Tredobling av søknader på få år – lokfører nye drømmeyrket?

Det er en enorm økning i antallet som ønsker å ta lokførerutdanning i Norge. Fra 2018 og frem til i år har antallet steget fra 457 til 1513 søkere. Den samme utviklingen gjelder for antallet kvinner som søker seg til denne yrkesutdannelsen.

–Lokførerskolen er stolte over å kunne tilby en attraktiv utdanning, og glade for å bidra til yrkets popularitet. At andelen kvinnelige søkere også har økt er særlig gledelig. Lokomotivføreryrket har dessverre en skjev kjønnsbalanse, uten at det er noen særlig grunn til det. Kvinner har vel så gode forutsetninger for å bli solide lokførere som menn, sier rektor Kai Erik Jensen ved fagskolen for lokførere.

Student Mathilde Oskarsen ved Norsk Fagskole for Lokomotivførere.
Foto: Øystein Grue

Det har vært 15 742 søkere til fagskolene i år. Samordna opptak forteller at utdanningen ved Norsk fagskole for lokomotivførere er på topp av studier med flest førstevalgs søkere per studieplass, med 24,6 (stedbundet) og 19,4 (nettbasert) førstevalgs søkere per studieplass. Det er fremdeles er store behov for faglært arbeidskraft, ikke minst innen helse, digitalisering og i den grønne omstillingen, der jernbanen utgjør en sentral del, i følge kunnskapsdepartementet og direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

Ser vi på demografien til søkermassen skiller Østlandet seg helt klart ut med flest søkere som ønsker å bli lokførere. Siden 2018 har tallet ligget på rundt 70 prosent, mens søkere fra Sør-Norge ligger nederst med et langt lavere gjennomsnitt av søkerne. I 2018 var det bare 3 prosent fra sør som søkte, i år har tallet steget til 4,8 prosent.

Her kan du lese om hvordan du blir lokfører:

Her kan du lese mer om hva Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sa til sine ministerkolleger ute i Europa om de norske lokførerne og utdanningen.

Her kan du lese at hele jernbanesektoren er blitt et attraktivt arbeidssted. Rekordinteresse for mange fagfelt.

Rektor Kai Erik Jensen ved Fagskolen for Lokomotivførere. Foto: Fagskolen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Jernbanetilsynet har gitt klarsignal for oppstart av turisttoget «Norient Express»

Statens jernbanetilsyn har gitt klarsignal for turisttoget «Norientexpressen» på tross av innsigelser fra både Vy og Jernbanedirektoratet. SJ Norge er involvert i pionerprosjektet som leverandør og operatør av togene som blir et nytt og unikt turistkonsept.  Det er gitt konsesjon ut fra et beregnet passasjergrunnlag på 3000 ifølge Jernbanetilsynet. Nordens første rendyrkede turisttog beregnet for […]

Les mer

Når tog dør puster det liv i andre gamlinger

Tro det eller ei, men også noe så metalldødt som et tog har sin levetid. Kravet til universell utforming gjør at gamle tog må si takk for seg og ender opp på en metallkirkegård i Øvre Eiker like utenfor Drammen. Så lenge vi ikke snakker museumsverdi så er levetiden til et tog cirka 40 år. […]

Les mer

Direktøren i Norske tog kaller 2024 for togtrafikkens «Annus Horribilis»

Det har vært et meget utfordrende år for togtrafikken ifølge Norske togs direktør Øystein Risan. Han vet hvor skoen trykker for det er hans ansvar å levere materiellet som daglig frakter tusenvis av forventningsfulle kunder rundt på skinner i Norge. Men han er ikke villig til å ta hele ansvaret for dette «fryktelige året» alene. […]

Les mer