Sommerstengt jernbane fører til problemer for togselskapene

Bane NOR skal i sommer stenge både sør, vest og østover på hovedbanene ut av hovedstaden. Begrunnelsen er at togselskapene berøres i mindre grad når pendlerne har ferie. Ikke alle er enige i at det er så enkelt lenger.

Sommeren er høytid for alle baneutbedringer. Da mener Bane NOR at de mest trafikkerte linjene i Norge, som inn og ut av hovedstaden, har langt færre pendlerkunder. Tog24 spurte Simen Lockert Rohde i Go-Ahead hva de mente om dette? GoAhead er berørt på mange av sine strekninger for Sørtoget denne sommeren. Go-Ahead har blant annet all trafikk til og fra Dyreparken i Kristiansand. Besøkende til Olje- og mathovedstaden Stavanger. De rapporterer om stadig større trafikk på alle sine strekninger om sommeren. Ifølge Go-Ahead så vokser opplevelsesturismen, og mye av denne er knyttet til sommersesongen. Dette bekreftes av NHO reiseliv som sier opplevelsesturisme er den raskest voksende næringen i Norge.

–Hva synes egentlig dere som driver med fjerntog, og som jobber med økt turisttrafikk på sommeren om at Bane NOR bruker denne tiden til å utbedre. De legger da mest vekt på pendlerne? 

–Vi forstår godt at Bane NOR har behov for både og utbedre og bygge på allerede eksisterende infrastrukturen gjennom sommeren, og nye Drammen stasjon med tilstøtende prosjekter vil bli et løft for jernbanen totalt sett. Men for oss, og ikke minst for klimaet, er det selvfølgelig veldig uheldig at vi ikke får kjørt tog direkte fra Oslo til Kristiansand og de øvrige destinasjonene gjennom det som er høysesong for Sørtoget og for reiselivsnæringen. Dette fører til økt trafikk på veiene, økte utslipp og styrker ikke togets poisisjon som reisealternativ, heller ikke på lang sikt, Sier Simen Lockert Rohde, ansvarlig for produkt- og kundeopplevelser i Go-Ahead Nordic.

Nice Surprise toget til Stavanger er et eget kunsttog. Stadig flere togselskap tenker konsept og merverdi for kundene. Tog skal være mer enn bare transport, sier Simen Lockert Rohde i Go-Ahead. Foto: Go-Ahead

Her kan du finne ut om dine planlagte togturer blir berørt av stengninger denne sommeren:

https://www.banenor.no/reise-og-trafikk/aktuelt-for-reisende/arbeid-pa-jernbanen-i-sommer/

https://go-aheadnordic.no/aktuelt/sommerbrudd

–Vi håper at vi de kommende årene, i samarbeid med Bane NOR og øvrige premissgivere, kan finne bedre og smidigere løsninger som i mindre grad berører Sørtogets reisende i høysesongen og gjør toget til førstevalget når man skal feriere på sør- og sørvestlandet.

–Ser at dere samarbeider med VY om bruken av deres tog inn og ut av Oslo for å redusere busstrafikken. Funker dette bra? Kan du si noe mer om dette?

–Vi er glade for å ha fått et samarbeid med Vy på strekningen Oslo S – Asker, og selv om det er litt tidlig å konkludere etter bare 4 dager så er vi av det inntrykk at samarbeidet fungerer godt. 
I tillegg til dette tog-buss-tog tilbudet, som server alle stopp langs linjen, har vi satt opp direktebusser for alle avganger mellom Oslo og Kristiansand for de som skal til Kristiansand / Oslo.
Dette har vi gjort for å få ned total reisetid. Søker man Kristiansand – Oslo eller Stavanger – Oslo vil dette komme opp som alternativ, sier Lockert Rohde

Simen Lockert Rohde

Her kan du lese tog24 sin kommentar om løsninger som vil trekke enda flere turister til sommertogene:

Huskeliste til deg som passasjer fra Bane NOR:

  • Planlegg reisen din i appene eller på nettsidene til togselskapene, Entur eller Ruter
  • Bussen kan bruke andre stoppesteder enn det toget gjør
  • Avgangs- og ankomsttider kan være annerledes
  • Reisen kan ta lengre tid med buss og det tar tid å bytte mellom buss og tog
  • Kjøp billett før du går om bord
Ut å resie med tog? Sjekk avganger og stengninger i sommer. Utfordring for selskapene som står ansikt til ansikt med kundene.
Foto: Go-Ahead

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer