Svenske SJ ønsker flere direkteavganger mellom Stockholm og Trondheim

SJ i Sverige ønsker å doble frekvensen av tog på forbindelsen mellom Stockholm, Gøteborg og til Trondheim. Det som gjør dette mulig er elektrifiseringen av Meråkerbanen, men Bane NOR har sendt et risikovarsel til Jernbanedirektoratet om en mulig forsinkelse. Dette kan i verste fall få følger for reisende til VM i Trondheim.

SJ Sverige er klare til å opprette fire avganger mellom Trondheim og de svenske byene. De har lenge ventet på klarsignal fra norske myndigheter om at arbeidet med Meråkerbanen blir ferdigstilt. Dette svaret fikk Svenskene på tirsdag denne uken, og svaret var kanskje ikke som forventet.

­–Det er en risiko for at vi ikke klarer å ferdigstille Meråkerbanen for elektrisk togdrift i løpet av 2024. Nå jobber vi med å se på tiltak for å redusere omfang av en mulig forsinkelse.  Vi ser blant annet på rekkefølgen på aktivitetene for å få gjort jobben raskere og mer effektivt.  Vi har stor forståelse for SJs uro og kundefokus. Siden dette er et varsel om en mulig risiko, er det vanskelig å si noe mer om tidsperspektiv nå, men vi jobber for å klare fristen innen utgangen av 2024, svarer Birgitte Langballe, senior kommunikasjonsmedarbeider i Bane NOR.

Viktig for lokalt næringsliv og VM på ski i Trondheim

For Næringslivet langs Jämtland og Härjedalen har de store forventninger til en dobling av antallet tog gjennom regionen. Blant annet ligger det flere større skidestinasjoner som Åre og Storlien på svensk side av grensen som forventer at mange flere ønsker å bruke toget til sine skiferier og skihelger i de populære Jämtlandsfjellene. Storlien og Åre er også meget populære skidestinasjoner for Trønderne. Trondheim ligger bare 10 mil fra grensebyen som i tillegg til å være populær om vinteren har tiltrukket seg mange trøndere på storhandel i Sverige. Den lille fjellbygda har under 100 fastboende og ifølge handelsnæringen er det trønderne som står for mesteparten av omsetningen. Før Åre og en del andre nyere alpinsteder i Sverige ble etablert, var Kongen av broderfolket ofte å se i skiløypene og i alpinbakkene da de og ofte feiret de påske i sitt eget hus på Storlien. Østersund har også værtet populært utfartsmål for trønderne, og en hyppigere togfrekvens kan bety mye for turistutviklingen i Trøndelag, Jämtland og Härjedalen.

–Vi håper veldig på at Bane NOR klarer å prioritere denne forbindelsen til neste år. For oss er den viktig på mange måter. Ikke minst blir den kjempeviktig når Trondheim skal arrangere VM på ski i februar og mars. Det kommer til å bli gjort et poeng av at utøvere og tilreisende skal benytte seg av toget. Det er greit om banen er ferdig i god tid før arrangementet starter slik at vi kan være hundre prosent sikker på god driftsstabilitet, sier sjef for Operasjon og sikkerhet i SJ, Steinar Olsen.

Fakta:

Meråkerbanen er en jernbanestrekning som grener av fra Nordlandsbanen ved Hell stasjon, før den går gjennom Stjørdal og videre til Meråker og over grensen ved Storlien. Linjen ble tatt i bruk i 1881, og opprinnelig regnet man også strekningen fra Hell til Trondheim som en del av Meråkerbanen. Banen trafikkeres av det som både norske og svenske togoperatører kaller for «Nabotåget» som går mellom Trondheim og Storlien og videre til vennebyen Østersund. Banen har også en god del godstrafikk, særlig er det mye tømmer.

Nå håper svenskene at Bane NOR skal få ferdig Meråkerbanen til en planlagt utvidelse av antallet avganger mellom den svenske hovedstaden og trønderhovedstaden.På Bildet Meråkerbanen, med Meråker stasjon og den litt mewr storslåtte Storlien Stasjon
Foto: SJ Norge

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Lover «Togprat 2024» med høy aktualitet

«Togprat» har etablert seg som et av årets viktige treffsteder for togfolket. I år har seminaret fokus på punktlighet og frekvens. Temaene diskuteres med ledere fra de forskjellige aktørene som kjenner presset om å levere regularitet. Hva skal til for å unngå forsinkelser og kanselleringer. Hørt den før kanskje? Nå har du muligheten til å […]

Les mer

Ny EU-studie viser store fordeler med konkurranseutsetning på jernbanen

En studie fra EU-kommisjonen konkluderer med at det ligger store gevinster i å konkurranseutsette sektoren. Konkurranse gir totalt sett lavere priser, bedre service og kvalitet med stort kundefokus, lavere kostnader, større fleksibilitet og bedre frekvens. For få år siden valgte Norge og konkurranseutsette flere av sine jernbanestrekninger. Dette førte til at vi fikk både private […]

Les mer

Nytenking bak stor verkstedhall for oppgradering av tog 

Den norske tog-utstyrsleverandøren Dahlrail satser nå stort på ny verkstedhall for «raskere» togreparasjoner på Alna i Oslo. Når hallen står ferdig i 2026 blir det snakk om 70 nye arbeidsplasser. –Det er viktig at vi er med opprettholder et sterkt fagmiljø og kunnskap om tog. Og når hallen står ferdig om to år skaper vi […]

Les mer