Svenske SJ har søkt Staten Jernbanetilsyn om å få kjøre nye hurtigtog mellom Oslo og København

Svenske SJ AB ønsker å melde seg på i kampen om å få kjøre tog mellom Oslo og København. De har nå søkt Statens Jernbanetilsyn om lisenser og trafikkmessige godkjenninger for denne ruten. SJ ser for seg at de på sikt skal benytte de nyutviklede hurtigtogene Delta på ruten.

SJ planlegger trafikken i to etapper. I den første oppstartsfasen, trafikk med to togpar Oslo-København med lokomotivtrukne passasjertog. Etter levering av SJs nye høyhastighetstog, vil trafikken i fase 2 utvides i løpet av andre halvdel av 2028 ​​til tre togpar med de nye Delta-togene som tar opp til 368 passasjerer. Frem til man eventuelt kan sette inn de nye «Delta-togene», ønsker SJ å kjøre med eldre Vectron-tog, og da med en noe redusert kapasitet i forhold til antallet passasjerer. Her har de stipulert trafikkgrunnlaget til cirka 3200 per uke frem til 2028. Søknaden ble levert Statens Jernbanetilsyn 13. juni, og er nå til vurdering.

Tog24

Du kan lese mer om de nye supertogene her:

SJ AB opererer med et trafikkgrunnlag på opptil 5000 passasjerer i uken på ruten mellom Oslo og København. I utgangspunktet står det i søknaden at SJAB legger opp til stogg for av- og påstigning i Ski, Moss, Fredrikstad, Sarpsborg og Halden, men de har i søknaden lagt inn en reservasjon om at hvis dette strider mot den regulerte innenlandstrafikken frem til grensen, vil de likevel kjøre ruten, men da med passasjerer som kun har løst grensepasserende billetter.

–SJ har ønsket å operere ruten Oslo-København i mange år, og dette er tydelig nedfelt i våre strategiske planer. Grunnen til at vi ikke har kunnet starte driften tidligere, er at vi har hatt mangel på kjøretøy, sier Henrik Hemmingsson, Forretningssjef og ansvarlig for SJ´s skandinaviske ekspansjon.

Med sine nye høyhastighetstog ønsker SJ å knytte sammen Skandinavia ved å operere hovedstedene. SJ ønsker også å knytte sammen Skandinavia med Europa, der København er et naturlig knutepunktet.

–Det er viktig at det finnes bærekraftige reisealternativer til fly og bil, som i dag er det dominerende transportmiddelet mellom hovedstedene. Det er selvsagt vanskelig å konkurrere med fly og bil. Med moderne høyhastighetstog, som tilbyr en premiumopplevelse og en bistro, tror vi at det er mulig å få passasjerer til å bli værende på bakken eller parkere bilene sine. Vi er overbevist om at det finnes nordmenn og svensker som ønsker å velge å ta toget, sier Hemmingsson.

Tog24.no har tidligere skrevet at Snälltoget også har søkt tilsvarende tillatelser. Hva som blir resultatet her er fortsatt ikke kjent.


		

One thought on “Svenske SJ har søkt Staten Jernbanetilsyn om å få kjøre nye hurtigtog mellom Oslo og København

  1. Eldre Vectron tog…

    Dette er tull.

    Vy og DSB har søkt om ruter med Vectron. SJ har søkt med Rc6. En rute som kan se ut som tilslutning til nattoget i Malmø.

    SJ har ikke søkt om ruter mellom Oslo og København for Ruteplan R26.

    Og på svenske postvagnen meldes det at en av de to som har søkt om ruter mellom Oslo og København har trukket søknaden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

GDPR-informasjonskapselsamtykke med Real Cookie Banner