Tog mot bil – Nordlandsbanen hardt rammet nok en gang

Utfordringene i kø for SJ NORD. Nå har de mistet nok et lokomotiv på grunn av en bil som stod fast på planovergangen mellom Svenningdal og Majavatn i Grane kommune i Nordland. Lokmangelen gjør situasonen kritisk vanskelig for både kunder og togoperatør. Dette skjer bare to måneder etter at Nordlandsbanen ble rammet av en fatal ulykke.

Tirsdagens hendelse, der et tog kolliderte med en bil på en planovergang mellom Svenningdal og Majavatn, har resultert i at lokomotivet har fått større og mer betydelige skader enn først antatt, skriver SJ i en pressemelding. Fra i dag torsdag 5. desember til og med mandag 9. desember vil det derfor være buss for tog på dagtogene mellom Trondheim og Bodø.

Det var dagtog 472 med Di4 lokomotiv og 5 passasjervogner som tirsdag kjørte på en bil ved Sefrivatn pukkverk mellom Majavatn og Svenningdal. Det var 68 passasjerer om bord i toget, men det er ikke meldt om personskader. Det var store skader på personbilen, og sjåføren skal ha befunnet seg i bilen da uhellet skjedde, men ifølge SJ så er ikke alle forhold rundt hendelsen avklart. De de vet er at bakenden på bilen fortsatt stod i sporet, og at dette trolig skyltes en grindåpning ved planovergangen.

–Vi er først og fremst veldig glad for at dette ikke medførte personskader, sier Steinar Olsen direktør for operasjon og sikkerhet i SJ.

Tok seg til Trondheim for egen maskin

Toget kunne kjøre for egen maskin videre til Trondheim. Etter kontroll på verksted ved ankomst Trondheim ble det konstatert behov for en del reparasjoner på lokomotivet før det kan settes i trafikk igjen. Det er også snakk om ventetid på en del deler. SJ Norge har med bakgrunn i manglende lokomotiver innstilt dagtogene på Nordlandsbanen i sin helhet tom mandag 09.12. SJ sier de skal være operative igjen fra tirsdag kommende uke. Det jobbes nå for fullt for å få det skadede toget tilbake på skinnene. Nattogene er allerede innstilt på grunn av manglende lokomotivkapasitet.

–Dette kommer på toppen av utfordringene vi allerede opplever etter ulykken ved Bjerka i oktober, og som ytterligere forverrer situasjonen med tilgjengelige lokomotiver.

Vårt viktigste fokus er å få togene tilbake i drift så raskt som mulig. I mellomtiden vil vi sørge for alternative løsninger for våre kunder. Vi forstår at situasjonen med innstilte tog på Nordlandsbanen er frustrerende for våre kunder. Vi forsøker i enhver situasjon å sette kunden først, selv i en krevende situasjon som denne. Vi vil derfor sette på ekstra vogner på dagtogene framover sier, Steinar Olsen

Skade på plog, innfesting av plog, 1000 volt «dåse», Elektriske kontaktpunkter, kabler, og små karosseriskader på lok og vogner.
Foto: SJ og Norske tog

One thought on “Tog mot bil – Nordlandsbanen hardt rammet nok en gang”

  1. Hei! Hvorfor kan ikke Norske Tog leie inn funksjonelle lok med 1000V til Nordlandsbanen? Som jeg har skjønt er lokene til godsselskapene ikke utstyrt med 1000V som passasjertog må ha.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer