For få måneder siden var det bare jubel og glede i samarbeidet mellom vedlikeholdsleverandøren Mantena AS, togeier Norske tog og togselskskapet Go-Ahead. Så bra at statssekretær Abel Cecilie Knibe Kroglund kom på verkstedbesøk for å lære om det fantastiske trepartssamarbeidet. Men det var da!
Nå varsler togselskapet Go-Ahead at de vil ta rettslige skritt mot sin statseide vedlikeholdsleverandør Mantena AS med påstand om «urettmessig å terminere en avtale», altså avtalebrudd. Mantena AS var den tidligere verkstedenheten til NSB. Nå er det skilt ut som eget selskap, men eid av Nærings- og fiskeridepartementet.
–Vi i Go-Ahead har en forpliktelse mot både Jernbanedirektoratet og Norske Tog, og vil oppfylle de forpliktelsene selskapet har i henhold til disse avtalene som lå i tildelingen av Trafikkpakke 1. I tillegg til å ivareta statens verdier på den aller beste måten, sier Emil Eike, administrerende direktør i Go-Ahead Norge AS.
Ifølge en tilsvarende pressemelding fra Mantena AS, har de varslet at de ikke lenger kan vedlikeholde togene med dagens belastning på det rullende materiellet. Dette har de ifølge seg selv rett til, men de lover samtidig at de skal lever tjenester som vanlig i oppsigelsestiden fram til mai 2025. Mantena AS presiserer i sin begrunnelse for hvorfor de ønsker å si opp avtalen at infrastrukturen tar livet av det gamle skinnegående materiellet, og siden det er de som må koste vedlikeholdet blir dette for dyrt. Mantena er eid av staten, og holder togene vedlike for togeieren som er Norske tog. Go-Ahead leier så inn togene fra Norske tog, og da forutsetter de at materiellet er optimalt siden det fortsatt er mange år til de nye langdistansetogene kommer.
Ifølge pressemeldingen om termineringen fra Mantena AS heter det blant annet at;
–Det er en kjent sak at infrastrukturen på Sørlandsbanen er dårlig mange steder. Det som er mindre kjent er at man i forbindelse med innføring av trafikkpakker sluttet å turnere togmateriellet mellom ulike strekninger. Det vil si at de samme togene kjører på den samme strekningen, hver dag. Konsekvensen av dette er en ekstrem slitasje på hjul, og et påfølgende vedlikeholdsbehov som er svært mye større enn det anbudsunderlaget og historikken tilsa.
–De har vedlikeholdt togtypene som kjører på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen siden de ankom Norge som nye for flere tiår siden. Disse togene har bestandig kjørt på disse strekningene, og hjulslitasjen på Sørlandsbanen har alltid vært et kjent fenomen, spesielt for Mantena. Å hevde at dette kommer som en overraskelse nå faller på sin egen urimelighet. Å videre hevde at effekten av dedikering av tog til én og samme strekning også er en overraskelse, faller dessverre i den samme kategorien, sier Eike.
Togdirektør Emil Eike er ikke alene om å bekymre seg for Sørlandsbanen fremtid. Tidligere i vår hadde han besøk av flere lokale ordførere som ønsket forsikringer om at Sørlandsbanen kom til å levere slik de befolkningen langs Sørlandsbanen forventet.