Skitoget til Kvitfjell – nesten 6000 løste billett

Siden gjenåpningen av Kvitfjell togstasjon den 11. desember i fjor, har SJ Norge solgt hele 5696 seter til eller fra Kvitfjell stasjon. Det tilsvarer over 28 fulle tog med reisende.

I vinter åpnet Bane Nor for togstopp på Kvitfjell. Da hadde stasjonen vært stengt siden 2002. SJ Norge har siden da stoppet med alle tog på Kvitfjell stasjon.

Tog24.no var tidlig ute med å fortelle at skitoget til Kvitfjell så ut til å bli en suksess. Nå bekrefter passasjertallene det. Og en av de faste konduktørene til SJ på Dovrebanen og Skitoget fortalte oss så sent som i går søndag at hans personlige rekord var å slippe av 25 skientusiaster på Kvitfell-stoppet. Nå er altså fasiten her, og med 5696 solgte seter til skidestinasjonen, holdt spådommene om suksessen sesongen ut.

Direktør Rikike Lind i SJ Norge er mer enn fornøyd med suksessen til skitoget Foto: SJ NORGE

–Skitoget» er kommet for å bli! Vi er kjempefornøyde med hvordan gjenåpningen av togstoppet i Kvitfjell har blitt mottatt. Det er fantastisk å se effekten av åpningen – skiturister som lar bilen stå for heller å reise klimasmart med toget til skibakken, sier administrerende direktør i SJ Norge, Rikke Lind.

Kvitfjell stasjon ligger få minutters gange fra skiheisen, og tilbyr skifterom og skap. Det gjør det mulig for flere å nyte en dagstur i skibakken, ikke bare dem med hytte, bil og romslig budsjett, mener Lind.

Må ta grep på vegne av kundens behov

–Dette grepet har vi tatt for å møte skifolket sine ønsker og behov. Samtidig hadde lokale aktører i Ringebu i årevis forsøkt å gjenåpne Kvitfjell stasjon etter nedstengingen i 2002. Jeg er stolt over at vi i SJ Norge tok dem på alvor og våget å satse, sier Lind.

60 % av passasjerene som har tatt toget til eller fra Kvitfjell stasjon siden gjenåpningen, har reist til eller fra Oslo Sentralbanestasjon. Avgangen som hadde flest reisende til Kvitfjell var toget med avgangstid 14.02 fra Oslo S. som ankommer Kvitfjell 16:48.

–Dersom disse valgte tog fremfor bil frem og tilbake til Kvitfjell, sparte hver og en av dem miljøet for rundt 60 kg CO2/ per tur. Det at rekordmange nå velger å ta toget til skibakken, sparer miljøet for betydelige klimagassutslipp.

Klar til avgang. Du er ikke i tvil om at dette toget går dit du vil stå på ski. Foto: Frode Pedersen

Konkurranse hjelper

Lind mener at åpningen av Kvitfjell stasjon er et eksempel på at konkurransen i norsk jernbane fungerer. SJ Norge ble i 2019 tildelt trafikkpakke 2, Nord, med oppstart i juni 2020. Togselskapet vant denne trafikkpakken for åtte år, med opsjon på ytterligere to års forlengelse.

–Etter denne perioden må vi konkurrere på nytt, og vi vil ikke vinne igjen med mindre vi leverer på pris og kvalitet, samt sørger for fornøyde togkunder. Det er ikke tvil om at det gir incentiver til å påvirke der vi som togselskap kan gjøre en forskjell. Som med Kvitfjell stasjon, sier Lind.

Forlokkende Gudrbandsdalen. Foto: Frode Pedersen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Du kan trygt toge til ski-VM tross utfordringer med «oppvarmingen»

Om ikke forberedelsene har vært gunstige, sier SJ Norge de nå står klare på mange plattformer rundt om i landet for å «toge» folk frem til arrangørbyen og ski-VM i Trondheim. Fra og med onsdag 26. februar og frem til og med søndag 9. mars vil Trondheim være både navle og midtpunkt for verdens vintersportere. […]

Les mer

Nå har sørlendingene fått eget «Skitog»

Go-Ahead har denne vinteren tilbud om eget ski-tog som går fra Kristiansand til alpinparken Skimore i Kongsberg. Tilbudet gjelder hver lørdag i februar og mars, og det gir deg rabatter på heiskort i et av østlandsområdets fineste alpinanlegg. Togselskapene jobber aktivt for å skape egne konsepter som skal styrke kundegrunnlaget. For to år siden lanserte […]

Les mer

Krisemøte om togsituasjonen på Nordlandsbanen

Norske tog varslet i går at det ikke kan skaffes egnede lokomotiver til Nordlandsbanen via det offentlige anskaffelsessystemet. Kun en tilbyder meldte seg, men dette var ikke egnet for bruk på Nordlandsbanen. Nå må Norske tog, ut på det åpne markedet for å skaffe tog. Det krevde både operatør og lokalpolitikere fra hele Nordland under […]

Les mer