Tredobling av søknader på få år – lokfører nye drømmeyrket?

Det er en enorm økning i antallet som ønsker å ta lokførerutdanning i Norge. Fra 2018 og frem til i år har antallet steget fra 457 til 1513 søkere. Den samme utviklingen gjelder for antallet kvinner som søker seg til denne yrkesutdannelsen.

–Lokførerskolen er stolte over å kunne tilby en attraktiv utdanning, og glade for å bidra til yrkets popularitet. At andelen kvinnelige søkere også har økt er særlig gledelig. Lokomotivføreryrket har dessverre en skjev kjønnsbalanse, uten at det er noen særlig grunn til det. Kvinner har vel så gode forutsetninger for å bli solide lokførere som menn, sier rektor Kai Erik Jensen ved fagskolen for lokførere.

Student Mathilde Oskarsen ved Norsk Fagskole for Lokomotivførere.
Foto: Øystein Grue

Det har vært 15 742 søkere til fagskolene i år. Samordna opptak forteller at utdanningen ved Norsk fagskole for lokomotivførere er på topp av studier med flest førstevalgs søkere per studieplass, med 24,6 (stedbundet) og 19,4 (nettbasert) førstevalgs søkere per studieplass. Det er fremdeles er store behov for faglært arbeidskraft, ikke minst innen helse, digitalisering og i den grønne omstillingen, der jernbanen utgjør en sentral del, i følge kunnskapsdepartementet og direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

Ser vi på demografien til søkermassen skiller Østlandet seg helt klart ut med flest søkere som ønsker å bli lokførere. Siden 2018 har tallet ligget på rundt 70 prosent, mens søkere fra Sør-Norge ligger nederst med et langt lavere gjennomsnitt av søkerne. I 2018 var det bare 3 prosent fra sør som søkte, i år har tallet steget til 4,8 prosent.

Her kan du lese om hvordan du blir lokfører:

Her kan du lese mer om hva Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sa til sine ministerkolleger ute i Europa om de norske lokførerne og utdanningen.

Her kan du lese at hele jernbanesektoren er blitt et attraktivt arbeidssted. Rekordinteresse for mange fagfelt.

Rektor Kai Erik Jensen ved Fagskolen for Lokomotivførere. Foto: Fagskolen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer