
Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport.
–Bare det å få overført mye av godstransporten som går på vei, og over på jernbane, vil ha enorm betydning i et trafikksikkerhetsperspektiv, påpeker gruppeleder for Senterpartiet, Anette Amalie Åbodsvik Bang i en sak på fylkestingets nettsider.
Åbodsvik Bang mener at ved å forlenge Nordlandsbanen til Narvik, vil Norge få større nasjonal kontroll over godsfrakten, redusere avhengigheten av utenlandske ruter, slik det er i dag, og samtidig sikre stabile og bærekraftige løsninger for norsk industri. Hun understreker også at den sikkerhetspolitiske situasjonen i seg selv er grunn god nok til at vi bør sikre gode transportløsninger innen landets grenser.

Hun får følge av SV`s gruppeleder, Åshild Pettersen, som mener at det å frakte varer med trailer gjennom Norge er en lite miljøvennlig løsning sammenlignet med jernbane. I tillegg belaster trailertrafikken både riks- og fylkesveier, noe som fører til mer slitasje og et økt behov for vedlikehold.
Etter at det gikk et ras på Nordlandsbanen i høst, som endte tragisk hvor lokføreren mistet liver i ulykken, mener Pettersen det har tatt uforholdsmessig lang tid å få jernbanen i drift igjen.
–Kansellering av avganger mange uker i strekk, uten at det settes opp alternativ transport er helt uholdbart. Derfor er Nordland fylkesting tydelig på at det snarest må komme på plass nytt materiell, og at man setter inn alternativ transport inntil dette er på plass. Det er en klar forutsetning for å kunne levere et stabilt tilbud til de togreisende, understreker Pettersen.
Tog 24 hadde nettopp en sak om den nye beredskapsrapporten for jernbanen, her uttalte blant annet Jernbanedirektoratet følgende.
–Rapporten har jo hentet inn konklusjoner fra mange andre rapporter som omhandler rikets sikkerhet og et eventuelt trusselbilde. Flere med Totalforsvarskommisjonen peker på Nord-Norges viktige rolle, og forsyningslinjene derfra og inn i NATO-landene Finland og Sverige. Kan det derfor bli nødvending å åpne en ny jernbanekorridor fra Bodø til Narvik for å styrke muligheten for landfrakt av materiell den veien og inn i Sverige?
–Den viktigste styrkingen av sør-nord-aksen i en krisesituasjon er at Sverige og Finland nå er medlem av Nato. All planlegging og trening kan ta utgangspunkt i at hele Natos territorium kan brukes til transport. Det akutte behovet for å øke redundans langs sør-nord-aksen er dermed redusert. En bane fra Bodø til Narvik vil som Jernbanedirektoratets utredning om en Nord-Norge-bane viser ha militær nytteverdi, samtidig viste konseptvalgutredningen at kostnadene blir svært høye sammenlignet med nytten. Det kan indikere at det er andre tiltak som totalt sett gir mer forsvarsevne for pengene, sier Kommunikasjonsdirektør Ruth Høyland Jønsrud i Jernbanedirektoratet.
Du kan lese hele denne saken her:
PS! Saken er publisert fra Hjerkin stasjon om bord i SJ`s tog fra Trondheim til Oslo. Saken i sin helhet er skrevet om bord på toget.
Har det vært vurdert å bruke de nye hybride motorvognsettene på Nordlandsbanen som dagtog og så latt lokene dra nattogene?
Virker som om det er flere som prøver å løse problemet med skylapper på.
Det ble for en del år siden brukt Agenda som dagtog, men regner med at de nye hybride motorvognsettene har en betydelig høyere komfort.