Skinnelangs blues mot verdensarven Notodden

Du tøffer sakte opp langs sporet. Fra verden til verdensarv. På svingete glovarme skinner. Heit som en delta-blues, trist som en A-moll. Det gnistrer under hjula i sensommern´s blåeste time. Langs Bratsbergbanens mange stopp. Langs Bratsbergbanens mange stopp. Oh yeah!

Velkommen til Notodden, bluesbyen og nå på verdensarvlisten med blant annet togstasjonen som stod ferdig i 1917. Nå skinner den igjen nyoppusset og fin. Som en del av industrieventyret i Telemark. Som det åttende verdensarvsted i Norge. Oppussingen har foregått over flere år, men nå har altså Bane NOR fått på plass selveste verdensarvskiltet som bekrefter at den gamle stasjonen med områdene rundt er en del av noe mye større.

Det som ble nominert til å stå på verdensarvlisten er kraftproduksjonen, fabrikkområdene, byene Rjukan og Notodden som «Company Towns» og transportåren Rjukanbanen-Tinnosbanen med tog og stasjonsområder, to ferjer, to kaianlegg og en slipp.

Vakker og erverdig. Notodden stasjon. Foto: Bane NOR
«Avskjedsbenken» Men kanskje også litt «velkommen-benken» Foto: Bane NOR

Ikke alle kommer på denne lista

Verdensarvlisten er en mangfoldig samling med alt fra landskaper til bygninger og naturfenomener. Fellesnevneren er at det som kommer inn på denne prestisjetunge lista, er at stedet, husene eller naturen er av særlig stor betydning for kommende generasjoner. At verdifulle tradisjoner blir bevart. Røros er et tilsvarende sted hvor hele den gamle gruvebyen er blitt et verdensarvsted, og hvor stasjonsbygningen stod ferdig oppusset tidligere i år.

–Og hva er nytt med Notodden stasjon da?

­–Mye, svarer Harry Korslund, senior kommunikasjonsrådgiver i Bane NOR. Han kjenner dette prosjektet godt. Vi har pusset opp fasaden. Fra fin til vakker! Avskjedsbenken er et av de viktigste små monumenter som står like utenfor inngangen, den har fått pusset både treverk og metall. Så nå står den der grønn og gild. Stasjonsuret og bagsjevekta er også restaurert. Tid er viktig for en som skal ut å reise. Kanskje mer enn noen gang. Og så har vi kjøpt inn nye tidsriktige lamper. Godt lys er viktig i Telemarksbygdene som kan bli ganske så mørke når tela setter seg i bakken.

–Har du selv vært på bluesfestivalen?

–Og ja da. Men det er snart 30 år siden, og jeg har en morsom historie knyttet til det. Det var i 2003 at jeg og guttungen min var på vei hjem fra USA. På flyplassen i New York møtte vi en stor gjeng musikere, røslige karer med gitarkasser som skulle til Gardermoen. Vi kom i prat med dem, og sønnen min synes dette var gøy for de hadde en dame som ble ekstra glad i han. Jeg spurte hvor de var på vei. Oh, yes, guess? De var på vei til «NATADDEN», og sønnen min fikk sitte sammen med selveste Shemekia Copeland. For dette var hennes band, og de skulle til bluesfest på Notodden. Hun har jo vært der mange ganger. Verden er ikke stor, og amerikanske bluesmusikere er romslige på alle måter, forteller Harry Korslund i Bane NOR.

Harry Korslund, senior kommunikasjonsrådgiver i Bane NOR, har reist mye. Men opplevelsen fra møtet i New York glemmer han ikke.

Hva er det med tog og blues?

Bluesbyen Notodden feirer i år sine 35 år som festival, og det er forventet storinnrykk. 60 konserter på tre dager, fra 3. til 6. august. Og akkurat som byen er en verdensarv, så er festivalen blitt verdenskjent blant bluesfolk og ikke minst musikerne. Du blir ikke stor innenfor blues før du har besøkt Notodden.

Hva er det med tog og blues? En av mange forklaringer er at det på 20-30 tallet i forrige århundre var mange av folkemusikerne stadig på vandring. Da brukte de godstogene for å komme seg gratis fra sted til sted. Ofte for å opptre, eller treffe likesinnede.

