Testet workshop på toget

Tog24 etterlyste i en kommentar for en tid tilbake en mer helhetlig tankegang rundt bruken av tog. GoAhead tok tydeligvis dette på alvor, og har i løpet av uken som gikk for første gang arrangert workshop om bord i Sørtoget. Meget vellykket er en av deltagernes umiddelbare kommentar.

–Jeg syntes det var utrolig gøy. Kjekt å kunne tenke annerledes og benytte reisetiden til noe fornuftig, som her å bygge samhold. Så var det bra å se at det fungerte så godt som det gjorde allerede på første turen, forteller Sebastian Roxman, driftskoordinator i GAN.

–Nå var dette en intern, første test, men vi skal jobbe med å utvikle konseptet og håper markedet viser såpass interesse at vi kan rulle ut dette som et tilbud i løpet av året, sier Simen Lockert Rohde, ansvarlig for produkt i Go-Ahead.

Med egen togvogn, medbragt prosjektor og lerret, gode innledninger, lunsj i restaurantvognen, ble grunnlaget lagt for gode diskusjoner. Det ble en dag med pionervirksomhet, faglig påfyll og ikke minst en god sosial happening, faglig påfyll og ikke minst en god sosial happening, sier Katarina Moritz og Thomas Johanessen i GoAhead.

Simen Lockert Rohde måtte improvisere litt da hannskulle teste ut sitt nye konferansekonspet på Sørtoget til GoAhead.

–Tidligere denne uken rigget vi for full workshop på toget, der våre kollegaer reiste sammen med Mantena fra Oslo til Stavanger for å styrke vårt samarbeid, og ikke minst styrke vår felles forståelse av leveransen til vår viktigste ressurs, våre kunder, sier Simen Lockert Rohde, ansvarlig for produkt i Go-Ahead.

Les kommentaren: https://www.tog24.no/tenker-togselskapene-nok-pa-konsept-og-merverdi/

Vi spurte en av deltageren, Martin Becks, om hva han synes om det å flytte samlinger fra typiske hoteller og over til skinnegående konferanselokaler. Becks er «teknisk leder for engineering» i Mantena.

Mantena er den største leverandøren av vedlikeholdstjenester til togoperatører i Norge. Som spesialist på vedlikehold av skinnegående kjøretøy, viderefører Mantena en lang tradisjon innen jernbanedrift i Norden. Kompetansen favner i dag alt fra de største og tyngste lokomotivene, til de minste og mest avanserte komponentene.

–Vår ambisjon er å kontinuerlig styrke posisjonen som en nytenkende aktør i en stadig mer fremtidsrettet bransje, sier Martin Becks.

Martin Becks er teknisk leder ved engineering avdelingen hos Mantena Foto: Bård Gudim

Kan tog brukes som konferansested og gruppesamlinger?

 –Go-Ahead Nordic kom med forslaget om å bruke reisetiden på toget fra Oslo til Stavanger som arena for vår felles workshop, istedenfor å reise til Stavanger individuelt og å kjøre workshop fra Mantenas eller Go-Aheads kontor. Vi syntes med en gang at dette var en kjempeidé. Go-Ahead hadde reservert en hel vogn for oss så vi hadde god plass under presentasjonene og påfølgende gruppearbeider. Vi fikk servert kaffe og kalde drikker underveis og kunne strekke beina i pausene. På toget er det noe som skjer hele tiden. Det beveger seg, lyset endrer seg. Toget stopper ved en stasjon og fortsetter forbi en innsjø på fjellet eller kjører forbi en fjord. Dette påvirker også diskusjoner og samtaler og gir en helt annen energi. Alt blir litt mindre statisk, svarer Becks.   

–Hva med serveringen?

–Lunsj tok vi i bistrovognen. Her var det noe godt å finne for enhver smak. Maten ble servert av veldig hyggelige medarbeidere fra Go-Ahead. Mens vi koste oss med maten og samtaler, kunne vi nyte fantastisk norsk natur, forteller Becks.

–Hva var læringen utover selve turen?

–Alle som jobber hos Go-Ahead og Mantena brenner for jernbane og derfor var det spesielt bra å kunne oppleve togreisen med materiellet som vi vedlikeholder daglig, og få oppleve det som Go-Aheads kunder opplever på reisen. Dette hjelper oss som vedlikeholder med å forstå utfordringene vår kunde opplever daglig og hvordan det påvirker opplevelsen til de reisende. I tillegg fikk vi utnyttet arbeidsdagen for fullt og uproduktiv reisetid ble redusert til et minimum.

Ble det noen opplevelser knyttet til ankomstbyen, eller var det tur/retur?

–I Stavanger avsluttet vi dagen med en felles middag. Neste dag fortsatte vi workshopen på kontoret til Go-Ahead hvor vi fikk mulighet til å treffe en fantastisk gjeng av engasjerte ansatte fra hele organisasjonen. Dagen ble avsluttet med lunsj og omvisning på Kvalaberg verksted før vi satt kursen hjem til Oslo.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer