Slik blir de nye norske fjerntogene innvendig

Her kan du se de første bildene av de nye fjerntogene som skal begynne testingen i Norge i løpet av 2027. Det er to år etter planen. Ikke så mye plysj og kos, men rikelig med bagasjeplass og funksjonalistiske løsninger i duse farger hentet fra en italiensk kaffekopp.

Du skal få med deg nok bagasje til Skarverennet og Finse. Du kan få eget kontor på vei til møte i Trondheim. På en vanlig arbeidsplass ville vi kalt det «stillerom». Du kan møte kjente i en funksjonalistisk restaurantvogn uten plysj og hvite duker. Kosen får du lage selv. En stram utgave av «Stressless´n» finner du i komfortvogna. Meget god beinplass med mulighet til å legge deg i Champions League positur. Og et malerskrin av en lekepark finner du i familievogna. Her har man gått bort fra vikingskip, og heller kopiert bryggene i Bergen som ramme for «lekeparken». Og bordene signaliserer helt klart at her gjør det ikke noe om man bruker fargestiftene utenfor A4 arket.

Når det kommer til soving, kan du velge mellom to eller firesengs «lugarer». De kommer også i forskjellige komfortvarianter, og noen med baderomsfasiliteter langs ene veggen. Men do, det må du fortsatt ut på gangen å løse. Kan vel bli en del tissing på vasken, men det problemet må jo Norske tog finne en antiseptisk løsning på.

Apropos do, så har man valgt flere løsninger hvor du skal komme letter til med rullestol. Det er også egen utforming med vaskemuligheter inne på flere av tosengs-kupeene som er tilrettelagt for rullestolbrukere.

Annonse

Det som likevel mange vil synes er en virkelig forbedring fra de gamle togene er bagasjeplassen. Er det noe tog virkelig kan konkurrere med fly om, så er det rikelig med plass til sykler og annet sportsutstyr. Her får de boltre seg på nye flater tilrettelagt med hengestativer og avmerkede soner for både ski og snowboard. Og i motsetning til fly, så går jo togene forbi eller gjennom mange av landets flotteste rekreasjonsområder. Så her har Norske tog skjønt hva kundene setter pris på. Vi vet jo at Norske togs direktør, Sille Svenkerud, som har ledet dette og andre nybyggprosjekter, er en ivrig Skarverenn-deltager.

Annonse_SJ_2026
Annonse

Vi har tidligere presentert bilder fra produsenten for over ett år siden. Mye er gjort og justert siden den gang. Men ifølge Norske tog så nærmer man seg nå den endelig innvendige konfigurasjonen. Vi vet også at en delegasjon med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård besøkte Stadlerfabrikken i midten av februar. Da var ingen fra pressen invitert, hvorfor skjønte ingen.

Tog24.noo har tidligere skrevet om at fjerntogene allerede er to år forsinket ut fra oppsatt levering. Dette skyltes flom i fabrikkområdet til produsenten Stadler. Det har likevel vært gjort tester med lignende materiell i Norge, på Nordlandsbanen, vinteren 2025.

Presentasjonen vi har hentet disse bildene fra ble nylig vist for en gruppe fra «Back-on -Track.eu». Et uavhengig nettverk av frivillige som jobber for utviklingen av bedre nattog-tjenester over hele Europa.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

GDPR-informasjonskapselsamtykke med Real Cookie Banner