Sterke tall for SJ både i Norge og Sverige

Store tap er snudd til pluss i budsjettene på kort tid i morselskapet i Sverige. SJ Norge står støtt på egne bein, og melder om 48 prosent passasjervekst i første kvartal sammenlignet med samme periode i fjor.

Økt reisevirksomhet og vilje til å bruke tog oppgis som de to viktigste årsakene til veksten i både Sverige og Norge. I Norge har SJ gjort store investeringer i nytt materiell og økt frekvens på antallet avganger mellom Trondheim og Oslo. Et bedre lokalt samarbeid om billettløsninger har også vært med å gi trafikkvekst for SJ.

Svakt positivt resultat

Reisene økte med 33 prosent og driftsresultatet ble bedre fra minus 129 millioner til pluss 48 millioner svenske kroner. For SJ Sverige betyr altså post-covid strålende tider.

–SJ Sverige har snudd minus til pluss første kvartal i år, hvordan står det til med lønnsomheten i SJ Norge? 

–SJ Norge har nettopp fått godkjent årsregnskap som viser et svakt positivt resultat. Vi er et selvstendig norsk aksjeselskap, og styrer etter egne budsjetter, sier Hilde Lyng, informasjonssjef i SJ Norge

I årets første 4 måneder hadde SJ Norge 48% flere reisende enn i fjor. Det er faktisk 15 prosent bedre enn morselskapet i Sverige opplevde i samme periode. Den største veksten kommer på Trønderbanen hvor SJ nå kjører med sine nye bimodale tog som har bedre kapasitet og økt komfort. Rekordmåneden ble januar i år hvor det ble registrert 78 prosent økning i passasjervekst sammenlignet med januar i 2022. Lyng minner om at det var forventet, siden januar i fjor fortsatt var preget av pandemien.

–I tillegg har vi i Stor-Trondheim innført betydelig lavere priser gjennom takstsamarbeid med AtB, og det er et godt bevis på at lavere priser fører til betydelig flere reisende. Vi har også mer kapasitet på Dovrebanen i år sammenlignet med fjoråret. Dette, sammen med høyere belegg på andre avganger, gir også en betydelig vekst på Dovrebanen, sier Lyng.

Lønner seg å booke tidlig

–Fremdeles er det ledige plasser på alle våre tog, men vi oppfordrer folk til å booke så raskt som mulig. Det gir kunden best mulige pris, og man har større mulighet til å få de setene man ønsker. Sovekupène er veldig populære, og vi har allerede avganger hvor disse er utsolgt. I disse togene er alternativet å sitte i standardsete, eventuelt bestille Premium Pluss som er et godt alternativt tilbud på nattogene. Alle våre nattog har en Premium Pluss-vogn med 30 «liggestoler», sier Lyng.

SJ Norge har flere bestillinger fra utlendinger i år sammenlignet med i fjor. Det er i hovedsak tall hentet fra utenlandske turoperatører som har gitt denne indikasjonen. 

–Så er det veldig mange fra utlandet som må booke gjennom entur.no/vy sine kanaler – og hvor mange av disse individuelle bookingene som er fra utenlandske bestillere vet vi ikke, forteller Lyng.

Hilde Lyng, informasjonssjef i SJ Norge

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer