Kommentar av Frode Pedersen, ansvarlig redaktør for Tog24.no
Det er lov å ikke ha alle svar eller løsninger når du er ny i jobben. Men det er ikke lov å stille direkte uforberedt, og derfor fremstå som lite faglig kompetent til samferdsels-Norges viktigste jobb. Dette var rett og slett pinlig å lytte til Agnete Johnsgaard-Lewis, vi må kunne forvente mer enn svar som begynner med lange ææææææ, og ender opp med innrømmelsen om at Bane NOR faktisk jobber hver dag.
Det jeg referer til er en merkelig seanse hvor du som ny Bane Nor sjef skulle svare på lytterspørsmål i NRK´s nyhetsmorgen i forrige uke. Jeg fikk til og med en følelse av at den alltid så sympatiske programleder Jon Branæs til slutt måtte lose deg trygt på land og ut av eteren før det hele ble for pinlig.
(Du kan lytte til intervjuet ved å gå inn på linken til sendingen nederst i denne saken)
Her er hva vi skrev om henne da ansettelsen ble offentliggjort:
Tog 24.no har mange ganger tidligere påpekt at det nå er viktigere enn noen gang å få på plass en leder med sterk integritet og høy faglighet. Jernbanen behøver det for i hele tatt å overleve de enorme krisene som gang på gang rammer både kunder og operatører. Det er Bane NOR´s styre sin plikt og skaffe en kompetent leder med kompetanse og erfaring. At det ligger et minimum av forståelse for jernbanen som en kompleks struktur og at det skal være en høy grad av faglighet knyttet opp til det arbeidet som skal gjøres fremover. Og det er Bane NOR`s plikt, som selskap, å skaffe en pålitelig infrastruktur som alle kan stole på. Et annet utrykk for dette er å gjenskape tilliten til jernbanen. Omdømmet er mer eller mindre revet i filler, det oppsummerte vel programlederen også ganske så greit i inneldningen til intervjuet vi her referer til.

Det handler om hjemmelekser, kunnskap er kjennskap
Det klarte du dessverre ikke å overbevise særlig mange om med din opptreden på Nyhetsmorgen. Du fikk sagt at du var glad for nytt dobbeltspor og ny stasjon i Drammen, men når spørsmålene handlet om de mer strukturelle utfordringene, og hva du kunne bruke pegene på, ja så ble du svar skyldig. Ja, vi fikk nok en gang vite at dere jobber hver dag. Det er ikke så ofte nyhetsmorgen åpner for at lytterne kan stille direkte spørsmål til en norsk toppleder. At det skjer betyr at den bransjen, eller sektoren du nå går inn i, har enorm betydning for veldig mange. Norsk jernbane regnes som nasjonal kritisk infrastruktur som både har en sivil og militær betydning for landet utover det å sørge for at tacoen står på bordet på fredagene.
Din forgjenger Thor Gjermund Eriksen forlot stolen du nå skal sitte i fordi han var forbannet og frustrert over tingenes tilstand. Han var på alle måter klar i kommunikasjonen, men drittlei mye. Alt er ikke bare «Ræva» sa han en gang. Med det mente han jo at mye var «ræva». Det er derfor det er så utrolig viktig med en enda tydeligere leder. En modigere leder som vet hva hun snakker om. Vi vet alle at det jobbes i Bane NOR. Langs spor, både på bakken og i lufta der kjøreledningene befinner seg foregår det et konstant vedlikeholdsarbeid av meget kompetente folk. I styrhuset på toget står lokførere og representerer en av de mest populære yrkene i landet, tenk det dere. Og om bord, mellom stol-rekkene, smiler ansatte som best de kan til sine kunder. Godsbransjen er i ferd med å gi opp. Selskaper går dukken, og hvor de store kundene taper tillit og velger veien i stedet. De skal jo levere de også. Fisk til kontinentet, dagligvarer til nord og sør. Ja, jernbanen er kompleks så en leder med flere visjoner enn floskler er viktigere enn noen gang.
Som programleder Jon Branæs sier så forsonende på slutten av intervjuet i Nyhetsmorgen. –Kanskje du har bedre svar om en måned, vi kan invitere deg tilbake, lover du å komme?
Jeg skriver dette ut fra forventninger mange i dette landet nå har til Bane NOR, og dine snart 6000 ansatte. Og kanskje er dine lederegenskaper på et plan hvor kunnskapen om jernbanen ikke er det som er vektlagt. Kanskje er du verdens beste til å lede et team hvor kompetansen heller sitter i systemet og i fagavdelingene. Da skal jeg være den første til å skrive det, -med VERSALIER om nødvendig. De og vi må stole på at du er en som gjennomfører, får ting gjort. Å tro det får i så fall være en trøst inntil vi vet bedre. Vi ser med forventning frem til oppfølgingen om en måned i NRK`s nyhetsstudio.
Du kan høre intervjuet hvis du går inn på linken under, nyhetsmorgen 19. september og spoler frem til 39:50.
