Togfolkets Sancho Panza, nå med fem punkter mot brustne illusjoner

Han har nettopp gitt ut boka «Togferie til Sør-Europa». Torsdag skal Kristian Skjellum Aas fortelle deltagerne på Jernbaneforum hva som må til for å løfte norsk jernbane ut av tåkeheimen og inn på nivå med de beste i den internasjonale togfamilien.

Han kan og vet mye om norsk og utenlands jernbane. Mer enn noen ut fra et forbrukerperspektiv vil mange si. Som «lokfører» for Togferiegruppa på Facebook, har Kristian Skjellum Aas over 70 000 medlemmer. Som alle er mer enn over gjennomsnittet opptatt av tog, og bidrar med sterke meninger om temaet tog og jernbane både nasjonalt og internasjonalt. Sånt kan gi mye forbrukermakt som er verdt å lytte til, spesielt når publikummet tilhører hele sektoren av jernbanefolk og med samferdselsministeren på første rad.

–Vi må koble oss på verden, det betyr bedre samordning, et sterkere grenseoverskridende samarbeid og vi må få billettsystemer som fungerer sømløst landene imellom. Her må Norge komme seg på sporet. Vi må slutte å vente på at «de andre» skal løse kapasitetsproblemene for oss. Vi vil for eksempel profitere stort på at andre land øker kapasiteten på strekningen Oslo-Hamburg. Fire spor på strekningen Lund til Malmø, Varbergtunellen, og Fehmarntunellen vil til sammen revolusjonere forbindelsen mellom de nordiske landene og Europa. Alt dette vil være ferdig utbygget før 2030. Men hva skjer i Norge? Enkeltspor med trasé fra 1879 fra Råde (Seut) til grensen, og videre inn i Sverige, sier Kristian Skjellum Aas til Tog24.

Som tittelen på Skjellum Aas sin nye bok tydelig forteller, så er han opptatt av at toget har et enormt potensial for kommende generasjoner av norske nomader med både dokumentkoffert og ryggsekk.

–Ingen er perfekt, men potensialet er enormt og uforløst. Samordning og grenseoverskridende samarbeid er viktige faktorer for å få ting til å fungere. Noen frukter henger lavt, mens andre er så kostbare at de får henge. Så la oss være litt konkret

Mine fem punkter for bedre forbindelser inn og ut av Norge med tog:

1.Bedre samordning av rutetider

Hvis du tar toget fra Oslo til København klokken 08:00, så kommer du til Gøteborg fem minutter ette at Københavntoget har gått. At du må vente 55 minutter på neste høres ikke så galt ut, men skal du videre til Hamburg mister du også dette med fem minutter fordi Gøteborgtoget ankommer København fem minutter for sent til at du rekker siste direktetog til Hamburg.

2.Internasjonalt billettsamarbeid

Prøver du å kjøpe internasjonale billetter gjennom en av de største internasjonale billettselgerne (Deutche Bahn) vil man ikke kunne kjøpe billett helt til Norge. Oslo til Gøteborg lever sitt eget liv. Her må vi jobbe for et sømløst samarbeid. Flybilletter kan du kjøpe av hvem som helst og hvor som helst. Da blir det fly eller bil for besøkende fra Europa til Norge.

3.Norske togoperatører bør anerkjenne AJC (Agreement on Journey Continuation)

Hvis du har kjøpt en grenseoverskridende reise som involverer minst to AJC-operatører og den første etappen av reisen går for sent og du går glipp av forbindelsen, vil du få hjelp for å kunne reise videre. For å ha rett til hjelp må du ha bestilt reisen med tilstrekkelig oppholdstid.

4.Flere direkteforbindelser

Direkte dagtog Oslo til København, og direkte nattog fra Oslo til Hamburg. Direktetog fra Trondheim til Stockholm.

5. Økt kapasitet på skinnegangen

Betyr flere spor ut av Norge i Norge. Nå sitter vi på gjerdet og lar de andre landene rundt oss løse kapasitetsutfordringene. Noe som vil ha enorm betydning for kapasiteten mellom Norge og Europa, vil være å lage flere krysningsspor på Østfoldbanen mellom Råde og Öxnered i Sverige.

–De fire øverste er «lavthengende frukter» som egentlig krever bare bedre organisering og samordning. Nummer fem krever investeringer – og er derfor vanskeligere. Men når alt er på overtid i jernbanen så bør vi handle før det er for sent, sier Skjellum Aas.

Kristian Skjellum Aas skal denne uken fortelle hva han synes må til for å løfte norsk jernbane ut fra tåkeheimen.
Foto: Frode Pedersen Tog24

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

GDPR-informasjonskapselsamtykke med Real Cookie Banner