Slik blir verdens lengste jernbane- og vegtunnel

Verdens lengste kombinerte tog– og vegtunnel blir etter planen åpnet i 2029. Forbindelsen skal knytte Danmark og Tyskland sammen i det som kalles «Femern belte». Forbindelsen skal gå i samme område som den gamle jernbanefergen mellom Rødbyhavn og Puttgarden, men da altså i form av en undersjøisk senketunnel på 30 meters dyp. Kostnaden på prosjektet beløper seg til cirka 110 milliarder kroner.

Ved Østersjøen pågår nå byggingen av verdens lengste undersjøiske jernbane- og veitunnel. Den 18 kilometer lange passasjen, som skal stå ferdig i 2029, vil forbinde Danmark og Tyskland. Prosjektet med en prislapp på 110 milliarder kroner krysser en strekning av Østersjøen kjent som Fehmarn-beltet, og vil ha to dobbeltfelts motorveier og to elektrifiserte jernbanespor.

Enorme forventninger

Det er enorme forventninger knyttet til denne satsingen. Det er Danmark som tar det meste av regningen, men alle de nordiske landene vil nyte godt av forbindelsen som vil gjøre at både passasjerer og gods kommer seg mye raskere til og fra kontinentet. Prosjektet ble sist nevnt som et av de største forbedringene av en tettere trafikkforbindelse mellom Sverige og kontinentet i deres nye rapport «Omtag svensk järnväg».

Et enormt mulighetsrom åpner seg for hele Nord-Europa når tunnelen står ferdig i 2029. Illustrasjon EU og Fehrman beltets presserom

Det har vært større interesse for prosjektet i Danmark enn i nabolandet. Tyskland ønsket heller å utvide og forbedre eksisterende motorveinett i området. Femern-forbindelsen skal finansieres med et bompengeanlegg på dansk side, men prisen vil ikke bli høyere enn tilsvarende pris på ferga som i dag trafikkerer strekningen. En er derfor avhengig av økt trafikk for å få budsjettet i balanse. Nedbetalingstiden er satt til 28 år med bomdrift.

Forbindelsen vil forkorte reisetiden mellom danske Lolland og Tyskland med omkring en time, og en tror at 9200 biler og 40000 togpassasjerer vil benytte tunnelen hvert døgn.

Akkurat nå kaller utbygger stedet hvor innløpet på dansk side befinner seg for Europas største byggeplass. 2000 arbeidere har siden byggestart i 2021 vært i full gang med tunnelen som per i dag regnes som Nord-Europas største infrastruktur-prosjekt. Tunnelen vil bestå av prefabrikerte seksjoner som for tiden testes. Kanskje ikke så ulikt byggemetoden med synketunnel som ble benyttet under Bjørvika. De prefabrikerte segmentene tunnelen skal bygges fra vil senere åpne for to spor for tog og to veier for biler og andre kjøretøy. Hver av dem er over 200 meter lang og 42 meter bred. Segmentene skal bygges på land, senkes i sjøen og kobles sammen på 30 meters dyp. Forbindelsen var først planlagt som en hengebru, men grunnforholdene var ikke gode nok for elementene som skulle forankre broen.

Europas største infrastrukturprosjekt noen gang. Tunnelforbindelsen over Fehrman beltet. Foto: Fehrman beltets presserom

Her kan du se hvordan Nord-Europas største byggeprosjekt foregår:

https://femern.com/

Reportasje fra den tyske nyhetskanalen Deutche Welle:

Fun facts om fobindelsen:  

· Arbeidshavnen er på 500 000 m2 og med en seilingsdybde på 10,3 meter. Havnen mottar opptil 80 000 tonn sand, stein, sement og stål per uke i byggefasen.

· Tunnelfabrikken, hvor elementene støpes, er på ca. 1 million kvadratmeter.

· Samlet areal for byggeplassen i Rødbyhavn tilsvarer ca 300 fotballbaner.

· Under bygging skal det graves ca 15 millioner m3 sand og jord fra havbunnen.

· Deponering av materiale fra havbunnen gir 300 hektar med nye natur- og rekreasjonsområder tilsvarende rundt 450 fotballbaner.

· Det er brukt 2,2 millioner kroner til etablering av nye brygger.

· Byggingen av Femern-tunnelen krever 360 000 tonn armeringsjern og 3,2 millioner

kubikkmeter betong. Det kreves 2 millioner til betongstøping alene.

· Tunnelen har tofelts motorvei i hver retning og to elektrifiserte jernbanespor.

· Tunnelen består av 79 enkeltelementer og 10 mindre spesialelementer med kjeller

underetasje for bruk av utstyr til drift og vedlikehold av tunnelen.

· Et standardelement veier 73 000 tonn og er 217 meter langt, 42 meter bredt og 10 meter høyt.

· Tunnelens byggebudsjett er på 52,6 milliarder danske kroner. – Inkludert en reserve på 7 milliarder DKK. kroner.

· EU-kommisjonen har tildelt prosjektet 6 milliarder kroner i plan- og byggestøtte

· Femern Belt-tunnelen forventes å stå ferdig i 2029

· Det vil ta ti minutter å kjøre gjennom tunnelen med bil og syv minutter med tog.

· Fartsgrensen er 110 km/t for biler og 200 km/t for elektriske tog.

Slik blir den seende ut. To løp for vei, og to løp for tog. Fotoillustrasjon: Fehrman belt presserom

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer