Tid for nye togruter – togselskapene sier de har lyttet til kundene

10. desember er som julekvelden for tog-folket i Norge. Da pakker de ut de nye rutetabellene og togselskapenes nyheter trer i kraft på denne datoen. Det finnes selvsagt utfordringer, men alle som kjører tog i Norge i dag drar i samme retning. De har lyttet til kundene sine, de skal levere høyere frekvens, kjøre flere gjennomgående tog, og ikke minst de som vil utenlands får flere avganger å velge mellom.

«Ikke gjør som mora di sier Jens», sa Karius og Baktus i kor. Det er det motsatte togselskapene nå gjør. De gjør som Jens og lytter der fornuften sitter, til kundene sine. Det betyr ruter som passer både de som bor bynære, langpendler og for at de som skal kjøre tog over lengre distanser i mindre grad behøver å bytte tog.

Oppdal får «flytog»

Som for eksempel på «Trønderbanen» blir det nå mulighet for å ta direkte tog mellom Oppdal og Steinkjer. Det betyr at reisende fra hele Gauldalen kan bruke dette toget som flytog, vel og merke når dette passer med flytidene da?

-For våre reisende fra Oppdal og stasjonene til og med Kvål blir dette et direktetog til Trondheim Lufthavn Værnes, Stjørdal, Innherredsbyene og Steinkjer i tillegg til Trondheim S som i dag. At vi jobber helt ned på minutt-tilpasninger på rutetabellene på flere av togene på Trønderbanen vil øke punktlighet for alle togene, og vil gi alle et bedre lokaltilbud på Trønderbanen, sier Rikke Lind, administrerende direktør i SJ Norge Rikke Lind.

I tillegg til å justere mye for trønderne, gjør også SJ noen justeringer i nord. Kundene på Saltenpendelen har bedt om andre tider, og det har nå SJ Norge justert for. Blant annet med flere tog på kveld i stedet for på formiddagen. Tog24 oppfordrer alle som kjører tog om å gjøre nye søk hos sine respektive togselskaper for en oppdatert hverdag som tog-bruker.

Noen midlertidige utfordringer med nord sør-forbindelsen

Midt opp i all servicevennlighet. Inntil ny Randklev bru på Dovrebanen er på plass, vil det som i dag være buss for dette toget mellom Støren og Røros. Dette fordi strekningen er prioritert for godstog inntil en ny Randklev bru gjør det mulig å kjøre tog på Dovrebanen igjen. Det som er positivt er at tiden om bord i buss på Dovrebanen reduseres betraktelig etter 10 desember. Da går toget frem til Fåvang, og toget nordfra til Ringebu tok opp igjen kjøringene fra 30. oktober.

Dovrebanen kommer sakte men sikkert igang igjen. Fra 10 desmber mangler bare biten mellom Kvitfjell og Ringebu.
Foto: Frode Pedersen tog24

Flere avganger til Gøteborg og Bergen med VY

VY flagger flere avganger på flere linjer og utvider togtilbudet til Gøteborg. Det blir også en økning i frekvens på Bergensbanen og i nærområdene til Bergen, som for eksempel på forbindelsen mellom Bergen og Arna. Der blir det kvartersavganger fra og med mai 2024, og frem til da jobbes det aktivt med det nye dobbeltsporet.

Vy øker frekvensen på både nærtilbudet, til Gøteborg og på Bergensbanen. Foto: Frode Pedersen tog24

–Det er spesielt på lørdager og søndager en rekke linjer får flere avganger. Togene i Follo og Østfold får også noen flere avganger i rushtiden. Vi dobler antall avganger mellom Oslo og Göteborg, med avgang annenhver time. For noen linjer kan det bli det mindre justeringer i rutetidene, også husk å sjekke om det er noen endringer på de avgangene du pleier å reise med. Enkelte avganger på noen linjer stopper ved færre stasjoner underveis. Fra og med 10. desember vil disse avgangene markeres med en “x”, for eksempel RX20 og L2x. Ser du en avgang med “x” i linjenummeret er det lurt å sjekke om toget stopper der du skal av, forteller Siv Egger Westin, Kommunikasjonssjef persontog i VY.

Hun oppfordrer alle på generell basis å sjekke de nye rutene, og henviser sine kunder til enten App eller informasjonstavler.

https://www.vy.no/trafikk-og-ruter/ruteendringer

Færre stopp på Sørlandsbanen

Go-Ahead henviser oss til ruteplanleggeren. De har redusert antall stopp på en del strekninger, men har også satt inn doble vognsett der trafikken er stor. Det er spesielt på strekningen mellom Egersund og Stavanger at de har gjort forandringer. Men Jernbanedirektoratet har også bedt om færre stopp på Sørlandsbanen.

Go-Ahead tilpasser seg både kundenes behov og pålegg fra Jernbanedirektoratet. Foto: Frode Pedersen tog24.no

–Endringene i tidspunkt og dobbelsett skjer delvis for å bedre punktligheten, særlig i morgenrushet. I tillegg har Norske Tog begynt arbeidet med å oppgradere alle togsettene som kjører på Jærbanen (type 72) og vi vil nå i en lengre periode ha ett færre togsett tilgjengelig. For å sikre bedre punktlighet, har Bane NOR og Jernbanedirektoratet fjernet stopp for noen av våre avganger, i tillegg til at noen avgang- og ankomsttider er endret i Stavanger, sier Oda Riska, kommunikasjonsansvarlig i Go-Ahead.

https://go-aheadnordic.no/trafikk-ruter-linjer/rutetabeller

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer