Tyskerne satser på batteritog

Franske Alstom presenterer i slutten av august et nytt batteridrevet elektrisk tog i Tyskland. Det har vært under utvikling og utprøving i et par år allerede, men er nå klar til å settes inn på en rute mellom Chemnitz og Leipzig.

Dette er et viktig steg i strategien for å redusere forurensning på ikke-elektrifiserte linjer, mener Alstom. Toget har en rekkevidde på 120 kilometer, og disse 11 togsettene som nå skal i gang å kjøre, kommer samtidig med at de presenterer et kortdistanse-tog som går på hydrogen. Ifølge Alstom betyr det at de nå kan tilby en komplett utslippsredusert portefølje av tog. Alstom utvikler teknologien sammen med lokale aktører, og deler av produksjonen av både tog og batteriteknologi skjer flere steder i Tyskland.

Batteriteknologi og Hydrogen. Lagring og tilpassninger. Nå er teknologien klar for normal drift. Foto: Alstom

– Å kunne reise rent, miljøvennlig og komfortabelt mellom Chemnitz og Leipzig er et resultat av samspillet mellom regionalt eierskap som transport forening og innovativ teknologi fra Alstom, forteller representanten for de lokale myndighetene hvor togene skal trafikkere linjene.

Trekvogntogene er 56 meter lange og plass til 150 passasjerer. I batterimodus vil de nå en maksimal hastighet på 160 km/t. Kapasiteten av de høyytelses litium-ion-batterier er beregnet for å garantere kontaktledningsfri drift på Chemnitz-Leipzig-linjen uten at det skal gå utover ytelse eller passasjerkomfort.

–Alstoms ambisjon er å være verdensledende innen bærekraftig mobilitet, redusere utslipp og forurensning i kontaktledningsfri drift. Presentasjonen av det første batteridrevne toget utviklet av Alstom er et viktig skritt i denne retningen. Med Coradia iLint, Alstom har også verdens første hydrogentog innen kommersiell service i sin portefølje. Med hydrogen- og batteritog tilbyr Alstom sine kunder to miljøvennlige alternativer drivløsninger for jernbane, heter det i en pressemelding fra Alstom.

Her en liten film om testen av hydrogenutgaven:

https://www.linkedin.com/events/alstomcoradiailintdistancerecor6972548591689068544/comments/

Hele pressemeldingen kan du lese her:

https://www.alstom.com/sites/alstom.com/files/2023/08/21/20230821_Coradia_Continental_Chemnitz_EN.pdf

Grønn, grønnere, grønnest. Franske Alstom satser på både Hydrogen og batteri på de korte distansene. Foto: Alstom

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Har du hørt om biltogene?

Hvert år håndterer Drammen havn mellom 100 000 og 120 000 biler. Mange av disse står og venter på transport videre ut til forhandlere. Da er det viktig at jernbanevognene som skal frakte den dyrebare lasten er i like god stand som bilene de laster om bord. Når vi snakker om togtransport, tenker de fleste […]

Les mer

Hun tar et oppgjør med rykter og myter om togforbindelsen Oslo-Stockholm

Iselin Klev bor i Oslo, men jobber for Scandic hotellene med internkommunikasjon. Annenhver måned pendler hun med tog til Stockholm. I forrige uke la hun ut et innlegg på LinkedIn som vakte mange reaksjoner. Der tok hun et oppgjør med rykter og myter om togpendling ut fra et brukerperspektiv. Hun kaller seg selv en fornøyd […]

Les mer

Planlegger ny svensk-norsk togtrasé fra Malung via Trysil til Elverum

Svenske næringsinteresser ønsker nok en togforbindelse over grensen til Norge. Malung-Sälens kommunestyre har kjøpt seg inn i nyopprettede Scandinavian Mountains Railway AB, og ideen er å få norske interesser til å jobbe for en videreføring over grensen til Trysil og Elverum. Sør-Østerdal Interkommunal Politisk Råd,har allerede satt av en halv million til et forprosjekt. –Scandinavian […]

Les mer