
Bane Nor ønsker å styrke forholdet til svensk næringsliv. Derfor gikk kontrakten om ombyggingen av Narvik havn til svenske Infrakraft A/S. Dette er selskapets største kontrakt med en verdi på en halv milliard. Kontrakten omfatter bygging og ombygging av spor, plattformer og terminaler.
NB! Tog24.no beklager at vi først brukte feil bilde fra Narvik havn
Bane NOR sier dette er starten på et viktig samarbeid for å styrke den viktige bilaterale infrastrukturen mellom Norge og Sverige. Noe som er avgjørende for næringslivet, lokalsamfunnene og for beredskapen i begge land. På mange måter er vel dette et resultat av det fremtidige NATO-samarbeidet mellom Norge og Sverige som nå skal etableres og styrkes ifølge en nylig avlevert rapport fra Jernbanedirektoratet.

–Vi er glade over å få denne tilliten av Bane NOR og ser frem til å etablere oss sterkere i Norge, sier Infrakrafts konsernsjef Daniel Petterson. Vi er i dag en ledende og raskt voksende aktør i det svenske markedet og ser nå frem til å være med og bidra til å forbedre infrastrukturen også i Norge, med bra kvalitet og effektiv kostnadskontroll, sier Daniel Petterson.
Kontrakten i Narvik er Infrakraft AS sin største kontrakt til nå og Infrakraftkonsernets største kontrakt utenfor Sverige.
-Vi begynte med noen prosjekter i Norge i 2024 og med en ny kontrakt på denne størrelsen ser vi frem til å forsterke vår posisjon ytterligere og etablere oss som en ledende aktør innen jernbanebransjen også her i Norge, sier Daniel Petterson.
Kontrakten i Narvik omfatter sporbytte, nye spor og fornyelse av plattformer. Det er et omfattende og spennende prosjekt som strekker seg over to år. Det er en viktig del for å forbedre infraturkturen og kapasiteten for transporten i både Norge og Sverige.
–Ofotsbanen som går mellom Narvik i Norge og Luleå via Kiruna (Malmbanan) på den svenske siden er en veldig viktig jernbanestrekning for malm, men også betydningsfull for vanlige gods- og persontransport, sier Kenneth Olsson, daglig leder for Infrakraft i Norge.
