Sommervarmen stopper togene, større fare for solslyng flere steder

Varme og faren for solslyng er ingen bra kombinasjon for togtrafikken. Derfor har Bane NOR varslet at de nå følger ekstra godt med, og at togpassasjerene må belage seg på innstilte avganger men at disse skal erstattes med buss. SJ Nord har allerede leid inn et stort antall busser for å være forberedt. Østlandet kan stå bedre rustet fordi de har fått «supersviller» som reduserer faren.

Solslyng er et fenomen som gjør at skinnegangen kan vri seg når de blir kraftig oppvarmet og selve skinnegangen utvider seg. Fordi den ligger såpass fastmontert har den lite å gå på før den vrir seg. Dette kan føre til ulykker, men Bane Nor sier de følger godt med der dette er ekstra aktuelt. Akkurat nå er det fare for solslyng både i Midt-Norge og i Sør-Norge. SJ Nord har blant annet tatt varmen såpass på alvor at de i starten av kommende uke har valgt å bestille busser som står klare slik at man raskt kan sette inn buss for tog om varmen fortsetter. De har allerede varslet buss for tog på Nordlandsbanen 14. og 15.juli.

Tog24

–Vi har i samråd med Bane NOR besluttet å innstille flere avganger på Nordlandsbanen 14. og 15. juli pga. forventninger om at varme og solslyng vil skape store utfordringer. For å sikre at våre passasjerer får gjennomført sine reiser så velger vi å allerede nå å bestille busser, heter det i en trafikkmelding fra selskapet.

Du kan ellers sjekke status her: https://www.sj.no/trafikk/

I Norge er innlandet mest utsatt for solslyng. Grunnen er store temperaturforskjeller. Når sola steiker på de varmeste sommerdagene, kan skinnetemperaturen være over 50 grader. Vinteren kan gi temperaturer ned mot minus 45 grader. Øker temperaturen med én grad, øker samtidig presset med flere tonn på skinnegangen. Strekninger med mange krappe kurver er særlig utsatt, skriver Bane NOR på sine sider.

Har funnet opp sviller som reduserer faren

Bane NOR jobber aktivt med å redusere faren for solslyng. Bane NOR-ansatte Alf Helge Løhren tok doktorgrad på betongsviller som ga større friksjon for selve skinnegangen. Friksjonssvillen er tyngre enn vanlige betongsviller, og er utformet slik at den får bedre grep i pukken. Det øker stabiliteten sideveis. Oppfinnelsen gjør at skinner kan helsveises i svært skarpe svinger, noe som ikke var mulig før. Resultatet skal være bra på flere måter. De reduserer støy, vedlikeholdskostnader og faren for solslyng. Friksjonssvillen er en patentert norsk oppfinnelse.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

GDPR-informasjonskapselsamtykke med Real Cookie Banner