Mange nordmenn bruker tog både internt i landet og på gjennomreise når de besøker Tyskland. Nå kan de altså glede seg over nok en tysk storsatsing på mer kundevennlige tog. Det er SIEMENS Mobility som har sikret seg denne store ordren på å levere 75 Mireo-tog med fleksible interiørløsninger for det tyske SBahn-nettverket sentrert i Leipzig/Halle.
Ordren på seks milliarder norske kroner omfatter levering av 41 trevogners Mireo, Die Länderbahn (DLB), og 18 firevogners Mireo EMU, og 16 sett med to vogner som kalles Mireo Plus og har i tillegg batteridrift og skal driftes av DB Regiontog. Siemens beskriver bestillingen som den hittil største for Mireo-plattformen. De nye togene tilbyr 100 seter i tovognsutgaven, 150 seter i settet med tre vogner og 200 seter i firevognvarianten. Togene skal være i drift fra 2026, og vil i hovedsak gå i sentrale deler av Tyskland med Leipzig – Halle som hovedbase.
Nye tanker – mer passasjervennlig
Hver centimeter er utnyttet for å gi størst mulig fleksibilitet. Siemens ingeniører har installert driftskomponenter kun i undergulvet og på taket i størst mulig grad. Dette frigjør mye plass inne i selve toget som i utgangspunktet leveres som et «tomt rør», slik at togselskapene selv i langt større grad kan tilpasse interiøret ut fra behov på den strekningen togene skal brukes. Her kan det bli bedre plass til passasjerer med spesielle behov og rullestolbrukere, mange reiser lokalt med sykler og barnevogner. Interiøret kan gjøres om, igjen og igjen – uten store anstrengelser, i følge leverandøren.
Passasjerer vil også dra nytte av en gratis Wi-Fi-tjeneste, et familieområde med barrierefri tilgang, mange strømuttak og USB-porter, og et sanntids passasjerinformasjonssystem. Togene er også utstyrt med spesialvinduer utviklet av Siemens Mobility som skal forbedre mobiltelefonmottaket betydelig. Siemens sier at Mireos også vil tilby flere dører enn tidligere flåter, noe som forbedrer på- og avstigningsprosessen for passasjerer. De nye togene vil også kunne inkludere et dedikert område for førsteklasses passasjerer.
–Med leveringen av Mireo-togene muliggjør vi større fleksibilitet for offentlig transport i Sentral-Tyskland, høyere kapasitet per tog og mer komfort for passasjerene. Ved å tilby mer plass, bedre utstyr og funksjoner, og høyere driftsfrekvens, blir jernbanetransport mer og mer attraktiv, sier Gerhard Greiter, administrerende direktør i Nordøst- og Øst-Europa i Siemens Mobility.
Solgt over 400 tog – mange av dem hydrogendrevet
Frem til nå har Siemens Mobility solgt over 400 tog av Mireo-typen. Etter mer enn 50 millioner kilometer i utkjørt distanse har den vist seg å være meget pålitelig ifølge leverandøren. I tillegg til å være et standard luftledningstog, tilbyr også plattformen batteri- eller hydrogendrevne varianter. Togtypen skal ha 25 prosent høyere energieffektivitet enn tog med tilsvarende kapasitet. Dessuten er togene opptil 95 prosent resirkulerbare. Den siste versjonen av plattformen er Mireo Smart som har en svært kort leveringstid på 18 måneder.
Digitaliserer norsk jernbane og T-bane for 13,5 milliarder
I Norge er Siemens Mobility mest kjent for å levere hele utbyggingen av fremtidens Europeiske signalsystem ERTMS i Norge. En kontrakt de signerte med Bane NOR allerede i 2018 til en verdi av den gang 7,5 milliarder kroner. Nå er leveringen av dette anlegget utsatt et par år, og vil kunne stå ferdig implementert i 2034.
I 2019 var de også med på opprettelsen av Campus Nyland sammen med Bane NOR, et test- og opplæringssenter for operatører og lokførere som etter hvert skal forholde seg til en langt mer digitalisert jernbane både her hjemme og ute i Europa. I 2020 signerte de en avtale med Norske tog om utskifting og levering av nye togradioer i alle norske tog, og i 2021 fikk de også en større kontrakt med Sporveien om levering av et nytt signalsystem for å digitalisere og effektivisere T-banen i Oslo. En kontrakt verdt nesten seks milliarder alene. Sporveien kaller dette tidenes satsing på modernisering og effektivisering av T-bane og knutepunkter i moderne tid. Selv kaller Siemens det de nå jobber med i Norge «å gjøre tog og jernbaneinfrastruktur mer intelligent».