Regjeringen ønsker å legge om finansieringsmodellen for anskaffelsen av nye tog i fremtiden. Frem til nå har Norske tog A/S lånt penger til togkjøp med lånefinansiering fra det private markedet, nå mener staten at de kan spare om lag en til to milliarder de neste tolv årene ved å gi det statseide selskapet bedre lånevilkår.
Intensjonen er at denne nye ordningen skal være på plass fra andre halvår 2025. Dette står omtalt i Statsbudsjettet for 2025, og gjelder for hele NTP perioden som går fra 2025 til 2036. Dersom finansieringsordningen legges om, vil det etableres løsninger som gjør det mulig for selskapet å tilby innfrielse av eksisterende lån før forfall.
De konkrete detaljene i ordningen vil regjeringen komme tilbake til i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2025.
Slik fungerer det i dag
Norske tog anskaffer, eier og forvalter togmateriell og inngår avtaler om utleie av togmateriell med persontogoperatører som har trafikkavtale med Jernbanedirektoratet. En vesentlig del av selskapets virksomhet finansieres i dag gjennom låneopptak i det private lånemarkedet.
Selskapets driftsinntekter består av leie av togmateriell fra togoperatørene. Togoperatørene finansierer leie av togmateriell gjennom statlige kjøp av persontogtransport bevilget over statsbudsjettet og gjennom ordinære billettinntekter. Togoperatørene er forpliktet til å inngå materielleieavtaler med Norske tog gjennom trafikkavtalene. Norske tog har også en garantiordning for anskaffet togmateriell. Staten garanterer for 75 prosent av togenes bokførte verdi, dersom togene ikke tas i bruk i det offentlig kjøpte persontogtilbudet. Jernbanedirektoratet fastsetter togtilbudet i Norge og er derfor premissgiver overfor Norske togs anskaffelser og utleie, skriver Samferdselsdepartementet.