Snø og vind gir redusert togtrafikk

Sjekk rutetabellene nøye før du skal ut å kjøre tog de førstkommende dagene. Bane NOR varsler redusert togtrafikk i morgen mandag og tirsdag. Mye snø og vind er årsaken.

Det har gått ut eget oransje farevarsel for Sør- og Østlandet i mandag og tirsdag i uken vi nå er på vei inn i, og det fører til at togtrafikken reduseres allerede fra mandag morgen ifølge en melding fra Bane NOR søndag ettermiddag.

Det er ventet lokalt 30-40 cm snø og sterk vind på deler av Østlandet i morgen. Fra mandag morgen vil det bli kjørt tog på alle toglinjene, men noen tog blir dessverre innstilt på grunn av de store snømengdene som er ventet kombinert med sterk vind mandag formiddag, skriver Bane NOR.

Egne snøkoordinatorer og styrket beredskap

Lars Berge er ergiondirektør i Bane NOR. Han sier de er bedre forberedt enn noen gang foran årets togvinter. Foto: BAne NOR

Med erfaring fra de enorme snøfallene blant annet på Sørlandsbanen og i Osloområdet i fjor vinter, har Bane NOR gått til innkjøp av 12 nye brøyte-tog for å styrke beredskapen.

–Foran morgendagen er bemanningen styrket på hele Øst- og Sørlandet. Vi har mer mannskap på vakt for å styrke snøberedskapen. Vi har flere førere på jobb, som også vil gi oss bedre kapasitet på snøryddingsmaskinene våre. I forkant av vinteren gjennomførte vi også grundig trening og opplæring av vårt mannskap i bruk av ulike typer vinterutstyr. Vi har også økt kapasiteten på vedlikehold av arbeidsmaskiner til snørydding, sier Lars Berge, regiondirektør i Stor- Oslo, Bane NOR.

Bane NOR har egne snøkoordinatorer som har koordineringsansvaret for snøryddingen og ansvaret for å innhente status på alt som gjennomføres av snørydding på spor, planoverganger og parkeringsområder for togene.

–I år har vi også en ny digital kartløsning som vil sikre bedre oversikt over hvor det er ryddet snø. I tillegg bistår snøkoordinator togleder med prioriteringer i vanskelige situasjoner, sier Berge.

Mer muskler skal møte snøkaoset som er forventet de nærmeste dagene. Foto: Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer