Tyskerne satser på batteritog

Franske Alstom presenterer i slutten av august et nytt batteridrevet elektrisk tog i Tyskland. Det har vært under utvikling og utprøving i et par år allerede, men er nå klar til å settes inn på en rute mellom Chemnitz og Leipzig.

Dette er et viktig steg i strategien for å redusere forurensning på ikke-elektrifiserte linjer, mener Alstom. Toget har en rekkevidde på 120 kilometer, og disse 11 togsettene som nå skal i gang å kjøre, kommer samtidig med at de presenterer et kortdistanse-tog som går på hydrogen. Ifølge Alstom betyr det at de nå kan tilby en komplett utslippsredusert portefølje av tog. Alstom utvikler teknologien sammen med lokale aktører, og deler av produksjonen av både tog og batteriteknologi skjer flere steder i Tyskland.

Batteriteknologi og Hydrogen. Lagring og tilpassninger. Nå er teknologien klar for normal drift. Foto: Alstom

– Å kunne reise rent, miljøvennlig og komfortabelt mellom Chemnitz og Leipzig er et resultat av samspillet mellom regionalt eierskap som transport forening og innovativ teknologi fra Alstom, forteller representanten for de lokale myndighetene hvor togene skal trafikkere linjene.

Trekvogntogene er 56 meter lange og plass til 150 passasjerer. I batterimodus vil de nå en maksimal hastighet på 160 km/t. Kapasiteten av de høyytelses litium-ion-batterier er beregnet for å garantere kontaktledningsfri drift på Chemnitz-Leipzig-linjen uten at det skal gå utover ytelse eller passasjerkomfort.

–Alstoms ambisjon er å være verdensledende innen bærekraftig mobilitet, redusere utslipp og forurensning i kontaktledningsfri drift. Presentasjonen av det første batteridrevne toget utviklet av Alstom er et viktig skritt i denne retningen. Med Coradia iLint, Alstom har også verdens første hydrogentog innen kommersiell service i sin portefølje. Med hydrogen- og batteritog tilbyr Alstom sine kunder to miljøvennlige alternativer drivløsninger for jernbane, heter det i en pressemelding fra Alstom.

Her en liten film om testen av hydrogenutgaven:

https://www.linkedin.com/events/alstomcoradiailintdistancerecor6972548591689068544/comments/

Hele pressemeldingen kan du lese her:

https://www.alstom.com/sites/alstom.com/files/2023/08/21/20230821_Coradia_Continental_Chemnitz_EN.pdf

Grønn, grønnere, grønnest. Franske Alstom satser på både Hydrogen og batteri på de korte distansene. Foto: Alstom

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer