Svenske SJ ønsker flere direkteavganger mellom Stockholm og Trondheim

SJ i Sverige ønsker å doble frekvensen av tog på forbindelsen mellom Stockholm, Gøteborg og til Trondheim. Det som gjør dette mulig er elektrifiseringen av Meråkerbanen, men Bane NOR har sendt et risikovarsel til Jernbanedirektoratet om en mulig forsinkelse. Dette kan i verste fall få følger for reisende til VM i Trondheim.

SJ Sverige er klare til å opprette fire avganger mellom Trondheim og de svenske byene. De har lenge ventet på klarsignal fra norske myndigheter om at arbeidet med Meråkerbanen blir ferdigstilt. Dette svaret fikk Svenskene på tirsdag denne uken, og svaret var kanskje ikke som forventet.

­–Det er en risiko for at vi ikke klarer å ferdigstille Meråkerbanen for elektrisk togdrift i løpet av 2024. Nå jobber vi med å se på tiltak for å redusere omfang av en mulig forsinkelse.  Vi ser blant annet på rekkefølgen på aktivitetene for å få gjort jobben raskere og mer effektivt.  Vi har stor forståelse for SJs uro og kundefokus. Siden dette er et varsel om en mulig risiko, er det vanskelig å si noe mer om tidsperspektiv nå, men vi jobber for å klare fristen innen utgangen av 2024, svarer Birgitte Langballe, senior kommunikasjonsmedarbeider i Bane NOR.

Viktig for lokalt næringsliv og VM på ski i Trondheim

For Næringslivet langs Jämtland og Härjedalen har de store forventninger til en dobling av antallet tog gjennom regionen. Blant annet ligger det flere større skidestinasjoner som Åre og Storlien på svensk side av grensen som forventer at mange flere ønsker å bruke toget til sine skiferier og skihelger i de populære Jämtlandsfjellene. Storlien og Åre er også meget populære skidestinasjoner for Trønderne. Trondheim ligger bare 10 mil fra grensebyen som i tillegg til å være populær om vinteren har tiltrukket seg mange trøndere på storhandel i Sverige. Den lille fjellbygda har under 100 fastboende og ifølge handelsnæringen er det trønderne som står for mesteparten av omsetningen. Før Åre og en del andre nyere alpinsteder i Sverige ble etablert, var Kongen av broderfolket ofte å se i skiløypene og i alpinbakkene da de og ofte feiret de påske i sitt eget hus på Storlien. Østersund har også værtet populært utfartsmål for trønderne, og en hyppigere togfrekvens kan bety mye for turistutviklingen i Trøndelag, Jämtland og Härjedalen.

–Vi håper veldig på at Bane NOR klarer å prioritere denne forbindelsen til neste år. For oss er den viktig på mange måter. Ikke minst blir den kjempeviktig når Trondheim skal arrangere VM på ski i februar og mars. Det kommer til å bli gjort et poeng av at utøvere og tilreisende skal benytte seg av toget. Det er greit om banen er ferdig i god tid før arrangementet starter slik at vi kan være hundre prosent sikker på god driftsstabilitet, sier sjef for Operasjon og sikkerhet i SJ, Steinar Olsen.

Fakta:

Meråkerbanen er en jernbanestrekning som grener av fra Nordlandsbanen ved Hell stasjon, før den går gjennom Stjørdal og videre til Meråker og over grensen ved Storlien. Linjen ble tatt i bruk i 1881, og opprinnelig regnet man også strekningen fra Hell til Trondheim som en del av Meråkerbanen. Banen trafikkeres av det som både norske og svenske togoperatører kaller for «Nabotåget» som går mellom Trondheim og Storlien og videre til vennebyen Østersund. Banen har også en god del godstrafikk, særlig er det mye tømmer.

Nå håper svenskene at Bane NOR skal få ferdig Meråkerbanen til en planlagt utvidelse av antallet avganger mellom den svenske hovedstaden og trønderhovedstaden.På Bildet Meråkerbanen, med Meråker stasjon og den litt mewr storslåtte Storlien Stasjon
Foto: SJ Norge

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Har du hørt om biltogene?

Hvert år håndterer Drammen havn mellom 100 000 og 120 000 biler. Mange av disse står og venter på transport videre ut til forhandlere. Da er det viktig at jernbanevognene som skal frakte den dyrebare lasten er i like god stand som bilene de laster om bord. Når vi snakker om togtransport, tenker de fleste […]

Les mer

Hun tar et oppgjør med rykter og myter om togforbindelsen Oslo-Stockholm

Iselin Klev bor i Oslo, men jobber for Scandic hotellene med internkommunikasjon. Annenhver måned pendler hun med tog til Stockholm. I forrige uke la hun ut et innlegg på LinkedIn som vakte mange reaksjoner. Der tok hun et oppgjør med rykter og myter om togpendling ut fra et brukerperspektiv. Hun kaller seg selv en fornøyd […]

Les mer

Planlegger ny svensk-norsk togtrasé fra Malung via Trysil til Elverum

Svenske næringsinteresser ønsker nok en togforbindelse over grensen til Norge. Malung-Sälens kommunestyre har kjøpt seg inn i nyopprettede Scandinavian Mountains Railway AB, og ideen er å få norske interesser til å jobbe for en videreføring over grensen til Trysil og Elverum. Sør-Østerdal Interkommunal Politisk Råd,har allerede satt av en halv million til et forprosjekt. –Scandinavian […]

Les mer