Umulig å bestille billett hjem til jul, hardt presset togselskap fortviler

Kalenderen viser 14. november. Jeg skal nok en gang gjøre et forsøk på å bestille meg togbillett hjem til Røros og familien. Bruker profilen min på Entur, endelig juleferie, jada! Men, neida! Det gikk ikke, eller jo det gikk, men da må jeg reise via Gudbrandsdalen og til Hjerkin, og så med buss via Folldal til Røros. Det var da svært da. Hele fem skifter mellom buss og tog. Her må det telefoneres!

NB! Saken er oppdatert med svar fra Bane NOR nederst, det ble levert etter at saken var publisert.

Eller rettere sagt. Det hele startet egentlig allerede den 10. november. Da prøvde vi første gang å bestille billett via Entur. Konklusjonen var at turen vi ble tilbudt tok ni timer og 20 minutter, og hvor vi måtte skifte mellom buss og tog hele fem ganger før vi kunne hilse familien god jul. Samme tur med bil tok fire timer kunne Entur opplyse oss om i feltet ved siden av selve billettbestillingen. Da får det kanskje bli bil da? Så mye for å velge en miljøvennlig julehjemreise. Men billig blir det! Mye billigere enn med fly.

Sånn endte det opp når tog24 prøvde å komme seg hjem til jul. Lang dags ferd mot natt. Skulle jo fått opp Rørosbanen som mulig reisevei, men den gang ei. Nå haster det å komme opp med en ruteplan for folk som vil hjem til jul.
Steinar Olsen i SJ forviler. Foto: SJ

–Ja beklager dette, men vi venter på ruteplanene fra Bane NOR. Har purret, men får ikke gjort noe før de godkjenner og kommer tilbake til oss, sier en oppgitt Steinar Olsen, sjef for operasjon og beredskap i SJ Norge.

–Hva sier Bane NOR? Hm, vi skal sjekke, kommer tilbake, men ikke før om et par dager. Eller du, tror vel egentlig at det er SJ Norge som best kan svare ut dette.

–Nei, det kan de ikke, vi har allerede snakket med dem. Ingen får lov å kjøre tog i Norge uten at de forskjellige togene er gitt «slotter» (tidspunkter) for når togene kan trafikkere linjenettet. I dette tilfellet på Rørosbanen, sier vi.

Det går et par dager og vi purrer, fortsatt stille fra Bane NOR. Vi må nok løfte luren for en telefon til SJ´s hovedkontor i Trondheim igjen.

–Noe nytt om juletogene til Trondheim via Røros. Eller for studenter som skal hjem til Østlandet. Mulighet for å komme seg hjem?

–Nei, her venter vi fortsatt på svar?

–Hva tenker dere kundene mener om og ikke kunne bestille seg billetter i god tid?

–Dette er først og fremst en utrivelig situasjon for våre kunder. Til vanlig legger vi ut muligheten til å bestille billetter på våre tog tre måneder før aktuell reiseperiode. Nå står vi her med en viktig forbindelse som går fra Hamar til Trondheim over Røros, og hvor folk ikke får bestilt, eller at det kommer opp et håpløst langt forslag om å reise via et helt annet dalføre og med så mange skifter underveis at få orker dette.

–Har dere forståelse for at Bane NOR også sliter på grunn av høstens herjinger?

–Vi har stor forståelse for at Bane NOR har mye om dagen, men vi skal tross alt møte forventningene hos våre kunder. Så langt i høst har vi slitt nok med å forsvare punktligheten på Rørosbanen fordi strekningen har blitt fylt opp med godstog. Dette har gjort at vi daglig må stå og vente på forsinkede godstog. Dette har ført til at vi nå har gitt klart utrykk overfor Bane NOR om at vi vurderer å slutte og kjøre vårt allerede kraftig reduserte tilbud på Rørosbanen. Drastisk, men vi må tenke på de som sitter om bord med forventninger om at toget i 2023 skal være til å stole på, sier en lettere oppgitt Steinar Olsen i SJ Norge.

–Vi skriver 15. november. Fortsatt ikke svar på våre spørsmål fra Bane NOR om når ruteplan for Rørosbanen foreligger, og om jeg kan komme meg hjem til jul.

Her fra et lykkelig øyeblikk for alle som ønsket å bruke Rørosbanen mellom Trondheim og Oslo. Varaordfører Christian Elgaaen åpner den nye direkteforbindelsen over Hamar på ettervinteren i år. Foto: Frode Pedersen tog24

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer