Ungdom søker i hopetall – tog og jernbane mer populær enn noen gang

Mange unge ønsker å gjøre det samme som Eirin Haugen fra Mosjøen. Kort utdanning, meget bra lønn og gode karrieremuligheter trekker ungdom til jobb i jernbanen. 1875 unge har søkt seg til utdanningar som togleder, trafikkstyrer og ellers til lærlingeplasser i Bane NOR. Også lokførerutdanningen opplever rekordmange søkere, i fjor måtte 1300 kjempe om 168 plasser.

 –Dette er en svært god investering i framtiden til jernbanen. Her får vi flinke og engasjerte folk, seier Henning Bråtebæk, konserndirektør for Drift og vedlikehold i Bane NOR.

Tallet på søknader har utløst jubel og glede i Bane NOR. Resultatet er en imponerende bunke med 598 søknader til togleder og 719 til trafikkstyrer. Og hele 558 personer har søkt seg til lærlingplasser fordelt på fagene banemontør, signalmontør, energimontør og elektriker. Det vitner om en sterk interesse for karrieremulighetene  som ligger i å jobbe innenfor norsk jernbanedrift, heter det i en pressemelding fra Bane NOR.

Hva gjør en togleder og trafikkstyrer?

Som togleder har du hovedansvaret for å styre trafikken på en banestrekning fra en trafikkstyringssentral. Tradisjonelt sett har kravet for å bli togleder vært at du først utdannar deg til trafikkstyrer, men i år starter Bane NOR for første gong en direkteutdanning for togledere på Jernbaneskolen i Oslo. Som trafikkstyrar kontrollerer og styrer du togtrafikken på egen stasjon, og gir trafikkinformasjon til de reisende.

I forkant av søknadsfristene lanserte Bane NOR en kampanje i sosiale meder for å nå ut med mest mulig informasjon om jobbmulighetene blant de unge. Med over åtte millioner visninger på plattformer som Facebook, Instagram, YouTube og Snapchat, har mange tydeligvis fått med seg hva jernbanen kan tilby av karrieremuligheter. Bane NOR har også deltatt aktivt ute på jobbdager i skolene, og dette er første gang Bane NOR rekrutterer direkte til utdanningen som togledere. På utdanning.no sine sider kan du møte barnevernspedagogen Eirin Haugen som omskolerte seg og ble trafikkstyrer med ansvar for egen stasjon i Mosjøen. Dette er et av togstoppene på Nordlandsbanen.

– Jeg tok en bachelor i barnevern og fikk fast jobb i hjembygda. Jeg fant fort ut A4-livet ikke var noe for meg og heller ikke det å ta med meg jobben hjem. Broren min er togekspeditør og jeg visste mye om jobben hans. Han fortalte om noen dager da han satt på stasjonen helt alene, til andre dager med masse action – togbytter, forsinkelser, arbeid på togsporet og uforutsette hendelser. Jeg tente på ideen om å gjøre som han. Mye fordi jeg ikke trengte å tenke på jobb i fritiden og fordi en turnusjobb appellerte til meg. Å gå fra en jobb i barnevernet til jernbanen var et stort skritt, men det passer meg så mye bedre, forteller Eirin Haugen til utdanning.no.

Muligheter for meget god lønn

Gjennomsnittslønnene i Norge er cirka 675 000 i året. Og unge som skal inn i yrkeslivet er naturlig nok opptatt av hva man tjener i jobbene som blant annet togleder og trafikkstyrere. Grunnlønna for en trafikkstyrer (tog-ekspeditør) er cirka 430 000 i året, men som i mange andre yrker som opererer med døgndrift, ved å gå i turnus, jobbe overtid og med gode dietter, så er muligheten store for å doble dette ifølge ansatte i Bane NOR. Ifølge Vy kan en lokfører raskt tjene fra 750 000 og oppover, mens startlønnen er cirka 550 000. For de som tjener best, snakker vi selvsagt lokførere som jobber unormale arbeidstider. Lokførerutdanningen tar ett år, og er en veksling mellom praksis ute hos togoperatørene og på skolebenken ved Norsk fagskole for lokomotivførere. Et annet yrke som vokser i popularitet er konduktørjobbene, ofte kalt førstelinjen i toget. Der ansatte møter kundene, og det etterlatte inntrykket av jobben de gjør blir målt fire ganger i året av jernbanedirektoratet. Også her er det mulighet for å tjene godt. Ifølge siden ung.no som har sjekket lønnsnivåer på forskjellige yrker, opplyser de at lønnen til en konduktør ligger på gjennomsnitt 630 000 i året. Jobber du da om bord i tog, må du også her regne med å jobbe fleksibelt og i mange tilfeller det som defineres som ubekvem arbeidstid (ikke ni til fire). Tog24 har sjekket med sammenligningskalkulatoren til www.utdanning.no. Der la vi inn i kalkulatoren at den skulle sammenligne lokomotivførere og konduktører. Den viste en median lønn for konduktører på 717 960 kroner, og det samme for lokfører 809 040 kroner.

Eirn Haugen fra Mosjøen gjorde et viktig livsvalg. Fra barnehage til jernbane. Foto: Marianne Henriksen/Bane NOR

Mange faktorer trekker nye ungdommer til faget

–Tror at  relativt kort opplæringsløp og at det er mulig å komme inn med ganske variert bakgrunn som gjør at mange søker. Dette gjelder også trafikkstyrere. Har snakket med mange av de som er i føreropplæringen, de fleste er lei det yrket de har fra før og ser her en mulighet til å få et annet yrke på relativt kort tid. Lønnen er også akseptabel og man får kompensasjon for å jobbe natt og helger, forteller Rune Fossum som har levd et langt liv blant skinner og tog.

Da lokfører og instruktør Rune Fossum begynte i jernbanen på slutten av 70 tallet var det stort sett folk fra distriktene som jobbet på jernbanen, han mener det ikke var fint nok for Oslofolk å kjøre tog. Jernbanen rekrutterte derfor fra distriktene og mange av de måtte jobbe 10 til 15 år i Oslo før de fikk seg jobb med base på hjemplassen.

–De fleste jobbene innen jernbanen er praktiske yrker, mange ønsker praktiske jobber. Det er ikke alle som vil sitte på et kontor som det blir mer og mer av. Det som jeg tror er hovedårsaken til mange søkere er at det er ordnede arbeidsforhold  og bra arbeidsmiljø, forteller Fossum.

Trenger mange kloke hoder i fremtiden

Etter at Spordrift ble slått sammen med Bane NOR 1. desember i fjor, har denne delen av selskapet utviklet seg til en skikkelig lærlingefabrikk, med stort behov for unge hoder med nye tanker og ideer.

– Det er gledelig å se at så mange finner oss interessant som framtidig arbeidsgiver. Vi behøver flere kloke hoder, sier Jørgen Pedersen Langhelle, trafikkdirektør i Bane NOR.

Her kan du sjekke nærmere om karrieremulighetene i jernbanesektoren:

https://karriere.banenor.no/search/?createNewAlert=false&q=trafikkstyrer&locationsearch=

Her kan du få vite mer om lønn i de forskjellige yrkene:

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/lonn-og-arbeidskraftkostnader/artikler/hva-er-vanlig-lonn-i-norgehttps://karriereveiledning.no/karrierevalg/4-tips-til-undersoke-lonn

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer