Tyskerne satser på batteritog

Franske Alstom presenterer i slutten av august et nytt batteridrevet elektrisk tog i Tyskland. Det har vært under utvikling og utprøving i et par år allerede, men er nå klar til å settes inn på en rute mellom Chemnitz og Leipzig.

Dette er et viktig steg i strategien for å redusere forurensning på ikke-elektrifiserte linjer, mener Alstom. Toget har en rekkevidde på 120 kilometer, og disse 11 togsettene som nå skal i gang å kjøre, kommer samtidig med at de presenterer et kortdistanse-tog som går på hydrogen. Ifølge Alstom betyr det at de nå kan tilby en komplett utslippsredusert portefølje av tog. Alstom utvikler teknologien sammen med lokale aktører, og deler av produksjonen av både tog og batteriteknologi skjer flere steder i Tyskland.

Batteriteknologi og Hydrogen. Lagring og tilpassninger. Nå er teknologien klar for normal drift. Foto: Alstom

– Å kunne reise rent, miljøvennlig og komfortabelt mellom Chemnitz og Leipzig er et resultat av samspillet mellom regionalt eierskap som transport forening og innovativ teknologi fra Alstom, forteller representanten for de lokale myndighetene hvor togene skal trafikkere linjene.

Trekvogntogene er 56 meter lange og plass til 150 passasjerer. I batterimodus vil de nå en maksimal hastighet på 160 km/t. Kapasiteten av de høyytelses litium-ion-batterier er beregnet for å garantere kontaktledningsfri drift på Chemnitz-Leipzig-linjen uten at det skal gå utover ytelse eller passasjerkomfort.

–Alstoms ambisjon er å være verdensledende innen bærekraftig mobilitet, redusere utslipp og forurensning i kontaktledningsfri drift. Presentasjonen av det første batteridrevne toget utviklet av Alstom er et viktig skritt i denne retningen. Med Coradia iLint, Alstom har også verdens første hydrogentog innen kommersiell service i sin portefølje. Med hydrogen- og batteritog tilbyr Alstom sine kunder to miljøvennlige alternativer drivløsninger for jernbane, heter det i en pressemelding fra Alstom.

Her en liten film om testen av hydrogenutgaven:

https://www.linkedin.com/events/alstomcoradiailintdistancerecor6972548591689068544/comments/

Hele pressemeldingen kan du lese her:

https://www.alstom.com/sites/alstom.com/files/2023/08/21/20230821_Coradia_Continental_Chemnitz_EN.pdf

Grønn, grønnere, grønnest. Franske Alstom satser på både Hydrogen og batteri på de korte distansene. Foto: Alstom

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Molde supporterne på vei til hovedstaden – «Sølv-bøtta» skal hjem med «gulltoget»

Så var de i gang. Moldesupporterne har fylt fem togvogner på «The Golden Train», og nå er de mange hundre fra supporterklubben til Molde «Tornekrattet» og uavhengige på vei mot hovedstaden og Cup-finale helg. Stemningen er på topp meldes det fra toget. Det er ikke spart på noe, og i vanlig stil så er dette […]

Les mer

Tog mot bil – Nordlandsbanen hardt rammet nok en gang

Utfordringene i kø for SJ NORD. Nå har de mistet nok et lokomotiv på grunn av en bil som stod fast på planovergangen mellom Svenningdal og Majavatn i Grane kommune i Nordland. Lokmangelen gjør situasonen kritisk vanskelig for både kunder og togoperatør. Dette skjer bare to måneder etter at Nordlandsbanen ble rammet av en fatal […]

Les mer

Mener det er klokt av ESA å kikke samferdselsdepartementet i kortene

Det har kommet kraftige reaksjoner fra ESA på direktetildelingen av Go-Aheads ruter på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen til Vy. Brevet som ESA sendte til regjeringen ble skrevet 30. oktober, med frist til den 27. november. Nå har departementet svart. Go-Ahead mener de fortsatt har en sterk sak ut fra den prosessen som de kjørte i […]

Les mer