Det var mange som snakket seg varme om bærekraft og fordelene med tog under Arendalsukas mange debatter. Hva ble status spurte vi Go-Ahead som kjører Sørtoget til Nelaug, og Arendalsbanen videre?
I fjor valgte 3282 å reise med tog til Arendal, i år ble antall reisende redusert til 2962. Over 100 000 mennesker besøkte uka, og saker som gjelder klima og miljø har vær det mest populære temaet de siste tre årene.
Det er tallene fra Arendalsbanen som er mest representative for hvor mange som tar toget til Arendalsuka. Sørtoget, som mater den lokale Arendalsbanen, vil også ha passasjerer til andre destinasjoner. Derfor er tallene vi her presenterer for Arendalsbanen.
–Vi så dessverre noe færre reisende til og fra Arendal under Arendalsuka sammenlignet med i fjor, sier kommunikasjonsansvarlig i Go-Ahead Norge, Oda Riska.
I tallene som er hentet ut fra statistikken for reisende til og fra Arendalsuka kan vi også se at komfort er viktig for ukedeltagerne, de fleste reisende foretrakk Ekstra og Hvile i større grad enn vanlige passasjerer. Tallene viser også at blant reisende som valgte toget, bestilte færre i siste liten.
Skulle sett flere ta toget
–I tillegg til å være et bærekraftig og miljøvennlig alternativ, byr togreisen også på muligheten til å jobbe på reisen. Vi ønsker selvfølgelig at flest mulig skal reise med Arendalsbanen, og mener dette er et godt tilbud for alle som skal delta på Arendalsuka. Med stadig mer fokus på bærekraft, skulle vi gjerne sett at dette gjenspeilte seg i passasjertallene for denne viktige uka, sier Riska.
Som mange deltagere har nevnt så har det vært forsinkelser på Sørtoget, også under Arendalsuka.
–Vi hadde en spesiel uke i år, med flere utfordringer for Sørtoget. Dette kan naturligvis ha påvirket valget til de som ikke bestilte i god tid i forkant. Vi håper og tror at neste vi neste år vil kunne levere et bedre tilbud, og at enda flere vil dra nytte av dette, sier Riska.
Norske tog, SJ og Jernbanedirektoratet satte jernbanen på agendaen
Selskapet Norske tog var en flere som satte togdrift på agendaen under Arendalsuka. De summerer opp sin debatt på denne måten.
–Jernbanen vil være avgjørende for å få til et effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem på tog i Norge er mye lavere enn i mange andre land. Det betyr at det er et stort potensial for å få flere reisende til å velge toget i Norge fremover.
SJ satte trykket inn på bedre forbindelse mellom Stockholm og Oslo, en mer bærekraftig satsing sammenlignet med å fly strekningen ble tema. –Vi må bare gjøre noe med norsk og svensk samferdselssamarbeid, så skal jeg og SJ Norge levere raske tog, sa SJ´S konserndirektør Monica Lingegård. Hun etterlyste også bedre levevilkår for togselskapene i Norge. Lingegård mente togdrift i Norge ga alt for dårlig forutsigbarhet gjennom gjeldende konsesjonsordning. Dette måtte samferdselsdepartementet se på så raskt som mulig, mente hun.
Fakta:
Arendalsbanen eller Arendalslinjen er en sidebane til Sørlandsbanen som går mellom Nelaug (hovedstasjon) Hele banen ligger i Agder fylke. Banen har fra 1995 hatt elektrisk drift. Passasjertrafikken ivaretas av togselskapet Go-Ahead.
Hvorfor setter ikke Go-Ahead opp et diektetog fra Oslo til Arendal tidlig mandag morgen, med retur torsdag ettermiddag?