Hun manet til full integrasjon mellom Nordens hovedsteder da hun åpnet SJ`s første «Forretningsprat» om tog i Oslo onsdag kveld. For å få til det behøver vi toget mer enn noen gang sa Sveriges ambassadør til Norge, Cecilia Bjørner.
Hvordan overbevise våre politikere om at de må satse på jernbanen for å få fart på utbyggingen av forbindelsen mellom Oslo og Stockholm var vel egentlig tema for kvelden. Og ambassadøren fra Sverige hadde nylig vært på Nordisk råds møte i Oslo, hvor man var blitt enige om å gå fra å diskutere bedre samarbeid til å diskutere full integrasjon. I seg selv krevende fordi det er tross alt mange mil mellom Oslo, Stockholm og København. Hun mente det gikk for sakte, både toget og utviklingen, men trakk frem NATO og et større forsvarssamarbeid som en av loddene på vektskålen som kunne forandre forutsetningene og farten slik at man raskt kunne begynne jobben med å gjøre avstandene mellom våre land langt mindre.
–Norden skal bli den best integrerte regionen i verden, til det behøver vi toget mer enn noen gang, ikke minst for å oppnå det grønne skifte, sa ambassadør Bjørner.
Men når man stiller opp i «menighetshuset» til togbransjen med slike meldinger, ja så fyrte det godt opp under debattklimaet for kveldens talere og panel som bestod av Emilie Stordalen fra hotell og reiselivsbransjen, finans- og banknæring var representert med John Turesson, direktør for globale investeringer i den svenske bankgiganten SEB, og SJ`s sjef og Martin Drakenberg, forretningsutvikler for strekningen Oslo til Stockholm.
Tut og kjør!
Tut og kjør var beskjeden fra kveldens vert Rikke Lind da hun åpnet for debatt og spørsmål.
–Dere må lære av oss og flyselskapene, sa Stordalen. Hun leder Strawberry-konsernet sammen med sine brødre, og fortsatte med at de nå hadde etablert et samarbeid med Norwegian om å bruke felles poeng på henholdsvis hotell og flyturer. Det kunne jo definitivt også togselskapene begynne med, samarbeid på tvers av bransjer og landegrenser gir bare fordeler. Ikke minst for å oppnå bærekraftmålene, et bærekraftig A/S Norden kalte hun det.
Men også hun var opptatt av at farten på togene godt kunne bli bedre slik at reisetidene mellom byene i Norden kunne favorisere bruk av tog. Turistnæringen bare vokser, men har likevel dårligere levekår enn mange andre bransjer. Der håpet hun at politikerne kunne gjøre en bedre jobb, og fikk raskt svar fra salen. Der satt Tor Andre`Johnsen nyslått togentusiast og forkjemper for at mere penger flyttes fra vei til tog, og at private initiativ godt kunne være med å løfte jernbanen i større grad. Han snakket garantert ikke for døve ører. Det var mange som åpnet opp for enda større initiativ fra næringslivet når det gjaldt å satse på jernbanen og ikke minst «flyruta» mellom Stockholm og Oslo.
John Turesson fra storbanken SEB med kontorer mange steder i verden, mente det fantes infrastrukturfond som bare stod og ventet på å få putte milliarder inn i øst-vest aksen.
–En god tanke, og hvorfor ikke. Jeg tror at skal vi få til den jernbanen vi ønsker oss så må vi tørre å slippe næringslivet til med penger. Formen på investeringene finner vi ut av. Det er ikke snakk om å gi fra seg statlig suverenitet over større jernbanesatsinger, det er vel mer snakk om å finne gode løsninger sammen, sa Jonas Karlsson, direktør i Oslo-Stockholm 2:55, da tog24 spurte han om dette. Han har jobbet nesten ti år med forbindelsen mellom Norge og Sverige.
–Jeg er over snittet interessert i nordisk samarbeid. Har bodd halve livet i Norge og født og oppvokst i Strømstad. Jeg forvalter fond og penger nok til å løfte togstrekningen mellom våre to hovedsteder til ønsket standard. Investorer vil, lokalt næringslivet vil, miljøvernerne vil, militæret vil, og det er bærekraftig, hvorfor hender det ingenting når så mange, med så forskjellig ståsted ønsker det samme, spurte John Turesson retorisk.