Et historisk minne fra de gamle bluestogene. I år blir det ikke satt opp noe eget bluestog, men VY sier de har både buss og tog som går ruter til Notodden. Fra Facebook til Bluesbesøker Jostein Forsberg

Vi spurte VY om det kom til å bli satt opp noen ekstra blues-tog i år?

–Nei dessverre, ikke noe spesifikt samarbeid med bluesfolkene i år, men det går tog til Notodden, med Bratsbergbanen, og vi kjører buss mange ganger i døgnet, svarer kommunikasjonssjef persontog i VY, Siv Egger Westin.

Da vi gikk inn for å lete etter avganger til Notodden onsdag 2. august med VY fant vi hele 15 muligheter til å komme oss fra Oslo til Notodden. Noen med ekspressbuss, og andre med kombinasjon av buss og tog. Første avgang var 07:02 med ankomst Notodden klokken 09:14. Siste mulighet var avgang Oslo 21:52 med ankomst Bluesbyen klokken 00:04. Mellom der fant vi altså 13 avganger til godt spredd gjennom dagen. Bluesfestivalen starter allerede torsdag.

Du kan varme opp med følgende togblues låter:

Freight train Blues – Bob Dylan

Train Blues – Woody Guthrie

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Train+in+blues#fpstate=ive&vld=cid:704b0660,vid:OVovHiKxzXM

The Doobie Brothers – Long Train Running

Og det finnes mange flere:

1. TRAIN FARE HOME – MUDDY WATERS
2. HOLD THAT TRAIN – GABRIEL BROWN
3. MEMPHIS TRAIN – DICK DAVIS & His Orchestra featuring Sonny Thompson
4. MR. TICKET AGENT – SILVER COOKS & THE GONDOLIERS
5. TRAIN WHISTLE BLOWING – LITTLE WILLIE LITTLEFIELD
6. STOP THAT TRAIN IN HARLEM – WALTER DAVIS
7. DON’T MISS THAT TRAIN – JOE LIGGINS
8. BUILT LIKE A RAILROAD TRACK – TINY BRADSHAW
9. STANDIN’ AT THE STATION – GUITAR SLIM
10. THE TRAIN KEPT A-ROLLIN’ – TINY BRADSHAW
11. TRAIN TIME – MEMPHIS SLIM
12. TRAIN BLUES – JIMMY LIGGINS
13. SOUTH BOUND TRAIN – BIG BILL BROONZY
14. SEVENTY FOUR BLUES – WILLIE LOVE & HIS THREE ACES
15. MEAN OLD TRAIN – JOHN LEE HOOKER
16. FREIGHT TRAIN BLUES (WHEN I STARTED HOBOING) – LIGHTNIN’ HOPKINS
17. CITY OF NEW ORLEANS – SUNNYLAND SLIM
18. LONESOME OLE TRAIN – JAMES WILLIAMSON
19. TICKET AGENT BLUES – LIL’ SON JACKSON
20. MYSTERY TRAIN – LITTLE JUNIOR PARKER
21. NUMBER NINE BLUES – CHAMPION JACK DUPREE
22. AT THE STATION CRYING – SOLDIER BOY HOUSTON
23. MEAN OLD TRAIN – PAPA LIGHTFOOT
24. STOP THAT TRAIN, CONDUCTOR – SNOOKY PRYOR
25. MEAN OLE LONESOME TRAIN – LIGHTNIN’ SLIM
26. WAITIN’ AT THE STATION – COUSIN LEROY
27. SUNNY LAND – ELMORE JAMES & HIS BROOMDUSTERS

Stasjonsfakta:

Adresse: Sam Eydes gate 27

Sted: 3674 Notodden

Formål: Stasjon

Arkitekter: Gudmund Hoel, Gerhard Fisher

Stilart: Nybarokk

Byggeår: 1917

Bruttoareal i kvm: 993

Leietakere/virksomheter: Bane NOR, Heimat

Avstand til: Oslo S 116 km

Banestrekning: Bratsbergbanen

Meter over havet: 32

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer