Ut i Europa med tog – her finner du en samlet oversikt over billetter og reiseruter

Tross kritikk fra riksrevisjonen om mangler ved deres lokale reiseapp, får likevel reiseoperatøren «Entur» skryt for måten de bruker og sanker informasjon, og hvordan de gjør dataene tilgjengelig for brukerne. Her mener riksrevisoren at Norge ligger langt fremme i Europa. Noe «Entur» synligjør i denen saken.

«Entur» får både ris og ros for sitt arbeid med å utvikle et felles nasjonalt billettssytem. Vi har sett på mulighetene ut i Europa.
Illustrasjon laget av eksempeler fra «Entur» sin nettside

I forrige uke kom meldingen om at Riksrevisjonen ikke er fornøyd med mulighetene som ligger i Entur sin App.

–Det er for komplisert å reise kollektivt. Ti år etter at Stortinget ba om det, har ikke Samferdselsdepartementet og Jernbanedirektoratet klart å gi oss sømløse kollektivreiser. Det er ikke tilfredsstillende, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.

Når det gjelder innhenting av reiseinformasjon, ser Riksrevisjonen at Entur gjør en viktig jobb. De samler inn store mengder informasjon og gjør reisedata tilgjengelig, både for kollektivselskapene og offentligheten. Viktige aktører som Google Maps, kollektivselskaper som Ruter og togoperatører som Vy, bruker data fra Entur sine systemer. Dette er et viktig bidrag til sømløse kollektivreiser, heter det i meldingen fra riksrevisoren.

─ Her ligger Norge langt framme sammenlignet med andre land, avslutter Schjøtt-Pedersen.

Samordnet billettsystem for hele Europa

Mens vi venter på et samordnet billettsystem for Europeiske togreiser, har reiseoperatøren «Entur» laget en samleside hvor du som reisende kan gå inn å sjekke tilbudet i hvert enkelt land, og hva «Entur» kan bistå deg med av hjelp til bestillinger. Her ligger fine oversikter for til sammen 34 europeiske land. Ved å gå inn på lenken under kan du gå fra land til land å se på hva som tilbys av billetter og alternative strekninger.

https://om.entur.no/tog-i-europa/land-for-land/?fbclid=IwAR3DOr8Yl3QtNyXV0kAFCsRrFhjLWVjWOzjSBHzz9Jc_goFXldGoXevLl-M

Drømmen er selvsagt at det skal komme et felles bestillingssystem for hele Europa, men i mellomtiden kan jo Entur`s oversikt og service skaffe deg en bedre og mer samlet oversikt i jungelen av billetter og togselskaper. Det ligger også lenker til videre undersøkelser om du ønsker å se på hva de enkelte lands togselskaper tilbyr og hvordan de opererer, hva som skjer på sosiale medier rundt selskapene. Kort sagt et grundig tilbud fra det norske billettbyrået.

Den europeiske togunionen CER jobber nå med å heldigitalisere en plattform for sømløse billetkjøp på de fleste toglinjer i Europa. Foreløpig målsetning er å få dette til i løpet av 2025. Målet er et fullstendig integrert system innen 2030. Norske VY er medlem av CER. Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER) ble grunnlagt i Brussel i 1988. CER samler jernbaneforetak, deres nasjonale foreninger, samt infrastrukturforvaltere og kjøretøyleasingselskaper.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer