SJ Norge kan vise til uker hvor alle banestrekninger de operer hadde en punktlighet på over 90 prosent. Onsdag 19. juli oppnådde de magiske 100 prosent punktlighet gjennom hele døgnet på alle sine togstrekninger. Da er det grunn til å juble litt, sier sjef for operasjon og sikkerhet i SJ, Steinar Olsen.
Tog24 ble oppringt av en meget fornøyd Steinar Olsen, sjef for operasjon og sikkerhet i SJ Norge. Han kunne vise til at SJ nå var «i rute» på alle sine linjer. Det vil si at de oppnår over 90 prosent punktlighet ved ankomst endestasjon, og som har vært et av de viktigste målene dette året for SJ. SJ har som mål at langdistansetogene aldri skal være mer enn fem minutter forsinket til endestasjon. For lokaltogene har man satt målsettingen innenfor tre minutters ankomstpunktlighet.
Fortsatt variasjon
Jevneste målinger er turistvinneren Raumabanen med nesten 100 prosent pålitelighet gjennom de siste fire ukene, men et tall viser også hvor sårbare slike strekninger kan være. Fra å ligge flere uker med 98-100 prosent punktlighet droppet tallet til 93 prosent punktlighet i uke 29. Årsaken var et godstog som havarerte, og det tok lang tid for Bane NOR og få dette fjernet. Da blir resten av trafikkbilde berørt ganske raskt. Det er ikke bare SJ som kan vise til gode jevne tall denne sommeren. Vy gruppen har meget gode tall på lokaltogene Bergen-Arna, og på Bratsbergbanen i Telemark.
-Ja det finnes flust av røde uker på denne sommerstatistikken. Mange har fortsatt en jobb å gjøre, men det positive er at tallene blir stadig bedre, uke 29 står igjen som en punktlighetsvinner for mange. I følge Steinar Olsen i SJ, handler det mye om en sjelden ståpåvilje i tog-Norge, som er ganske unik for tiden. Men han pressiserer at all jobbing avhenger av kontinuitet og godt samarbeid hos hele togfamilien. Kall det gjerne fremming av en prestasjonskultur.
Gode tall øker kundetilfredsheten
–Vi trafikkerer mange av de viktigste togstrekningene i Norge og har mange krevende kunder. Punktlighet er det vi blir målt på, og derfor er det ekstra viktig når vi i en krevende sommersesong med ferieavviklinger, og en god blanding av faste kunder og ferierende turister om hverandre på togene, klarer målsettingene våre. Når vi oppnår punktlighet på over 90 prosent av totale ankomster på hele porteføljen av togruter, da feirer vi faktisk litt, også internt. Dette er alles fortjeneste. Tall alle våre ansatte, og Bane NOR kan være veldig fornøyd med, sier en meget meddelsom og glad sjef i SJ.
Det som gir størst negativt utslag på denne typen statistikker er når selskapene i stor grad må benytte buss for tog på deler av strekningene. Da blir man straks mer sårbar, det blir lett uryddig trafikkavvikling, og det kan slå nådeløst ut på denne ukesmålingen fra Bane NOR, ifølge Olsen. I sommer har de i liten grad vært nødt til å benytte seg av dette. Noe som med en gang gir bedre flyt og kontinuitet i trafikkbilde.