Bane NOR og VY er ikke helt enige om hvem som skal gjøre hva i forbindelse med ristingen som har oppstått på togene som trafikkerer Blix-tunellen. Bane NOR skal justere sporene, men VY vil ikke slipe hjul fordi om det er skissert som en av årsakene. Det skal skje som en del av det regulære vedlikeholdet sier de.
Togreisende som har passert gjennom Blix-tunnelen i løpet av sommeren har klaget på risting i toget. Nå skal Bane NOR justere sporvidden, og VY har fått i oppgave å slipe hjulene på togene som bruker tunnelen. Problemet er bare at VY sliper ikke hjul på kommando, og avviser at de skal gjøre noe ekstraordinært med sine tog gjennom Blix-tunellen.
–Vi gjennomfører ikke noen ekstraordinær hjuldreiing i forbindelse med ristingen i Blix-tunnelen, men hjuldreiing er en del av normalt vedlikehold på togene våre. På FLIRT-tog, som i all hovedsak er det som kjører i Blix-tunnelen, måler vi hjulene etter 20.800 km og dersom denne målingen viser slitasje eller feil sendes togene til dreiebenken. Det er dreiebenker i Lodalen og Sundland, og alle tog på Østlandet blir dreid på disse to verkstedene, sier kommunikasjonssjef for tog i VY, Siv Egger Westin til tog24.
Da det oppstod lignende rystelser i forbindelse med åpningen av den 12 300 meter lange tunnelen Holmestrandporten, gjorde VY justeringer av sin hjul-profil som skulle ta høyde for sporendringer.
–Jeg kan legge til at det også var vibrasjoner i Holmestrandtunnelen da den åpnet, og i etterkant av det endret vi hjulprofilen på alle FLIRT som trafikkerer Østlandet, for å sikre bedre gangegenskaper ved trangt spor, fortsetter Siv Egger Westin.
28 000 tog gjennom Blixtunnelen
Det har nå kjørt godt over 28 000 tog gjennom Blixtunnelen. I noen av disse togene opplever passasjerene risting. Grunnen er at noen togsett ikke har godt nok slipte hjul, i kombinasjon med at sporet er blitt litt smalere siden åpningen i vinter.
–Vi beklager dette, og det skal vi gjøre noe med, sammen med tunnelentreprenøren og sammen med Vy som opererer togene på nye Follobanen. Når togselskapet får justert det første, og vi får ordnet det andre, har vi tro på at problemet vil være løst. Vibrasjoner av denne typen har vi også hatt når vi har åpnet nye strekninger, for eksempel i Holmestrandporten for noen år siden, forteller Kirkhusmo.
–Er skinnene lagt feil i utgangspunktet?
–I utgangspunktet så var de ikke lagt feil. Det viser seg at sporet trekker seg noe sammen. Vi jobber med å finne ut hvorfor det gjør det. Sporvidde er standardisert. Standard er 1435 millimeter, sier presseansvarlig Anne Kirkhusmo i Bane NOR til tog24.
–Når dere sier at skinnegangen kan justeres, hva betyr dette?
–Det betyr at sporvidden kan justeres med små marginer, både ut og inn med opp til 4 millimeter på hver skinne. Det er det vi skal gjøre ved å bytte isolatoren som ligger i mellom skinnene på noen steder i tunnelen. Har du kjørt med Follobanen, har du kanskje kjent at noen tog rister når de kjører gjennom Blixtunnelen. Det er ifølge Bane NOR ikke farlig, men er rett og slett fordi noen togsett har