Svenske SJ ønsker flere direkteavganger mellom Stockholm og Trondheim

SJ i Sverige ønsker å doble frekvensen av tog på forbindelsen mellom Stockholm, Gøteborg og til Trondheim. Det som gjør dette mulig er elektrifiseringen av Meråkerbanen, men Bane NOR har sendt et risikovarsel til Jernbanedirektoratet om en mulig forsinkelse. Dette kan i verste fall få følger for reisende til VM i Trondheim.

SJ Sverige er klare til å opprette fire avganger mellom Trondheim og de svenske byene. De har lenge ventet på klarsignal fra norske myndigheter om at arbeidet med Meråkerbanen blir ferdigstilt. Dette svaret fikk Svenskene på tirsdag denne uken, og svaret var kanskje ikke som forventet.

­–Det er en risiko for at vi ikke klarer å ferdigstille Meråkerbanen for elektrisk togdrift i løpet av 2024. Nå jobber vi med å se på tiltak for å redusere omfang av en mulig forsinkelse.  Vi ser blant annet på rekkefølgen på aktivitetene for å få gjort jobben raskere og mer effektivt.  Vi har stor forståelse for SJs uro og kundefokus. Siden dette er et varsel om en mulig risiko, er det vanskelig å si noe mer om tidsperspektiv nå, men vi jobber for å klare fristen innen utgangen av 2024, svarer Birgitte Langballe, senior kommunikasjonsmedarbeider i Bane NOR.

Viktig for lokalt næringsliv og VM på ski i Trondheim

For Næringslivet langs Jämtland og Härjedalen har de store forventninger til en dobling av antallet tog gjennom regionen. Blant annet ligger det flere større skidestinasjoner som Åre og Storlien på svensk side av grensen som forventer at mange flere ønsker å bruke toget til sine skiferier og skihelger i de populære Jämtlandsfjellene. Storlien og Åre er også meget populære skidestinasjoner for Trønderne. Trondheim ligger bare 10 mil fra grensebyen som i tillegg til å være populær om vinteren har tiltrukket seg mange trøndere på storhandel i Sverige. Den lille fjellbygda har under 100 fastboende og ifølge handelsnæringen er det trønderne som står for mesteparten av omsetningen. Før Åre og en del andre nyere alpinsteder i Sverige ble etablert, var Kongen av broderfolket ofte å se i skiløypene og i alpinbakkene da de og ofte feiret de påske i sitt eget hus på Storlien. Østersund har også værtet populært utfartsmål for trønderne, og en hyppigere togfrekvens kan bety mye for turistutviklingen i Trøndelag, Jämtland og Härjedalen.

–Vi håper veldig på at Bane NOR klarer å prioritere denne forbindelsen til neste år. For oss er den viktig på mange måter. Ikke minst blir den kjempeviktig når Trondheim skal arrangere VM på ski i februar og mars. Det kommer til å bli gjort et poeng av at utøvere og tilreisende skal benytte seg av toget. Det er greit om banen er ferdig i god tid før arrangementet starter slik at vi kan være hundre prosent sikker på god driftsstabilitet, sier sjef for Operasjon og sikkerhet i SJ, Steinar Olsen.

Fakta:

Meråkerbanen er en jernbanestrekning som grener av fra Nordlandsbanen ved Hell stasjon, før den går gjennom Stjørdal og videre til Meråker og over grensen ved Storlien. Linjen ble tatt i bruk i 1881, og opprinnelig regnet man også strekningen fra Hell til Trondheim som en del av Meråkerbanen. Banen trafikkeres av det som både norske og svenske togoperatører kaller for «Nabotåget» som går mellom Trondheim og Storlien og videre til vennebyen Østersund. Banen har også en god del godstrafikk, særlig er det mye tømmer.

Nå håper svenskene at Bane NOR skal få ferdig Meråkerbanen til en planlagt utvidelse av antallet avganger mellom den svenske hovedstaden og trønderhovedstaden.På Bildet Meråkerbanen, med Meråker stasjon og den litt mewr storslåtte Storlien Stasjon
Foto: SJ Norge

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer