Togentusiast, ruspolitisk engasjert og «spion», du kan treffe han på Arendalsuka

Han kan vel beskrives som en rimelig spesiell togentusiast. Jonas Ali Ghanizadeh fra Hønefoss la i vår ut på en spektakulær reise fra Trondheim til Gambia med tog. Når han ikke sitter på tog snakker han ruspolitikk og må tåle spionmistanker fra overivrige politifolk. 

Joda, her får du en engasjert historie om en enda mer engasjert person og som sprenger grenser på så mange måter. Bare sjekk ut reiseruta hans nå i vår. Da ble det passkontroll i til sammen 10 land. Den glade gærne globetrotter Jonas fra Hønefoss og verden har vært på togtur tidligere. Hva med turen «På landjorda fra Vadsø til Lisboa» for eksempel. For den som kan sine togruter vet man at dette ikke er mulig med kun tog, men mye av strekningen kan man foreta skinnelangs.

Fra Trondheim til Gambia

Han kaller seg litt verdensborger, som elsker å reise med tog, Mannen fra Hønefoss og Iran, og som har bodd i både Nepal og Finnmark, men nå tar toget fra Trondheim når han skal ut å reise. Illsutrasjon med private bilder.

Turen han skal snakke om i Arendal gjennomførte han våren 2024, heller ikke her var det mulig å reise med tog hele veien. Alle transportmidler foruten dromedar måtte den glade globetrotteren gå om bord i. Men han så opptil flere langs reiseruta fra Tanger og ned til Gambia. Mest overrasket ble han nok over standarden på toget mellom Tanger og Marrakech. Al-Boraq er av den franske høyhastighetstypen og bærer navnet fra en mytisk hest i Koranen som frakter sin rytter med lysets hastighet (ifølge Jonas Ali Ghanizadeh) Etter denne fantastiske turen ble det mye buss for tog, men fikk tilbud om å sitte  åpent oppe på gruvevognene som utgjør Mauretanias eneste tog.

–Men det orket jeg bare ikke. 20 mil gjennom ørken med matforgiftning. Der gikk tross alt grensen selv for en eventyrer som meg forteller en entusiastisk Jonas.

Nå skal han altså bidra blant andre togentusiaster om sin reise på årets Arendalsuke. Om forsamlingen er klar for denne formen for strabasiøs togferie med innlagte overraskelser, se det blir sikkert et diskusjonstema rundt bordene på de mange nachspiel rundt Pollen.

Jonas Ali Ghanizadeh skal avslutte onsdagskvelden på seminaret «Nattog og tog til Europa – hvordan få flere til å velge tog?». Et heseblesende tema hvor togselskapenes mange direktører skal diskutere mulighetsrommet mellom bakkar og berg i skandinavia og ned mot kontinentet. Kurt Bauer fra selskapet ÖBB, som driver nattog rundt i Europa med utgangspunkt i Østerrike skal fortelle om hvordan de får folk til å reise om natten.

Men hvor er danskene?

Mulig noen har oversett dette, men temaet ble høyt og tydelig lansert i fjor høst, hvor danske politikere gikk ut og lovet mange penger om resten av tog-Norden viste litt vilje til å være med å dra lasset sammen med danskene. Ingen dansker står på talerlisten i Arendal om dette temaet.

Seminaret arrangeres av Norske tog, som eier togsettene som trafikkerer på de fleste strekninger i Norge. De har lagt opp til en panelsamtale med toppsjefene i Vy, SJ AB og Go-Ahead. De skal bidra med sine tanker om hvordan vi skal gjøre norsk togdrift mer attraktivt, hvilke nattogtilbud vi bør satse på, og hvordan vi kan få flere til å velge tog til Europa.

Den store tog-dagen i Arendal

Vi har plukket ut åtte interessante seminarer som går Onsdag. Alle med togtema.

Onsdag er den store tog-dagen under Arendalsuka. Da florerer det av seminar som. Tog24.no har bestilt togtur både ned og opp denne dagen. Forhåpentligvis kan vi møte likesinnede som tar toget fordi det er bekvemt og behagelig, og for at de faktisk mener noe med all praten om bærekraft og miljøvennlige løsninger. Det får vi kanskje svar på når vi går på Go-Aheads avgang 07:25 onsdag morgen. Vi har forøvrig lagt ut et bilde i denne saken som viser de forskjellige seminarene med tog som tema.  

Nå sitter du sikkert og lurer på hvorfor jeg skriver dette om spionasjemistanker i starten. Jonas er halvt Iraner, har drevet med ruspolitikk og bedt om innsyn i mange narkosaker. Noe som for noen år siden førte til avsløringer rundt politiets håndtering av rusmisbrukerne. Da var det noen som mente at han kanskje tok en del av disse avsløringene videre til Iranske myndigheter, men ifølge han selv så faller det på egen urimelighet for Iransk ruspolitikk er ikke det som engasjerer verdensborgeren Jonas i særlig grad.

–Ja sånn kan det gå når en snakker høyt, har et navn som ikke ender med Olsen eller Hansen, eller har aner fra Iran for eksempel, sukker Jonas.

Endelig fremme. Jonas Ali Ghanizadeh kan logge ti land på sin ferd mellom Trondheim og Gambia. Onsdag ettermiddag kan du høre han fortelle hele historien i Arendal. Foto: Privat

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Folkefesten i gang for Raumabanen

Da er dagen mange har ventet på langs Raumabanen godt i gang. 100-åringen skal feires og det til gangs. Bunader og vadmelsbukser pryder plattformen i Åndalsnes, og rallarkledde kvinner og menn, sammen med staselige pyntede jernbaneansatte, setter de sitt preg på folkefesten og jubileet for en av verdens vakreste togstrekninger. Klokken 10.10 i formiddag forlot […]

Les mer

SJ Norge med flest førnøyde sommergjester om bord i togene

Ifølge Jernbanedirektoratets nyeste kundeundersøkelse, er det SJ Norge blant togselskapene som har høyest kundetilfredshet. De kjører blant annet Dovrebanen og Nordlandsbanen. SJ svarer med at de har planene klare for å bli enda bedre. Jernbanedirektoratet måler kundenes tilfredshet hvert kvartal på alle togstrekninger i Norge. Og den siste undersøkelsen dekker sommerperioden juni til og med […]

Les mer

Flytoget blir datterselskap i Vy gruppen

Samferdselsdepartementet har i dag orientert om at Vy og Flytoget skal slås sammen, og allerede fra 1. januar neste år er Flytoget historie i sin nåværende form. Flytoget blir nå et datterselskap under Vy gruppen. Samferdselsministeren skal i dagens orienteringsmøte ha understreket at Vy og Flytoget skal være likestilte partnere i sammenslåingsprosessen. Sammenslåingen skal skje […]

Les mer