Tog 24 har testet verdens beste Metro

Der Oslo måtte skrape sitt ferdigstilte billettsystem for undergrunnen, fungerer dette smertefritt i millionbyene Seoul og Busan i Sør-Korea. Tog24 har nå reist enormt mye rundt under jorda i begge disse byene. At uttrykket «alt går på skinner» stemmer hundre prosent i dette landet. Tidligere i 2023 ble Metroen i Seoul kåret til verdens beste.

I 14 dager har vi mer og mindre levd under jorda, det har blitt cirka 40 turer. Vi kan langt fra si at vi har besøkt alle de 768 stasjonene langs det 1.260 kilometer lange skinnesystemet under byen. Da ville vi nok holde på noen uker til.

Saken fortsetter under bildene:

For et mangfold. Hver stasjon er en opplevelse i seg selv. En by i miniatyr under jorden. Foto: Tog24
Et billettsystem som virker hver gang. Tillitsbasert, og du kan fylle kortet ditt på egenautomater over alt på alle stasjoner. Foto: Tog24
Åpent, lyst og veldig rent med informasjon over alt. Foto: Tog24
Å jo da, dette er mobillandet fremfor noen. Tidsfordriv. Men sjekk plassen og bredden. Foto: Tog24
Dette er faktisk fra en av mange metrostasjoner i Busan. Her hadde de laget en egen skog under jorda. Foto: Tog24
Nedløpene var godt merket, og det var innganger og utganger på begge sider av gaten. Vår faste metrostasjon i Seoul hadde 15 forskjellige «exiter». Foto: Tog24
Handlegater i tilfelle du hadde glemt noe på hjemveien. Foto: Tog24
Sikkerhet i høysetet. Du kommer deg alldri nærheten av sporet. Det er stengt med dører. Vi sluttet aldri å forundre oss over at de lange togene stoppet med eksakt presisjon foran vår dør. Foto: Tog24
Toalettfasiliteter over alt. Rene og tilpasset de fleste brukerne.I tillegg til vanlige trapper og rulletrapper var det heiser for eldre og uføre. Foto: Tog24
Butikker og shopping over alt, og for enhver smak. Kanskje ikke Prada eller Chanell, men for den litt mer vanlige lommebok. Foto: Tog24

Trygge tog og stasjoner, som er langt mer overvåket enn det vi er vant til. Seoul er byen hvor du har et kamera på deg for hver tiende meter. Preventivt når du kjenner til det, og kanskje derfor er det såpass trygt i denne byen. Store lyse rom og flater. Meget god skilting til andre baner i systemet. Ingen direkte adgang til sporene på grunn av dør. Digitale billettsystemer som fungerer, flere rulletrapper i hver retning, heiser, toalettfasiliteter som overgår norske luksusrestauranter, kafeer, butikker, kunstutstillinger, ja til og med en liten skog, og vi så ikke så mye som en bitteliten Piece (tagging) en gang. Det var en selvfølge at pensjonister og gravide kvinner hadde sine egne reserverte seter om bord i togene. Det ble betingelsesløst respektert av alle. Og vi ventet aldri mer enn tre til fire minutter før neste bane kom. Skal vi påpeke et lite minus, som blant annet gjør seg gjeldende for vår studerende datter i Seoul, så er det at de mangler egne rabattordninger for studenter. Nå skal det sies at dette jobbes det med, og ifølge velinformerte kilder kommer dette på plass i løpet av høsten. Prisen for oss vanlige er 11 kroner per tur. Ikke akkurat noe å si på det heller, og da reiser du mer og mindre sømløst rundt på denne ene billetten så lenge du ikke går ut av undergrunnen.

Det er jo ikke bare tog24 som opplever det slik. I år ble Metroen i Seoul kåret til verdens beste av det engelske forbruker- og bolignettstedet «Essential Living», og det blant legendariske velprøvde undergrunner for oss nordmenn som London, Paris og New York.

Ikke rart at de klarer dette i en by med 10 millioner, vil sikkert mange kontre med. I bunn og (under)grunn så handler det vel også mye om viljen til å satse på transport som tar både kunder og miljøet på like stort alvor. Ingen i Norge forventer en undergrunn som løper i fire fem etasjer, men hyppigere og med litt lysere og triveligere stasjoner har vi vært langt på vei. 

De fleste av oss som bor i hovedstaden husker jo skandalen med billettsystemet «Flexus» som skulle innføres i Oslo for noen år tilbake. Alt stod ferdig til en kostnad på godt over en halv milliard kroner. I 2018 ble siste automatene fjernet fordi de ble oppfattet som en trafikkfelle for T-banekundene der de stod som lysende eksempler på elendig planlegging.

Ligner litt på hverandre

På mange måter ligner Norge og Korea på hverandre. Begge var lutfattige etter andre verdenskrig, men har gjennom industrialisering og nytenking blir to av verdens rikeste land. De på skipsbygging, bilindustri og hvite- og brunevarer. Vi på olje, shipping og fiskeoppdrett. Siden 90-tallet har altså Sør- Korea løftet seg selv opptil et nytt nivå når det gjelder satsingen på utbygging av tog og jernbane for å flytte folk og gods til og fra viktige byer. Tog24 har jo tidligere nevnt satsingen på høyhastighetsbaner.

I den engelske undersøkelsen hvor 100 poeng var maksscore, la man vekt på åtte forskjellige faktorer da man skulle vurdere metrosystemene opp imot hverandre. Fra kjæledyrvennlige vogner til trinnfri tilgang, alder og utskiftninger på materiell. Det er mange faktorer som gjør en metroreise komfortabel. Men du kan bli overrasket over T-banesystemene som topper listen for hver av våre kategorier. Under finner du listen av det som ble vektlagt.

*Tilgjengelighet (trinnfri tilgang)

*Bekvemmelighet (åpningstider og betalingsmåter)

*Kjæledyrvennlig (Regler for reise)

*Tilkoblingsmuligheter (WiFi og 4G)

*Komfort (luft, klima og tilgang på do-fasiliteter)

*Verdi for pengene (enkeltpris og månedlig kostnad)

*Infrastruktur (systemets alder og tog)

*Kapasitet (årlige antall passasjerer)

–Seoul Subway i Sør-Korea toppet listen. Den overordnede rangeringen tar hensyn til alle elementer i studien. Så det inkluderer antall stasjoner med trinnfri tilgang, prisen på en billett og alderen på systemet (blant mange andre), skriver forbrukernettstedet «Essential Living» på sine nettsider.

Resten av topp fem kommer fra hele kloden: Shanghai Metro i Kina, Tokyo Metro i Japan, Mexico City Metro og London Underground.

De laveste skåringene var Paris Metro, Beijing Subway og Moskva Metro.

Du kan lese hele kåringen her:

https://www.essentialliving.co.uk/blogs-insights/the-worlds-best-subway-systems-revealed/

Det var egne seniorseter og for gravide. Dette ble betingelsesløst respektert over alt. Foto: Tog24

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer