Svenske SJ ønsker flere direkteavganger mellom Stockholm og Trondheim

SJ i Sverige ønsker å doble frekvensen av tog på forbindelsen mellom Stockholm, Gøteborg og til Trondheim. Det som gjør dette mulig er elektrifiseringen av Meråkerbanen, men Bane NOR har sendt et risikovarsel til Jernbanedirektoratet om en mulig forsinkelse. Dette kan i verste fall få følger for reisende til VM i Trondheim.

SJ Sverige er klare til å opprette fire avganger mellom Trondheim og de svenske byene. De har lenge ventet på klarsignal fra norske myndigheter om at arbeidet med Meråkerbanen blir ferdigstilt. Dette svaret fikk Svenskene på tirsdag denne uken, og svaret var kanskje ikke som forventet.

­–Det er en risiko for at vi ikke klarer å ferdigstille Meråkerbanen for elektrisk togdrift i løpet av 2024. Nå jobber vi med å se på tiltak for å redusere omfang av en mulig forsinkelse.  Vi ser blant annet på rekkefølgen på aktivitetene for å få gjort jobben raskere og mer effektivt.  Vi har stor forståelse for SJs uro og kundefokus. Siden dette er et varsel om en mulig risiko, er det vanskelig å si noe mer om tidsperspektiv nå, men vi jobber for å klare fristen innen utgangen av 2024, svarer Birgitte Langballe, senior kommunikasjonsmedarbeider i Bane NOR.

Viktig for lokalt næringsliv og VM på ski i Trondheim

For Næringslivet langs Jämtland og Härjedalen har de store forventninger til en dobling av antallet tog gjennom regionen. Blant annet ligger det flere større skidestinasjoner som Åre og Storlien på svensk side av grensen som forventer at mange flere ønsker å bruke toget til sine skiferier og skihelger i de populære Jämtlandsfjellene. Storlien og Åre er også meget populære skidestinasjoner for Trønderne. Trondheim ligger bare 10 mil fra grensebyen som i tillegg til å være populær om vinteren har tiltrukket seg mange trøndere på storhandel i Sverige. Den lille fjellbygda har under 100 fastboende og ifølge handelsnæringen er det trønderne som står for mesteparten av omsetningen. Før Åre og en del andre nyere alpinsteder i Sverige ble etablert, var Kongen av broderfolket ofte å se i skiløypene og i alpinbakkene da de og ofte feiret de påske i sitt eget hus på Storlien. Østersund har også værtet populært utfartsmål for trønderne, og en hyppigere togfrekvens kan bety mye for turistutviklingen i Trøndelag, Jämtland og Härjedalen.

–Vi håper veldig på at Bane NOR klarer å prioritere denne forbindelsen til neste år. For oss er den viktig på mange måter. Ikke minst blir den kjempeviktig når Trondheim skal arrangere VM på ski i februar og mars. Det kommer til å bli gjort et poeng av at utøvere og tilreisende skal benytte seg av toget. Det er greit om banen er ferdig i god tid før arrangementet starter slik at vi kan være hundre prosent sikker på god driftsstabilitet, sier sjef for Operasjon og sikkerhet i SJ, Steinar Olsen.

Fakta:

Meråkerbanen er en jernbanestrekning som grener av fra Nordlandsbanen ved Hell stasjon, før den går gjennom Stjørdal og videre til Meråker og over grensen ved Storlien. Linjen ble tatt i bruk i 1881, og opprinnelig regnet man også strekningen fra Hell til Trondheim som en del av Meråkerbanen. Banen trafikkeres av det som både norske og svenske togoperatører kaller for «Nabotåget» som går mellom Trondheim og Storlien og videre til vennebyen Østersund. Banen har også en god del godstrafikk, særlig er det mye tømmer.

Nå håper svenskene at Bane NOR skal få ferdig Meråkerbanen til en planlagt utvidelse av antallet avganger mellom den svenske hovedstaden og trønderhovedstaden.På Bildet Meråkerbanen, med Meråker stasjon og den litt mewr storslåtte Storlien Stasjon
Foto: SJ Norge

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Norske Vy dropper mer nattogkjøring i Sverige – må få bedre betalt

Ifølge det svenske nettstedet Järnvägar.nu har norske Vy gitt opp å kjøre nattog nordover i Sverige. For lite økonomisk kompensasjon skal være en av grunnene. Nå må SJ inn å overta. Norske Vy har gitt fra seg nattogtilbudet mellom Stockholm og Umeå med begrunnelsen at pandemien slukket lyset for kundevekst, materiellet var for dårlig, og […]

Les mer

EM, allerede en suksess for den tyske jernbanen

Åttendelsfinalene er i gang, men allerede nå kan EM kalles en suksess for den tyske jernbanen. Over tre millioner passasjerer har reist med Deutsche Bahns Intercitytog den først uken av EM i fotball. Og i følge UEFAS offisielle samarbeidspartner Deutsche Bahn, så har aldri så mange tog vært satt inn for en stor internasjonal fotballturnering […]

Les mer

Rod Stewart -rockeikonet som både «seiler» og «railer»

Han er mest kjent for sangen «I am sailing», nå bruker magasiner og aviser tittelen «I am railing» når de skal omtale Rod Stewart. Nylig la han ut et bilde på Facebook hvor han hadde tatt med seg barnebarnet for å vise frem farfars store lidenskap ved siden av musikken. Bygging av modelljernbaner.  Ifølge Mail […]

Les mer