Sørlandsbanen kan stå uten vedlikehold fra mai 2025

For få måneder siden var det bare jubel og glede i samarbeidet mellom vedlikeholdsleverandøren Mantena AS, togeier Norske tog og togselskskapet Go-Ahead. Så bra at statssekretær Abel Cecilie Knibe Kroglund kom på verkstedbesøk for å lære om det fantastiske trepartssamarbeidet. Men det var da!

Nå varsler togselskapet Go-Ahead at de vil ta rettslige skritt mot sin statseide vedlikeholdsleverandør Mantena AS med påstand om «urettmessig å terminere en avtale», altså avtalebrudd. Mantena AS var den tidligere verkstedenheten til NSB. Nå er det skilt ut som eget selskap, men eid av Nærings- og fiskeridepartementet.

–Vi i Go-Ahead har en forpliktelse mot både Jernbanedirektoratet og Norske Tog, og vil oppfylle de forpliktelsene selskapet har i henhold til disse avtalene som lå i tildelingen av Trafikkpakke 1. I tillegg til å ivareta statens verdier på den aller beste måten, sier Emil Eike, administrerende direktør i Go-Ahead Norge AS.

Fra hygge til en smule uhygge. Nå står de tidligere samarbedispartneren steilt imot hverandre. Foto: Frode Pederse tog24

Ifølge en tilsvarende pressemelding fra Mantena AS, har de varslet at de ikke lenger kan vedlikeholde togene med dagens belastning på det rullende materiellet. Dette har de ifølge seg selv rett til, men de lover samtidig at de skal lever tjenester som vanlig i oppsigelsestiden fram til mai 2025. Mantena AS presiserer i sin begrunnelse for hvorfor de ønsker å si opp avtalen at infrastrukturen tar livet av det gamle skinnegående materiellet, og siden det er de som må koste vedlikeholdet blir dette for dyrt. Mantena er eid av staten, og holder togene vedlike for togeieren som er Norske tog. Go-Ahead leier så inn togene fra Norske tog, og da forutsetter de at materiellet er optimalt siden det fortsatt er mange år til de nye langdistansetogene kommer.  

Ifølge pressemeldingen om termineringen fra Mantena AS heter det blant annet at;

–Det er en kjent sak at infrastrukturen på Sørlandsbanen er dårlig mange steder. Det som er mindre kjent er at man i forbindelse med innføring av trafikkpakker sluttet å turnere togmateriellet mellom ulike strekninger. Det vil si at de samme togene kjører på den samme strekningen, hver dag. Konsekvensen av dette er en ekstrem slitasje på hjul, og et påfølgende vedlikeholdsbehov som er svært mye større enn det anbudsunderlaget og historikken tilsa.

–De har vedlikeholdt togtypene som kjører på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen siden de ankom Norge som nye for flere tiår siden. Disse togene har bestandig kjørt på disse strekningene, og hjulslitasjen på Sørlandsbanen har alltid vært et kjent fenomen, spesielt for Mantena. Å hevde at dette kommer som en overraskelse nå faller på sin egen urimelighet. Å videre hevde at effekten av dedikering av tog til én og samme strekning også er en overraskelse, faller dessverre i den samme kategorien, sier Eike.  

Togdirektør Emil Eike er ikke alene om å bekymre seg for Sørlandsbanen fremtid. Tidligere i vår hadde han besøk av flere lokale ordførere som ønsket forsikringer om at Sørlandsbanen kom til å levere slik de befolkningen langs Sørlandsbanen forventet.

For få måneder siden var mye latter og godord om hverandre. For to dager siden kom kalddusjen som fører til ytterligere usikkerhet for om Go-Ahead klarer forpliktelsene sine i Trafikkpakke 1. Foto: Frode Pederse tog24

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Seline – stolt lokfører med mye ansvar

Bli med oss på en togtur med lokfører Seline Andersen i SJ. 27-åringen fra Kongsberg har utsjekk på fem forskjellige lokomotivtyper, og innrømmer at hun har fått skjelven bare en gang, og det var når en kvinne stod mitt i sporet på innkjøringen til Hamar. Det ble en kraftig nødbrems, og en litt tankefull hjemtur […]

Les mer

Bane NOR ønsker 11 ferske milliarder for å opprettholde forventningene

Ny rapport fra Bane NOR avslører enorme økninger i behovet for langsiktig vedlikehold og fornyelse av jernbaneanlegg. Over en femtedel av anleggene trenger fornyelse gjennom de neste 12 årene. Kostnadene er beregnet til cirka 11 milliarder, skriver Bane NOR i pressemelding. –Dette er årsaken til at vi nå ber om mer penger til vedlikehold. Årets […]

Les mer

Når går toget?

Bane NOR tilbyr nå alle å sette opp sin egen informasjonsskjerm hvor du kan få opp togtider og driftsinformasjon i sanntid i det området skjermen står eller brukes. Bakgrunnen for at dette nå er blitt en realitet er at mange bedrifter har spurt om denne type service. Alt du behøver er en skjerm, og kunnskapen […]

Les mer