Organiseringen av norsk jernbane har gjennomgått store endringer siden Stortinget i 1882 vedtok en felles forvaltning av de norske statlige jernbanene. Her følger noen av de viktigste organisatoriske endringene i jernbanesektoren fra 1990-årene og frem til i dag.
Ansvar for nesten alt
Fram til 1990-tallet hadde NSB ansvar for nesten alt på norsk jernbane. I 1996 ble Jernbaneverket etablert som en etat med ansvar for eierskap og forvaltning av jernbaneinfrastrukturen, inkludert kapasitetsfordeling og trafikkstyring. Samtidig ble Statens jernbanetilsyn opprettet som sikkerhetsmyndighet. Trafikkvirksomheten fortsatte som særlovselskapet NSB BA.
Mer konkurranse for NSB
Det ble vedtatt å å konkurranseutsette deler av NSBs virksomhet i 2002. Dette medførte at en del av aktiviteten ble skilt ut i datterselskaper, for eksempel Mantena AS for togvedlikehold, CargoNet AS for godstransport og Rom Eiendom AS for eiendomsforvaltning. NSB hadde fortsatt ansvaret for persontogtrafikken.
Dagens organisering
For å legge til rette for mer bruk av konkurranse om både persontrafikk og andre tjenester i jernbanesektoren, ble innsatsfaktorer som togmateriell (Norske tog AS), togvedlikehold (Mantena AS) og salg og billettering (Entur AS) skilt ut fra NSB-konsernet og lagt direkte under Samferdselsdepartementets eierskapsforvaltning i 2017. Mantena AS er i dag eid av Nærings- og fiskeridepartementet.
Kilde: Regjeringen
Ofte stilte spørsmål
Samferdselsdepartementet skal, innenfor rammer fastsatt av Stortinget i lover og andre vedtak, fortsatt ha hovedansvaret for å sette de langsiktige målene og den strategiske retningen, samt fastsette rammevilkår og overordnede forskrifter.
Statens jernbanetilsyn er sikkerhetsmyndighet, lisensutstedende myndighet og markedsovervåkingsorgan for jernbanen, og fører tilsyn med at jernbanevirksomhetene oppfyller sine forpliktelser etter jernbanelovgivningen.