Tredobling av søknader på få år – lokfører nye drømmeyrket?

Det er en enorm økning i antallet som ønsker å ta lokførerutdanning i Norge. Fra 2018 og frem til i år har antallet steget fra 457 til 1513 søkere. Den samme utviklingen gjelder for antallet kvinner som søker seg til denne yrkesutdannelsen.

–Lokførerskolen er stolte over å kunne tilby en attraktiv utdanning, og glade for å bidra til yrkets popularitet. At andelen kvinnelige søkere også har økt er særlig gledelig. Lokomotivføreryrket har dessverre en skjev kjønnsbalanse, uten at det er noen særlig grunn til det. Kvinner har vel så gode forutsetninger for å bli solide lokførere som menn, sier rektor Kai Erik Jensen ved fagskolen for lokførere.

Student Mathilde Oskarsen ved Norsk Fagskole for Lokomotivførere.
Foto: Øystein Grue

Det har vært 15 742 søkere til fagskolene i år. Samordna opptak forteller at utdanningen ved Norsk fagskole for lokomotivførere er på topp av studier med flest førstevalgs søkere per studieplass, med 24,6 (stedbundet) og 19,4 (nettbasert) førstevalgs søkere per studieplass. Det er fremdeles er store behov for faglært arbeidskraft, ikke minst innen helse, digitalisering og i den grønne omstillingen, der jernbanen utgjør en sentral del, i følge kunnskapsdepartementet og direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

Ser vi på demografien til søkermassen skiller Østlandet seg helt klart ut med flest søkere som ønsker å bli lokførere. Siden 2018 har tallet ligget på rundt 70 prosent, mens søkere fra Sør-Norge ligger nederst med et langt lavere gjennomsnitt av søkerne. I 2018 var det bare 3 prosent fra sør som søkte, i år har tallet steget til 4,8 prosent.

Her kan du lese om hvordan du blir lokfører:

Her kan du lese mer om hva Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sa til sine ministerkolleger ute i Europa om de norske lokførerne og utdanningen.

Her kan du lese at hele jernbanesektoren er blitt et attraktivt arbeidssted. Rekordinteresse for mange fagfelt.

Rektor Kai Erik Jensen ved Fagskolen for Lokomotivførere. Foto: Fagskolen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer