokfører med mye ansvar

Bli med oss på en togtur med lokfører Seline Andersen i SJ. 27-åringen fra Kongsberg har utsjekk på fem forskjellige lokomotivtyper, og innrømmer at hun har fått skjelven bare en gang, og det var når en kvinne stod mitt i sporet på innkjøringen til Hamar. Det ble en kraftig nødbrems, og en litt tankefull hjemtur […]

Les mer

Bane NOR ønsker 11 ferske milliarder for å opprettholde forventningene

Ny rapport fra Bane NOR avslører enorme økninger i behovet for langsiktig vedlikehold og fornyelse av jernbaneanlegg. Over en femtedel av anleggene trenger fornyelse gjennom de neste 12 årene. Kostnadene er beregnet til cirka 11 milliarder, skriver Bane NOR i pressemelding. –Dette er årsaken til at vi nå ber om mer penger til vedlikehold. Årets […]

Les mer

Når går toget?

Bane NOR tilbyr nå alle å sette opp sin egen informasjonsskjerm hvor du kan få opp togtider og driftsinformasjon i sanntid i det området skjermen står eller brukes. Bakgrunnen for at dette nå er blitt en realitet er at mange bedrifter har spurt om denne type service. Alt du behøver er en skjerm, og kunnskapen […]

Les mer