Store forhåpninger om ferdigstillelse før VM er vendt til nok ett års utsettelse. Elektrifiseringen av Meråkerbanen blir ikke ferdig før tidligst i desember 2025. Nå jobber SJ og VM-arrangørene med å få på plass alternativ transport. -Skuffende, et møte med samferdselsministeren på Hegra i forrige uke ga ingen positive signaler, uttaler SJ til Tog24.
–Jeg kan bekrefte at vi hadde et møte om fremdriften med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i forrige uke. Det har vel ligget i kortene at en utsettelse kunne komme, men vi er fødte optimister på vegne av jernbanen. Med et så viktig arrangement bare om noen måneder, så hadde vi håpet at det ble lagt ekstra trykk på å få et skikkelig bærekraftig togtilbud oppe å stå. Vi får ikke økt kapasitet og kan ikke kjøre direktetogene slik vi hadde ønsket. Det ville jo vært ekstra god reklame for Norge og oss som togoperatør om vi kunne vise frem en fremtidig meget viktig strategisk togforbindelse for hele verden. I tillegg en som går hele veien på grønn fornybar energi, sier Steinar Olsen, direktør for operasjon og sikkerhet i SJ Norge til Tog24.
Nå håper SJ både i Norge og Sverige på at det ikke blir flere utsettelser. Ledelsen i svenske SJ har vært meget positive til at det lenge så ut som at det skulle kunne gå tog direkte mellom Trønderhovedstaden og Stockholm. De var tidlig ute med å love flere direkteavganger mellom Stockholm og Trondheim straks forbindelsen var elektrifisert.
–Vi forholder oss selvsagt til det som nå er bestemt. Vi har et meget godt samarbeid med VM-arrangøren, og lover at vi skal gjøre vårt på alle måter slik at folk som besøker VM-byen blir fornøyd med togtilbudet, sier Olsen.
Skifolket synes utsettelsen er synd
Flere av aktørene skal ha vært til stede på møtet, blant andre sjefen for ski-VM, Åge Skinstad, og tidligere ordfører i Trondheim Rita Ottervik som nå representerer arrangørkomiteen.
–Hva synes ski-ledelsen om at de ikke klarer å få ferdig toglinjen mellom våre to byer?
–Det er selvsagt synd at forsinkelsene gjør at nattog fra Sverige over Storlien ikke kan gi folk et godt tilbud om dagsbesøk med nattog begge veier. Det blir det heldigvis sørfra og nordfra i Norge. Ski-VM har høye ambisjoner om å få gode reisetilbud for folk som vil være med på skifesten i 2025, tilrettelagt for at man kommer seg fram på en miljøvennlig måte med tog, sier Rita Ottervik, leder for samfunns- og myndighetskontakt Ski-VM 2025.
–Er dere nå igang med å diskutere alternative transportformer?
–Det jobbes godt i SJ Nord med å øke kapasiteten slik at flere kan bruke tog til VM. Vi setter pris på samarbeidet vi har med SJ Nord, og tror på at vi skal få til gode løsninger for folk.
–Uttøvde dere noe press på Jon-Ivar Nygård, eventuelt Bane NOR om at en slik linje ville være viktig å få på plass før VM?
–Vi har forstått at det ikke er praktisk mulig å få til dette før VM, derfor ble Nygård informert om behovet for statlig medvirkning slik at SJ får utnytte både vognkapasitet og linjekapasitet mest mulig fleksibelt under VM. Jeg oppfattet at Nygård både heier på Ski-VM og på togløsninger, så blir det Jernbanedirektoratet og Bane NOR som sammen med SJ finner de praktiske løsningene, sier Ottervik.
Utfordringer skyld i forsinkelsene
Prosjektet har støtt på flere utfordringer i arbeidet med å elektrifisere 120 km med jernbane fra Trondheim til Stjørdal og videre til riksgrensen ved Storlien. Det er bakgrunnen for at banene først blir klare for elektrisk togdrift i 2025 i følge Bane NOR´s egne hjemmesider.
–Det er sammensatte årsaker til at vi utsetter åpningen. Vi har hatt utfordringer med stedvise ras og utglidninger på Meråkerbanen etter perioder med mye nedbør. Dette har medført at vi i perioder ikke har kunnet jobbe på banen, og det har vært nødvendig å gjenoppbygge banen før vi kunne fortsette med elektrifiseringen. Vi har også hatt utfordringer med knapphet på viktige fagressurser, blant annet på grunn av omprioriteringer etter ekstremværet «Hans» høsten 2023, sier utbyggingsdirektør Bettina Sandvin i Bane NOR.
Tidligere svar på samme spørsmål
Elektrifiseringen av Trønder- og Meråkerbanen legger til rette for mer moderne og miljøvennlige tog, bedre komfort og større kapasitet både for person- og godstrafikk. I tillegg er målet å sikre en sømløs og bærekraftig reise over landegrensen til Sverige. Spørsmålet er om de blir klare med arbeidet til VM på ski i Trondheim? Bane NOR vil heller ikke nå, ett år før opprinnelig ferdigstillelse, love et klart svar på dette.
–Vi jobber for å klare fristen innen utgangen av 2024, det er det svaret vi kan gi per nå, sier Birgitte Langballe, senior kommunikasjonsrådgiver i Bane NOR. Når vi stiller samme spørsmål til entreprenøren NRC sier de at dette får Bane NOR svare på.
Du kan lese hele saken her hvor dette svaret ble gitt:
Her kan du lese mer om forventningene som lå i ferdigstillelsen av Meråkerbanen til Ski-VM: