Togpassasjerene på vei tilbake etter pandemien

I 2019 løste over 80 millioner mennesker billett til tog i Norge. I pandemiåret 2021 var tallet halvert. Nå ser det ut til at folket igjen er på vei tilbake til togene.

Ifølge ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB), tok nesten 48 millioner passasjerer tog de tre første kvartalene i 2022. De tre siste månedenes tall blir ikke offentligjort før senere i år.

I pandemiårene 2020 og 2021 falt antallet som tok tog dramatisk. Noe som selvsagt har sammenheng med at mange færre brukte tog til jobb og feriereiser. I hele 2021 ble det registrert 41 401 272 som løste billett til togene i Norge. Dette antallet er passert for lengst allerede i slutten av september i fjor. Da hadde 47 843 095 tatt toget i Norge. Så med et godt sistekvartal og hvis man legger tidligere gode års kvartalstall til grunn, kan man kanskje se 70-tallet i antall millioner passasjerer for 2022.

Spennende desembertall

Desember-trafikken har alltid gitt gode passasjertall for togselskapene, noe som gjør at siste kvartal ofte gir mye høyere tall enn de foregående. Dette er noe som også er gjennomgående for tallene i SSB sine statistikker.

–I forbindelse med jul/nyttår var det flere reisende enn i 2019, noe av årsaken til dette er at vi har satt inn flere avganger på Dovrebanen enn da Vy var operatør. Da Vy kjørte strekningen var det 4 avganger hver vei mellom Trondheim – Oslo – Trondheim pluss nattog. SJ Norge økte til 5 avganger hver vei pluss nattog i desember 2021, og til 6 avganger hver vei pluss nattog i desember 2022, sier Hilde Lyng, Informasjonssjef i SJ Norge.

Hilde Lyng, informasjonssjef i SJ NORGE

Lyng kan også vise til andre positive trender når det gjelder baner hvor SJ er operatør, men at de på vanlige hverdager sliter med å komme tilbake til samme nivå som 2019. Når det gjelder utenlandsruten til Stockholm hadde den stappfulle tog i forbindelse med jule og nyttårtrafikken, men også der har trafikken gått noe ned i januar i følge SJ.

–Pendlertrafikken på trønderbanen er tilbake til nivå før pandemien. Her er det en betydelig takstreduksjon på deler av strekningen, dette sammen med nye tog som gir mer kapasitet, har gitt oss en boost i trafikken. For togreiser på lengre strekninger er ikke trafikken tilbake til samme nivå som før pandemien i normal-uker, sier Lyng.

Passasjertal til og med tredje kvartal i 2022

13 685 922

17 322 848

16 834 325

Totalt:

47 843 095 i 2022

Tilsvarende for rekordåret 2019 var:

18 235 217

20 586 354

20 887 029

Totalt tre første kvartal

59 708 600

Totalen på rekordåret vet vi = 81 300 296

Tilsvarende tall for pandemiåret 2021 ble en halvering av passasjerantallet

Totalt i 2021 41 401 272

Her kan du selv studere tallene for passasjertransport med norske togselskap.

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/landtransport/statistikk/jernbanetransport

One thought on “Togpassasjerene på vei tilbake etter pandemien”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer