Svenskene satser på hydrogenlok

I Norge har vi hatt noen spede forsøk på å starte opp med testing av Hydrogenlokomotiver. Blant annet på Raumabanen skulle det byges ut for hydrogendrift. Det er foreløpig lagt å is. Nå kan du se et av de første av 25 nybygde hydrogenlokomotiver på vei til Sverige under den store tog- og jernbanemessen i Stockholm mellom 6. og 8. mai.

EU har slått fast at bruk av hydrogen og andre innovative energibærere vil spille en nøkkelrolle når det gjelder å nå målet om å kutte klimagassutslippene i Europa med 55 prosent innen 2030.

Allerede i 2019 inngikk Statkraft en intensjonsavtale med svenske Inlandsbanan om et pilotprosjekt for hydrogendrevet godstrafikk i Sverige i løpet av 2020 – 2021. Og i 2018 fremmet SV et forslag for stortinget om at Norge måtte utrede muligheten for hydrogedrift på jernbanen. I senere tid har det kommet frem at dette kan være en god løsning for blant annet Nordlandsbanen. Men altså, foreløpig er de fleste i ventemodus. Frem til nå, hvor svenskene «rør på seg» i dette spørsmålet.

Nå blir det en svensk realitet

Det første av 25 hydrogenlokomotiver som polske Pesa bygger for Hydrogen Rail kommer til Sverige og messen «Train & Rail». Lokomotivet vises på Årstaterminalen 6.–8. mai for spesielt inviterte.

–Vår visjon er å være det grønneste fraktselskapet i Sverige og helt karbonnøytralt innen 2030. Vi vil etter hvert skifte ut alle våre gamle lokomotiver. Vi har 20 lokomotiver i drift i dag og alle disse skal byttes ut, sa Jan G Forslund, medeier og styreleder i Väte Rail, til nyhetssiden Järnvägar.nu i fjor høst.

Det er Väte Rail, som står bak bestillingen, og de ønsker på sikt å erstatte alle diesellokomotiver som selskapet bruker til veksling og på godsterminaler med hydrogenlok.

–Vi er tre aktører som arrangerer dette sammen. Vi ønsker å gi våre kunder og samarbeidspartnere en mulighet til å se lokomotivet under messen, sier Adrian Lindqvist, administrerende direktør i lokomotivutleiefirmaet Hankavik.

Ønsker du å se lokomotivet under messen, ta kontakt med Väte Rail eller Pesa, som også stiller ut på messen. Etter Train & Rail vil lokomotivet foreta en to-ukers tur i Sverige via Oxelösund, Gävle, Borlänge, Gøteborg, Malmö og Trelleborg, før det kjøres tilbake til Ystad for hjemtransport med ferge til Polen hvor det ferdigstilles for trafikk.

–Dette er veldig spennende nyheter for oss i Stockholmsmässan, spesielt siden hydrogen var en av årets hype på Innotrans i Berlin i fjor høst, sier Monika Johannesen Widholm, prosjektleder for Tog & Jernbane i en pressemelding fra messen.

Om hydrogenlokomotivet SM42-6Dn

  • SM42-6Dn er et fireakslet lokomotiv med fire trekkmotorer på 180 kW hver og en maksimal tillatt hastighet på 90 km/t. Lokomotivet er utstyrt med radiostyring.
  • Lokomotivene kan også leveres med strømavtakere og skal kunne kjøres som konvensjonelle elektriske lokomotiver på spor med kontaktledninger.
  • Elektrisk energi genereres av to 85 kW hydrogenbrenselceller. Brenselcellesystemet består av to pakker med 16 tanker hver, montert i en stålramme. Totalt rommer de 32 tankene 175 kg hydrogen. Fyllingstiden er ca. 30 minutter.
  •  Lokomotivene er også utstyrt med et batteri med høy kapasitet basert på LTO-teknologi med en total kapasitet på 167 kWh.

Om tog og jernbane 

Train & Rail er Nordens største messe for bærekraftig jernbanetransport og en møteplass skapt av industrien – for industrien. Messen arrangeres 6.–8. mai 2025 av Stockholmsmässan og Swedtrain i samarbeid med Railway Entrepreneurs, Tågföretagen, Spårvagnsstaderna, Swedish Public Transport, NJS – Forum for Nordic Railway Cooperation, NRSA og NI – Nordic Infracenter.

«Leketog», nei på ingen måte. Et av Sveriges første hydrogelok kan du nå se liveunder den store svenske tog- og jernbanemessen i Stockholm. Foto: «Train & Rail 2025»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

GDPR-informasjonskapselsamtykke med Real Cookie Banner