
SJ Norge mener de har fått en ubetinget suksess med sine «ski-tog» til Hafjell og Kvitfjell. Det sender også et signal om at så lenge togselskapene tilpasser sine tilbud, så vil folk benytte toget i langt større grad.
I løpet av den korte tiden siden åpningen av Kvitfjell stasjon i begynnelsen av januar, har SJ Norge solgt 3.440 togbilletter. I samme periode var det også 2.200 kunder som reiste med tog til og fra Hafjell. Dette er en økning på 34 % sammenlignet med fjorårssesongen.
Les også: https://www.tog24.no/med-skitoget-rett-inn-i-ol-bakkene/
–Dette viser at hvis produktet er bra, velger mange bort bilen for å komme seg til fjells. Vi tar dette som et tegn på at folk ønsker å reise klimasmart så lenge forholdene legges til rette. Når det er to minutter å gå fra stasjonen til skiheisen, og det er skifterom og skap tilgjengelig, er dette å ta kundene på alvor, sier Rikke Lind, direktør i SJ Norge.
Kvitfjell stasjon har vært nedstengt i lang tid. Lokale aktører har i mange år forsøkt å få åpnet den igjen, men det var først da SJ Norge igjen valgte å ta initiativet til «skitoget», at ting begynte å røre på seg.
Vi tok dem på alvor og turte å satse. Et eksempel på hvorfor vi trenger flere aktører. Konkurranse er bra. Det driver oss fremover, sørger for nytenkning og kundefokus i jernbanen, sier Lind.
