Togselskapene lever av punktlighet – i sommer har det gått bra for mange

SJ Norge kan vise til uker hvor alle banestrekninger de operer hadde en punktlighet på over 90 prosent. Onsdag 19. juli oppnådde de magiske 100 prosent punktlighet gjennom hele døgnet på alle sine togstrekninger. Da er det grunn til å juble litt, sier sjef for operasjon og sikkerhet i SJ, Steinar Olsen.

Tog24 ble oppringt av en meget fornøyd Steinar Olsen, sjef for operasjon og sikkerhet i SJ Norge. Han kunne vise til at SJ nå var «i rute» på alle sine linjer. Det vil si at de oppnår over 90 prosent punktlighet ved ankomst endestasjon, og som har vært et av de viktigste målene dette året for SJ. SJ har som mål at langdistansetogene aldri skal være mer enn fem minutter forsinket til endestasjon. For lokaltogene har man satt målsettingen innenfor tre minutters ankomstpunktlighet.

Fortsatt variasjon

Jevneste målinger er turistvinneren Raumabanen med nesten 100 prosent pålitelighet gjennom de siste fire ukene, men et tall viser også hvor sårbare slike strekninger kan være. Fra å ligge flere uker med 98-100 prosent punktlighet droppet tallet til 93 prosent punktlighet i uke 29. Årsaken var et godstog som havarerte, og det tok lang tid for Bane NOR og få dette fjernet. Da blir resten av trafikkbilde berørt ganske raskt. Det er ikke bare SJ som kan vise til gode jevne tall denne sommeren. Vy gruppen har meget gode tall på lokaltogene Bergen-Arna, og på Bratsbergbanen i Telemark.

-Ja det finnes flust av røde uker på denne sommerstatistikken. Mange har fortsatt en jobb å gjøre, men det positive er at tallene blir stadig bedre, uke 29 står igjen som en punktlighetsvinner for mange. I følge Steinar Olsen i SJ, handler det mye om en sjelden ståpåvilje i tog-Norge, som er ganske unik for tiden. Men han pressiserer at all jobbing avhenger av kontinuitet og godt samarbeid hos hele togfamilien. Kall det gjerne fremming av en prestasjonskultur.

Kylling bru på Raumabanen. En turistvinner i verendensklasse i følge Lonely Planet. Foto: Leif Johnny Olestad
Slik ser ukesmålingene ut for sommeren. Statistikk fra Bane NOR.

Gode tall øker kundetilfredsheten

­–Vi trafikkerer mange av de viktigste togstrekningene i Norge og har mange krevende kunder. Punktlighet er det vi blir målt på, og derfor er det ekstra viktig når vi i en krevende sommersesong med ferieavviklinger, og en god blanding av faste kunder og ferierende turister om hverandre på togene, klarer målsettingene våre. Når vi oppnår punktlighet på over 90 prosent av totale ankomster på hele porteføljen av togruter, da feirer vi faktisk litt, også internt. Dette er alles fortjeneste. Tall alle våre ansatte, og Bane NOR kan være veldig fornøyd med, sier en meget meddelsom og glad sjef i SJ.

Det som gir størst negativt utslag på denne typen statistikker er når selskapene i stor grad må benytte buss for tog på deler av strekningene. Da blir man straks mer sårbar, det blir lett uryddig trafikkavvikling, og det kan slå nådeløst ut på denne ukesmålingen fra Bane NOR, ifølge Olsen. I sommer har de i liten grad vært nødt til å benytte seg av dette. Noe som med en gang gir bedre flyt og kontinuitet i trafikkbilde.

SJ sjef Steinar Olsen, kan koste på seg et stort smil. Denne sommeren har han satt punktlighetsrekord i flere uker. Onsdag 19. juli ble kanskje den beste

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer