Skitoget til Kvitfjell – nesten 6000 løste billett

Siden gjenåpningen av Kvitfjell togstasjon den 11. desember i fjor, har SJ Norge solgt hele 5696 seter til eller fra Kvitfjell stasjon. Det tilsvarer over 28 fulle tog med reisende.

I vinter åpnet Bane Nor for togstopp på Kvitfjell. Da hadde stasjonen vært stengt siden 2002. SJ Norge har siden da stoppet med alle tog på Kvitfjell stasjon.

Tog24.no var tidlig ute med å fortelle at skitoget til Kvitfjell så ut til å bli en suksess. Nå bekrefter passasjertallene det. Og en av de faste konduktørene til SJ på Dovrebanen og Skitoget fortalte oss så sent som i går søndag at hans personlige rekord var å slippe av 25 skientusiaster på Kvitfell-stoppet. Nå er altså fasiten her, og med 5696 solgte seter til skidestinasjonen, holdt spådommene om suksessen sesongen ut.

Direktør Rikike Lind i SJ Norge er mer enn fornøyd med suksessen til skitoget Foto: SJ NORGE

–Skitoget» er kommet for å bli! Vi er kjempefornøyde med hvordan gjenåpningen av togstoppet i Kvitfjell har blitt mottatt. Det er fantastisk å se effekten av åpningen – skiturister som lar bilen stå for heller å reise klimasmart med toget til skibakken, sier administrerende direktør i SJ Norge, Rikke Lind.

Kvitfjell stasjon ligger få minutters gange fra skiheisen, og tilbyr skifterom og skap. Det gjør det mulig for flere å nyte en dagstur i skibakken, ikke bare dem med hytte, bil og romslig budsjett, mener Lind.

Må ta grep på vegne av kundens behov

–Dette grepet har vi tatt for å møte skifolket sine ønsker og behov. Samtidig hadde lokale aktører i Ringebu i årevis forsøkt å gjenåpne Kvitfjell stasjon etter nedstengingen i 2002. Jeg er stolt over at vi i SJ Norge tok dem på alvor og våget å satse, sier Lind.

60 % av passasjerene som har tatt toget til eller fra Kvitfjell stasjon siden gjenåpningen, har reist til eller fra Oslo Sentralbanestasjon. Avgangen som hadde flest reisende til Kvitfjell var toget med avgangstid 14.02 fra Oslo S. som ankommer Kvitfjell 16:48.

–Dersom disse valgte tog fremfor bil frem og tilbake til Kvitfjell, sparte hver og en av dem miljøet for rundt 60 kg CO2/ per tur. Det at rekordmange nå velger å ta toget til skibakken, sparer miljøet for betydelige klimagassutslipp.

Klar til avgang. Du er ikke i tvil om at dette toget går dit du vil stå på ski. Foto: Frode Pedersen

Konkurranse hjelper

Lind mener at åpningen av Kvitfjell stasjon er et eksempel på at konkurransen i norsk jernbane fungerer. SJ Norge ble i 2019 tildelt trafikkpakke 2, Nord, med oppstart i juni 2020. Togselskapet vant denne trafikkpakken for åtte år, med opsjon på ytterligere to års forlengelse.

–Etter denne perioden må vi konkurrere på nytt, og vi vil ikke vinne igjen med mindre vi leverer på pris og kvalitet, samt sørger for fornøyde togkunder. Det er ikke tvil om at det gir incentiver til å påvirke der vi som togselskap kan gjøre en forskjell. Som med Kvitfjell stasjon, sier Lind.

Forlokkende Gudrbandsdalen. Foto: Frode Pedersen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer