Togselskapene lever av punktlighet – i sommer har det gått bra for mange

SJ Norge kan vise til uker hvor alle banestrekninger de operer hadde en punktlighet på over 90 prosent. Onsdag 19. juli oppnådde de magiske 100 prosent punktlighet gjennom hele døgnet på alle sine togstrekninger. Da er det grunn til å juble litt, sier sjef for operasjon og sikkerhet i SJ, Steinar Olsen.

Tog24 ble oppringt av en meget fornøyd Steinar Olsen, sjef for operasjon og sikkerhet i SJ Norge. Han kunne vise til at SJ nå var «i rute» på alle sine linjer. Det vil si at de oppnår over 90 prosent punktlighet ved ankomst endestasjon, og som har vært et av de viktigste målene dette året for SJ. SJ har som mål at langdistansetogene aldri skal være mer enn fem minutter forsinket til endestasjon. For lokaltogene har man satt målsettingen innenfor tre minutters ankomstpunktlighet.

Fortsatt variasjon

Jevneste målinger er turistvinneren Raumabanen med nesten 100 prosent pålitelighet gjennom de siste fire ukene, men et tall viser også hvor sårbare slike strekninger kan være. Fra å ligge flere uker med 98-100 prosent punktlighet droppet tallet til 93 prosent punktlighet i uke 29. Årsaken var et godstog som havarerte, og det tok lang tid for Bane NOR og få dette fjernet. Da blir resten av trafikkbilde berørt ganske raskt. Det er ikke bare SJ som kan vise til gode jevne tall denne sommeren. Vy gruppen har meget gode tall på lokaltogene Bergen-Arna, og på Bratsbergbanen i Telemark.

-Ja det finnes flust av røde uker på denne sommerstatistikken. Mange har fortsatt en jobb å gjøre, men det positive er at tallene blir stadig bedre, uke 29 står igjen som en punktlighetsvinner for mange. I følge Steinar Olsen i SJ, handler det mye om en sjelden ståpåvilje i tog-Norge, som er ganske unik for tiden. Men han pressiserer at all jobbing avhenger av kontinuitet og godt samarbeid hos hele togfamilien. Kall det gjerne fremming av en prestasjonskultur.

Kylling bru på Raumabanen. En turistvinner i verendensklasse i følge Lonely Planet. Foto: Leif Johnny Olestad
Slik ser ukesmålingene ut for sommeren. Statistikk fra Bane NOR.

Gode tall øker kundetilfredsheten

­–Vi trafikkerer mange av de viktigste togstrekningene i Norge og har mange krevende kunder. Punktlighet er det vi blir målt på, og derfor er det ekstra viktig når vi i en krevende sommersesong med ferieavviklinger, og en god blanding av faste kunder og ferierende turister om hverandre på togene, klarer målsettingene våre. Når vi oppnår punktlighet på over 90 prosent av totale ankomster på hele porteføljen av togruter, da feirer vi faktisk litt, også internt. Dette er alles fortjeneste. Tall alle våre ansatte, og Bane NOR kan være veldig fornøyd med, sier en meget meddelsom og glad sjef i SJ.

Det som gir størst negativt utslag på denne typen statistikker er når selskapene i stor grad må benytte buss for tog på deler av strekningene. Da blir man straks mer sårbar, det blir lett uryddig trafikkavvikling, og det kan slå nådeløst ut på denne ukesmålingen fra Bane NOR, ifølge Olsen. I sommer har de i liten grad vært nødt til å benytte seg av dette. Noe som med en gang gir bedre flyt og kontinuitet i trafikkbilde.

SJ sjef Steinar Olsen, kan koste på seg et stort smil. Denne sommeren har han satt punktlighetsrekord i flere uker. Onsdag 19. juli ble kanskje den beste

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer