SJ Nord blir for tiende gang på rad kåret til landets beste på kundetilfredshet. Selskapet skårer 86 av 100 poeng og det er en oppgang. Ser man landet under ett er det en generell oppgang i tilfredsheten på de fleste linjer og blant alle operatørene. Undersøkelsen viser også at de som reiser med fjerntog er mer fornøyde med kvaliteten og prisen enn de som reiser med lokal- og regionaltog.
Tilliten til toget er på stigende kurs. I den nyeste undersøkelsen fra Jernbanedirektoratet får alle togselskapene en samlet poengsum på 80 av 100 poeng fra de reisende i perioden april-mai. Det er en økning på 2 poeng fra samme periode i fjor. Alle selskapene har flere fornøyde passasjerer i år enn på samme tid i fjor. SJ Nord er nok en gang vinner men også Go-Ahead opplever en merkbar oppgang sammenlignet med samme måling i fjor. De opplever en oppgang i tilfredshet på fire poeng – fra 77 til 81 poeng.
–Dette er gledelige tall, som viser at arbeidet med å bedre punktligheten og kundetilfredsheten gir resultater. Togselskapene fortjener ros for innsatsen de gjør hver dag for passasjerene. Det er ekstra hyggelig at Vy, Go-Ahead og SJ får gode tilbakemeldinger fra de reisende, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Generelt bedre på punktlighet
Undersøkelsen viser en seks prosents økning i opplevd punktlighet blant passasjerene, sammenliknet med samme periode i fjor.
–Vi vet at punktlighet er hovedprioriteten til de reisende. De må kunne stole på toget som transportmiddel til og fra jobb eller på fritidsreiser. Vi er ikke i mål, og skal fortsette det omfattende arbeidet i sektoren for å forbedre punktligheten, sier Sletta.

Trekker frem pris og kvalitet
Kundetilfredshetsundersøkelsen består av mange faste spørsmål, men det blir også stilt tilleggsspørsmål i enkelte perioder. I dette kvartalet ble kundene spurt om hvordan de opplever kvaliteten og prisen på togreisene.
Passasjerene som reiser med fjerntogstrekninger til Go-Ahead, SJ Nord og Vy Vest er mest fornøyde med kvaliteten på reisen. Denne gruppen mener også at billettpriser samsvarer best med deres forventinger til reiseopplevelsen.
–Fjerntogspassasjerene er nok mest fornøyde på grunn av reiseformål og fasiliteter. Fjerntogene har ofte litt høyere komfort og flere fasiliteter enn lokal- og regionaltogene. Disse passasjerene bruker ofte toget til ferie eller andre fritidsformål, og vi er glade for at de opplever å få verdi for pengene, avslutter jernbanedirektøren.
Fakta om kundetilfredshetsundersøkelsen:
Undersøkelsen utføres på vegne av Jernbanedirektoratet hvert kvartal. Undersøkelsen for 2. kvartal fant sted mellom april og mai. Totalt svarte 6733 reisende på undersøkelsen.
Undersøkelsen omfatter rutene til SJ Norge, Vygruppen og Go-Ahead. Flytogets strekninger inngår ikke i undersøkelsen.
